اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گلستان ایران کوچک، بهشت مسافران نوروزی – 42

قندهاری: علی‌آبادکتول با آبشار کبودوال بهشت گردشگران است‏ + تصاویر

خبرگزاری فارس: دبیر ستاد تسهیلات و نظارت بر سفرهای شهرستان علی‌آبادکتول گفت: این شهرستان با آبشار کبودوال، بهشت گردشگران استان گلستان است‏.

قندهاری: علی‌آبادکتول با آبشار کبودوال بهشت گردشگران است‏ + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان،‏‏ یاسر قندهاری اظهار داشت: «کتول» از دو واژه ‎اوستایی «کته» و «اول» تشکیل شده که «کته» ‏به معنای جا و مکان و «اول» به معنای‎ ‎شیب، دره و گودال است و ‏‏«کتول» هم به مجموعه آبادی‌هایی گفته می‌شود که در درون دره‎ ‎کوه قرار دارد.

این مسئول تصریح کرد: زبان رایج اهالی این منطقه طبری و فارسی است، ولی با این حال گویش‎های سیستانی، شاهرودی و خراسانی در ‏بین مهاجران رواج دارد.‏

دبیر ستاد تسهیلات و نظارت بر سفرهای شهرستان علی‌آبادکتول افزود: این شهرستان از شهرستان‌های مرکزی ‏استان گلستان است که به دلیل داشتن موقعیت طبیعی مرتبط با ‏مناطق جنگلی از نظر جاذبه‌های گردشگری‎ موقعیت مناسبی دارد که ‏از جمله جاذبه‌های اکوتوریستی این شهرستان می‌توان به ‏ارتفاعات و قله‌های آن اشاره کرد.

قندهاری بیان داشت: کوه تکیانو در 22 کیلومتری جنوب‌شرقی علی‌آبادکتول و در فاصله هفت کیلومتری جنوب ‏روستای افراتخته قرار گرفته و ارتفاع این کوه 2 هزار و 901 متر است. ‏

وی ادامه داد: این کوه، سرچشمه رودهای افراخته و کرد روی است ‎همچنین‎ ‎ققلند (قره قلند) با ارتفاع این کوه حدود 3 هزار و 39 متر در 27 ‏کیلومتری جنوب علی‌آبادکتول و در هشت کیلومتری جنوب‌شرقی روستای ‏اَلِستان قرار گرفته است.

دبیر ستاد تسهیلات و نظارت بر سفرهای شهرستان علی‌آبادکتول عنوان داد: کوه نیمه جنگلی «قرقلند» ‏سرچشمه رودهای گل یوری، رودبار الستان و آقران است؛ ‏چشمه‌های متعددی از این کوه سرچشمه می‌گیرند و سرازیر می‌شوند‎.‎‏ ‏

قندهاری گفت: کوه نیمه جنگلی «گل» نیز در 26 کیلومتری جنوب‏‎ ‎علی‌آبادکتول و در ‏فاصله شش کیلومتری جنوب‌شرقی روستای الستان واقع شده و ‏ارتفاع آن 3 هزار و 10 متر است.

وی ابراز داشت: این کوه سرچشمه رودهای الستان و ‏آخران نیز است «نیله‌ته» هم از کوه‌های این شهرستان است که ‏در 25 کیلومتری جنوب علی‌آبادکتول و در هشت کیلومتری جنوب‌شرقی ‏روستای الستان از توابع کتول واقع شده که ارتفاع این کوه ‏نیمه جنگلی 2 هزار و 830 متر است، رودهای «الستان» و «رودبار» و چشمه‌های ‏فراوانی از این کوه سرازیر می‌شوند.‏

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان علی‌آبادکتول گفت: آبشار «کبودوال» از مهمترین جاذبه‌های آبی شهرستان علی‌آبادکتول ‏است که این مجموعه آبشار در دره‌ای نسبتاً عمیق ‏و بسیار زیبا و در جنگل انبوه و دیدنی کبودوال واقع شده ‏است.

قندهاری با بیان اینکه «کبودوال» در پنج کیلومتری جنوب علی‌آبادکتول قرار دارد، افزود: ‏ایجاد امکاناتی چون نمازخانه، فروشگاه، سرویس بهداشتی و ‏ساختمان اطلاع‎رسانی از جمله اقدامات انجام شده در این مجموعه است.

وی خاطرنشان کرد: احداث سنگفرش مسیر‎ دسترسی ، احداث پل سنگی ‏و دیواره سنگی، ایجاد روشنایی پایه فلزی مسیر دسترسی به پارک ‏«کبودوال» و انتقال برق فشار قوی و نیز ساخت کمپینگ شامل ‏سکوها،‎ ‎آلاچیق‌ها، تاسیسات برق و روشنایی کمپ از دیگر اقدامات ‏است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان علی‌آبادکتول تصریح کرد: درخصوص گردشگری تاریخی این ‏شهرستان نیز با انجام عملیات بررسی و شناسایی کارشناسان این ‏اداره کل، پیشینه تاریخی علی‌آبادکتول تا 7 هزار سال شناسایی ‏شد و در پی نخستین فصل بررسی‌های شهرستان علی‌آبادکتول در سال ‏‏1386، به شناسایی 130 تپه و بنا که مربوط به دوران پیش از ‏تاریخ- تاریخی و اسلامی است، انجامید.‏

قندهاری ادامه داد: قدیمی‌ترین اثر شناسایی شده در این شهر، محوطه‌ای مربوط ‏به هزاره چهارم پیش از میلاد یعنی 7 هزار سال پیش و جدیدترین ‏آنها مربوط به دوره پهلوی اول است.

وی، تاریخ این منطقه را به پیش از هزاره چهارم پیش ‏از میلاد عنوان کرد و افزود: ‏آثار شناسایی شده در این شهرستان شامل محوطه، تپه و بناهای تاریخی است و ‏بناهای شناسایی شده متعلق به دوران اسلامی است که شامل چهار ‏حمام، یک بنای مسکونی، یک پل و یک آسیاب آبی است که بیشترین ‏آثار شناسایی شده در بخش جلگه‌ای شهرستان کتول قرار دارد.‏

این مسئول صنایع‌دستی رایج این شهرستان را قالی، ‏نمد، پارچه‌های دستباف ابریشمی موسوم به «چوخا» و چادرشب‌بافی برشمرد و به جاذبه‌های آبی شهرستان علی‌آبادکتول اشاره داشت و گفت: ‏رودخانه «چاه علی» از دامنه غربی کوه رشته خاک در 16 کیلومتری ‏شرق‎ ‎علی‌آبادکتول سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از روستای مشیرآباد به ‏دشت گرگان وارد می‌شود‎ ‎و رو به سوی شمال غربی از کنار روستای ‏کنیزک، گلی‌جان و ایمر به دریاچه ایمر‎ می‌ریزد.

وی ادامه داد: شاخه دیگر آن به ‏سوی غرب متوجه می‌شود و در هشت کیلومتری شرق سیمین‌شهر به ‏رودخانه گرجوان وارد می‌شود.

قندهاری تصریح کرد: رودخانه «گرجوان» نیز از دیگر ‏رودخانه‌های این شهرستان است که از به هم ‏پیوستن رودهای «وجادره» و «زرین‌گل» در هشت‎ ‎کیلومتری جنوب‌شرقی ‏علی‌آبادکتول تشکیل می‌شود و رو به سوی شمال، روستای «املک» و ‏‏«سنگدوین» از ناحیه کتول را مشروب می‌کند و پس از عبور از ‏شرق دریاچه قاسم‌خان، روستای بدراق را پشت سر می‌گذارد، پس از ‏انحراف به سوی غرب و مخلوط شدن با رودخانه «چاه علی» در سه ‏کیلومتری شرق سیمین‌شهر به گرگانرود می‌ریزد.‏

این مسئول به فعالیت‌های ستاد تسهیلات و نظارت بر سفرها در شهرستان علی‌آبادکتول اشاره کرد و متذکر شد: برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات و برپایی فروشگاه صنایع‌دستی کتول واقع در پارک جنگلی کبودوال و بازارچه صنایع‌دستی در این شهرستان از جمله فعالیت‌ها است و کتابچه راهنمای مسافران نوروزی و گردشگران در این شهرستان مسافران را هدایت خواهد کرد.

وی اذعان داشت: این شهرستان در ایام نوروز با آماده‌سازی تمام امکانات و تجهیزات، از ورود مسافران و گردشگران استقبال کرده و با طبیعتی زیبا آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.

انتهای پیام/2307/ن/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول