اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سوغاتی‌های آذربایجان غربی در کانون توجه گردشگران قرار دارد

خبرگزاری فارس: سوغاتی‌های آذربایجان غربی و صنایع دستی مختلف آن همواره در کانون توجه گردشگران قرار دارد.

سوغاتی‌های آذربایجان غربی در کانون توجه گردشگران قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، نقل بیدمشک، حلوای گردو و هویج، محصولات کشاورزی از قبیل سیب، انگور، کشمش، عرقیات گیاهی، عسل، بافتنی‌های دستی، فرش‌های دستباف، صنایع چوبی و ریزه‌کاری مهم‌ترین سوغاتی‌های استان قلمداد می‌شود.

مهم‌ترین محصولات صنایع دستی ایران که هنوز اشتهار جهانی دارد، فرش و گلیم است در آذربایجان غربی نیز این صنایع رونق بیشتری دارد، فرش و گلیم آذربایجان غربی به سبب طرح و رنگ ثابت آن از امتیاز ویژه برخوردار است، این صنعت دستی امروزه چه به صورت کارگاه‌های بزرگ و چه به صورت خانگی در سطح وسیعی از استان وجود دارد.

طرح‌های فرش خوی و تکاب با عنوان‌های ریز ماهی و افشار معروف هستند.

صنایع سفال و کاشی‌سازی نیز بهترین تجلی خود را در نمای مهندسی مساجد و بناهای تاریخی نشان داده‌اند، در کنار این صنعت باید از صنایع کوزه‌گری و چرم‌‌سازی نام برد که به شکل‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند.

استادکاران آذربایجان غربی در کارگاه‌های خود از گل رس مرغوب انواع اقسام کوزه‌ها، تنورها، گونه‌های مختلف ظروف و وسایل تزئینی در ابعاد مختلف ساخته و به بازار عرضه می‌کنند.

معرق‌کاری یکی دیگر از صنایع دستی این استان قلمداد می‌شود به طوری که در این هنر، طرح‌ها و نقش‌های سنتی را بر زمینه‌های چوبی اجرا و سپس داخل خطوط طرح‌ها را خالی و فضای خالی شده را با قطعه‌های آماده چوب پر می‌کنند.

مرحله آخر ساخت یک اثر معرق، پولیستر کاری آن است که طی آن سطح تابلو با کیلر یا سیلر پوشش داده شده و آماده عرضه به بازار می‌شود.

ریزه‌کاری و نازک‌کاری با چوب از دیگر صنایع دستی این خطه قلمداد می‌شود که در آن فرآورده‌های چوبی و وسایل نجاری مانند اره، رنده، سوهان، مغار و قطعه‌های کوچک آماده شده را به صورت روکش بر روی بدنه چوبی می‌چسبانند و تحت فشار قرار می‌دهند.

از این طریق انواع قاب عکس، شکلات خوری، جعبه کارد و چنگال، عصا و مجسمه‌های زیبا حتی میز، صندلی و مبلمان تولید و عرضه می‌کنند.

* آرتمیا تنها موجود قابل زیست در دریاچه ارومیه است

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران با مساحت تقریبی چهار هزار و 810 کیلومترمربع پیرامون 463 کیلومتر، عرض بین 15 تا 40 کیلومتر واقع شده است، ارتفاع دریاچه از سطح آب‌های آزاد یک هزار و 274 متر و عمق متوسط آن پنج تا شش متر تخمین زده شده است دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره کوچک و بزرگ با مساحت 334 کیلومتر مربع است و جزیره اسلامی، کبودان، آرزو، اسپیر، جزایر 9 گانه از نظر تنوع گونه‌های جانوری و وسعت از اهمیت زیادی برخوردار است.

آب دریاچه بعد از بحرالمیت از نظر املاح نمکی در رده دوم قرار دارد، که استحصال نمک آن معروف و تنها موجود قابل زیست در آن آرتمیا است.

 

انتهای پیام/61002/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول