اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار:

خط لوله صلح موجب احداث قطب سوم پتروشیمی در چابهار می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: خط لوله صلح در منطقه چابهار موجب آغاز عملیات احداث قطب سوم پتروشیمی ایران می‌شود.

خط لوله صلح موجب احداث قطب سوم پتروشیمی در چابهار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد چابهار، مصطفی ملک‌زاده اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان از جمله نقاط دارای اهمیت استراتژیک خاص نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

وی افزود: این استان از یک سو به سواحل راهبردی مکران در حاشیه اقیانوس هند متصل است و از سوی دیگر یکی از کوتاه‌ترین مسیرها برای راهیابی کشورهای محصور در خشکی واقع در آسیای مرکزی، افغانستان و حتی غرب چین به آبهای آزاد است ، بنابراین همین مسئله در سالیان گذشته سواحل جنوب شرق به ویژه بندر چابهار را به عنوان یک مرکز بالقوه توسعه ترانزیت به کشورهای محصور در خشکی تبدیل کرده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: در دوره‌ای که افزایش جمعیت و شتاب صنعتی شدن کشورهای آسیایی در جنوب و شرق این قاره مصرف انرژی و فرآورده‌های آن را به صورت روز افزونی افزایش داده است استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان یک جایگاه جدید و بسیار حساس پیدا کرده است و آن اهمیت منطقه مذکور در جغرافیای راهبردی انتقال انرژی است که منافع نهفته در پس این جایگاه راهبردی توجه قدرت‌های جهانی را به خود جلب کرده است.

ملک‌زاده بیان کرد: جایگاه مهم منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور بوده است، به نحوی که مقام معظم رهبری سواحل مکران در جنوب استان سیستان و بلوچستان را یک «گنج» نامیده و بر ضرورت استفاده از آن تأکید کرده‌اند و رئیس جمهور نیز بر اجرای صریح طرح‌ها در رابطه با این منطقه راهبردی تأکید کرده است.

وی تصریح کرد: ایجاد خط لوله صلح که هم اکنون بخش ایرانی آن در شرف اتمام است و ساخت بخش پاکستانی آن آغاز شده است با برنامه‌ریزی درست می‌تواند ضمن تأمین نیازهای مناطقی که خط لوله از آن عبور می‌کند موجبات توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی و در نهایت امکان ایجاد امنیت پایدار در جنوب شرق کشورمان و پاکستان را فراهم آورد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: خط لوله صلح یک اثر پر اهمیت را بر منطقه چابهار به همراه داشته است و آن آغاز عملیات احداث قطب سوم پتروشیمی ایران است که بخشی از گاز مورد نیاز خود را از یک خط لوله فرعی منشعب از خط لوله صلح دریافت خواهد داشت که قرار است تا  سال 1393 به چابهار متصل شود و مقرر است بخش دیگر گاز مورد نیاز صنایع پتروشیمی نیز با اتصال یک خط لوله مستقل اتان از پارس جنوبی به چابهار تأمین شود.

آغاز مراحل اولیه احداث نخستین شهرک پتروشیمی در چابهار

ملک‌زاده گفت: هم اکنون مراحل اولیه احداث نخستین شهرک پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار توسط یک شرکت ایرانی آغاز شده و در حال آماده سازی اراضی است و دومین شهرک نیز توسط شرکت ملی پتروشیمی ایران احداث خواهد شد.

وی افزود: سازمان منطقه آزاد چابهار در مجموع بیش از 4 هزار هکتار از اراضی خود را به این منظور اختصاص داده است و در برنامه‌های خود نیز در همین راستا توسعه شهرک‌های پایین دستی را برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر را در نظر دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بیان داشت: هم اکنون درخواست‌های متعددی از شرکت‌های ایرانی و خارجی از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار وصول شده است که نشان دهنده وجود تمایلات فراوان در ایجاد قطب سوم پتروشیمی در این منطقه است.

ملک‌زاده گفت: با توجه به قوانین و مقررات ویژه مناطق آزاد، واحدهای صنعتی در منطقه آزاد چابهار از مشوق‌های گوناگون برخوردار خواهند شد که معافیت‌های مالیاتی 20 ساله و ورود مواد اولیه و ماشین آلات بدون پرداخت عوارض گمرکی از آن جمله است، واحدهای مذکور همچنین محدودیت‌های سهام خارجیان، استخدام نیروی کار خارجی و ورود و خروج سرمایه موجود در سرزمین اصلی را نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: در مجموع اجرای پروژه‌های مرتبط با پتروشیمی ده‌ها هزار شغل را ایجاد خواهد کرد و ضمن تبدیل چابهار به یک مرکز عمده اقتصادی در کشور، در سطح بین‌المللی نتایج ارزنده‌ای را برای کشور در پی خواهد داشت.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: آنچه که باید در سال‌های آینده و برنامه‌ریزی‌های ملی در زمینه قطب سوم پتروشیمی و تبدیل چابهار به یک هاب منطقه‌ای توسعه ترانزیت و صنعت مورد توجه جدی قرار گیرد موضوع ایجاد امکانات رفاهی و لجستیکی است که تسریع در توسعه اسکله‌ها و الحاق آن به منطقه آزاد چابهار (برابر مصوبه دولت و لایحه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی)، راه‌اندازی خطوط کشتیرانی مستقیم به بنادر مهم دنیا به ویژه بنادر شرق و جنوب شرق آسیا، تسریع در ایجاد خط لوله فرعی گاز از محل خط لوله صلح، تسریع در ایجاد خط آهن کریدور شرق در محور چابهار ـ زاهدان ـ مشهد، آغاز عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار در کنار بسط امکانات سکونت گاهی، آموزشی و سایر نیازمندی‌های رفاهی برای سرریز جمعیت به منطقه از جمله آنها است.

انتهای پیام/75002/ح/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول