اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازار داغ چهارشنبه‌سوری همچنان قربانی می‌گیرد

آماده‌باش پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی در چهارشنبه آخر سال

خبرگزاری فارس:‌ بازار داغ آیین قدیمی چهارشنبه‌سوری همچنان قربانی می‌گیرد و به دلیل بی‌توجهی‌ها مردم نگران آتش‌سوزی‌ها و برخی حوادث ناگوار هستند که در این ارتباط پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی اردبیل به حال آماده‌باش در‌آمده‌اند.

آماده‌باش پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی در چهارشنبه آخر سال

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به رغم بارش برف و سرمای هوا همچنان بازار انفجار و بازی با ترقه‌ها داغ است به طوری که از صبح امروز عده‌ای فروش کاه و کلش را نیز آغاز کرده‌اند تا بتوانند میدان افروختن آتش آن هم با آسیب‌ها و خطرات مختلف را گرم نگه دارند.

هر چند بارش برف و خیس بودن زمین شاید از التهاب چهارشنبه‌سوری‌های آخر سالی که در هوای مساعد برگزار می‌شد بکاهد اما نیروهای پلیس از صبح امروز به حالت آماده‌باش در‌آمده‌اند و با استقرار در مکان‌ها و محل‌های در نظر گرفته شده سعی می‌کنند از اجتماع و تجمع گروهی آخر سال جلوگیری کنند.

فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل در این زمینه اظهار داشت: ما از چند روز پیش در آماده‌باش کامل هستیم و تلاش می‌کنیم با تدابیر ویژه جلوی هرگونه آتش‌سوزی و حرکت‌های نامناسب چهارشنبه آخر سال را بگیریم.

امیر ابراهیم کریمخانی گفت: با توجه به اینکه در چهارشنبه‌سوری سال‌های گذشته بیش از 70 مورد حادثه ناگوار و قطع انگشتان دست، سوختگی صورت و نابینایی و ناشنوایی را شاهد بودیم امسال سعی داریم با تدابیر ویژه جلوی این حوادث را بگیریم اما در این باب همراهی مردم ضرورتی انکار‌ناپذیر است.

وی به هموطنان توصیه کرد از تجمع خیابانی پرهیز کرده و به صورت محله محور مراسم چهارشنبه‌سوری را با کنترل‌های شدیدی و مراقبت از فرزندان انجام دهند.

امام در کنار پلیس آتش‌نشانی اردبیل نیز با تمام تجهیزات و امکانات و بیش از 80 نیروی کاربلد و ده‌ها دستگاه خودرو به حالت آماده‌باش در‌آمده و با استقرار در خیابان‌ها و معابر مختلف تلاش می‌کنند تا جلوی هرگونه آتش‌سوزی و حوادث ناگوار را بگیرند.

اورژانس اردبیل نیز با خودرو و نیروهای ماهر و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی در مراکز مختلف شهر به حال آماده‌باش درآمده‌اند تا در صورت وقوع حادثه‌ای از آن پیشگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اما بازیگوشی پسر بچه خلخالی در یکی از روستاهای این شهرستان خسارت میلیونی بر جای گذاشت به طوری که به دنبال ترقه‌بازی و کبریت‌بازی یک کودک کم سن و سال بیش از 700 بسته علوفه دچار آتش‌سوزی شد و با حضور ماموران آتش‌نشانی هر چند آتش مهار شد اما بیش از 3 میلیون و 500 هزار تومان به پدر این پسر بازیگوش خسارت وارد شد.

اما در حادثه تکان‌دهنده دیگر در شهرستان بیله‌سوار در یک آتش‌سوزی مهیب یک باب مغازه که در آن اقدام به ساخت مواد محترقه دست‌ساز می‌کردند تخریب شده و دو نفر از ناحیه سر و دست به شدت آسیب دیدند.

همچنین در آتش‌سوزی دیگری که در شهرک صنعتی گرمی رخ داد ضایعات و مواد اضافی کارخانه تولید ورقه‌های پلیمری بر اثر انفجارهای ترقه آتش گرفته و هر چند حریق توسط آتش‌نشانی مهار شد اما حدود 2 تا 3 میلیون تومان به کارخانه خسارت وارد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اما اگر از این حوادث تلخ و ناگوار بگذریم که همه ساله آسیب‌های زیادی را بر اثر سهل‌انگاری عده‌ای به خانواده‌ها و ساکنین مناطق مختلف وارد می‌شود چهارشنبه‌سوری و آداب و رسوم آن یکی از آیین‌های بسیار زیبا و ماندگار ایرانی‌هاست که از شاخصه‌های آن می‌توان دور هم نشستن خانواده‌ها، ابراز مهر و محبت و همچنین استفاده از فرصت پیش آمده برای دید و بازدیدهایی است که شاید در طول سال اتفاق نیفتد.

چهارشنبه‌سوری شاید در سال های اخیر به دلیل برخی انحرافات به چهارشنبه‌سوزی تبدیل شده اما همچنان رسم و رسوم دیرین در آن پایدار بوده و خود مردم همیشه سعی کردند با الهام از این آیین و رسم دیرین خود را برای آغاز یک سال پر شور و نشاط آماده کنند.

انتهای پیام/62002/غ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول