اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشکلات مسکن مهر در قم

یتیمی مسکن مهر و بی‌مهری مسئولان/خانه‌هایی بدون آب، برق و گاز

خبرگزاری فارس: ثبت‌نام و احداث مسکن مهر در استان قم از سال 85 آغاز شد که با وجود پیشرفت مناسب با مشکلاتی مانند تأخیر تحویل در موعود مقرر و کمبود امکانات رو به رو است که تنها دست‌اندرکاران این پروژه از آن با خبر هستند.

یتیمی مسکن مهر و بی‌مهری مسئولان/خانه‌هایی بدون آب، برق و گاز

به گزارش خبرگزاری فارس از قم خانه به دوشی اصطلاحی آشنا برای کسانی است که مستأجر بوده و هر سال تا چشم به هم می‌زنند باید اسباب و وسائل خود را از خانه‌ای به خانه دیگر ببرند و با افزایش اجاره‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و با توجه به افزایش قیمت مسکن تملک خانه‌‌ برای آنها آرزویی محسوب می‌شود و تصور می‌کنند مستأجر مهری است که بر پیشانیشان زده شده است.

طرح مسکن مهر از سال 85 کلید خورد به امید اینکه مشکل مسکن متقاضیان حل شود هرچند موفقیت‌های خوبی در این طرح حاصل شد و بسیاری از افراد به وسیله آن سقفی بالای سر پیدا کردند ولی این طرح در پایان راه با مشکلاتی مواجه شده است.

***

با هزار امید و آرزو در یکی از تعاونی‌های مسکن مهر ثبت‌نام کرد تا در دی سال 90 واحدش را تحویل گیرد بنابراین تمام پس‌انداز خود را در این بخش سرمایه‌گذاری کرد ولی علاوه بر تأخیر یک ساله تحویل مسکن‌ و خساراتی که به وی وارد شده بود هنوز واحد مسکونی که قرار بود تحویلش دهند، نه آب دارد و نه برق...

این تنها بخشی از مشکلات کسانی است که در پروژه‌های مسکن مهر به امید برطرف شدن مشکل مسکن خود ثبت‌نام کرده‌اند.

بر اساس گزارشی از اداره‌کل راه و شهرسازی استان قم به طور رسمی از اوایل سال 88 ساخت مسکن مهر در استان قم آغاز شد.

استان قم برای احداث 37 هزار و 300 مسکن مهر متعهد شده که تاکنون از این تعداد 18 هزار و 233 واحد افتتاح شده و 4 هزار واحد مسکن تابستان و 7 هزار واحد مسکن پاییز سال آینده افتتاح می‌شوند و تعداد باقی‌مانده اواخر زمستان سال 92 افتتاح خواهند شد.

بر اساس گفته محمدامین نصراللهی‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در همایش بزرگ جامعه مهندسین و فرهیختگان علمی استان قم 6 هزار واحد مسکونی مهر دیگر تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی استان قم را در اجرای مسکن مهر دارای رتبه نخست معرفی کرده و وجود مهندسان را در تحقق این موفقیت نقش‌آفرین دانسته است.

علت تورم در مسکن مهر

با وجود خلف وعده مسئولان تعاونی‌های مسکن مهر در زمینه تأمین امکانات و انشعابات آب، برق و گاز در زمینه مبالغی که متقاضیان باید برای تکمیل واحدهایشان پرداخت کنند تناقضاتی با میزان توافق اولیه مشاهده می‌شود.

محمدرضا فرج مدیرکل مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان قم می‌گوید: افزایش قیمت اکثر مصالح ساختمانی سبب افزایش هزینه‌های مسکن مهر شده البته افزایش قیمت‌های خارج از عرفی که برخی از تعاونی‌ها مطرح می‌کنند با واقعیت تطابق ندارد.

تشکیل کمیته برای رسیدگی و نظارت به افزایش نرخ تعاونی‌های مسکن مهر

بر اساس اظهارات فرج کمیته‌ای به دبیری مدیرکل تعاون استان تشکیل شده که در خصوص پروژه‌هایی که افزایش قیمت‌های خارج از عرف دارند به شکایت‌ها در این کمیته رسیدگی می‌شود.

نظارت مقیم توسط ناظران نظام مهندسی و نظارت عالیه بر کیفیت ساخت و ساز واحدهای مسکن نیز براساس ماده 35 قانون توسط نظام مهندسی صورت می‌گیرد.

علت تأخیر در تحویل مسکن‌های مهر متقاضیان

معصوم شبانی یکی از متقاضیان مسکن مهر بوده که در سال 86 در تعاونی مسکن مهر 21 استان قم ثبت‌نام کرد. بر اساس اظهارات وی، برای تهیه زمین و کارهای مربوط به آن چند سال زمان صرف شده است و در نهایت شرکت متعهد شده که بر اساس قرارداد منعقد شده با اعضا در دی ماه سال 90 منزل را تحویل دهد و سند آن قرارداد نیز موجود است.

این متقاضی پس از گذشت 13 ماه تأخیر از موعد مقرر برای تحویل مسکن مهر دهم بهمن ماه 91 با هر مشکلی موفق به تحویل مسکن خود شده است.

فرج افزایش قیمت مصالح، پرداخت نشدن منظم آورده اعضا و سوء مدیریت را از مهم‌ترین دلایل تأخیر در تحویل‌ مسکن مهر ذکر می‌کند.

وی به ذکر مثالی در این زمینه می‌پردازد و می‌گوید: به عنوان مثال تعاونی که دارای 130 واحد است اگر 20 نفر آورده خود را منظم پرداخت نکنند پروژه با کندی سرعت اجرا مواجه می‌شود.

این متقاضی مسکن مهر تصریح می‌کند: توافقی صورت گرفته بود که در صورت اینکه تحویل مسکن‌ به موقع انجام نمی‌شد خسارت را باید شرکت تعاونی یا مدیر پروژه پرداخت کند ولی نه خسارتی متحمل شدند و نه به موقع واحدها را تحویل دادند.

سید جواد موسوی، مدیرعامل تعاونی مسکن مهر 21 و بازرس اتحادیه مسکن مهر استان قم می‌گوید: مشکل مالی از جمله عوامل تأ‌خیر در پروژه‌ها بوده و اداره تعاون از چهار تا پنج ماه گذشته همیشه بر این طبل می‌کوبید که تنها حق دارید قیمت ساخت را از متقاضی بگیرید که شامل اسکلت، نازک‌کاری، نما و آسانسور است.

وی می‌گوید: ناآگاهی مدیران عامل تعاونی‌ها و تغییر روزانه قانون‌ها از دیگر عوامل تأخیر در تحویل مسکن مهر محسوب می‌شود.

به گفته مدیرعامل تعاونی مسکن مهر 21 در برهه‌ای از کار گچکار و سیمانکار نداشتیم و مدیران تعاونی‌های دیگر برای تأمین گچکار و سیمانکار در بالا بردن قیمت دستمزد با یکدیگر رقابت می‌کردند تا از توقف احداث واحدها جلوگیری کنند.

وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال برخی از تعاونی‌ها سه ماه گچکار نداشتند و به دنبال گچکار و سیمانکار بودند.

تأخیر استعلام فرم «ج» یکی از دلایل تأخیر تحویل مسکن در موعد مقرر

موسوی می‌گوید: سازمان مسکن و شهرسازی مقصر اصلی در تأخیر در موعد مقرر تحویل مسکن مهر بوده و تعویق چهار تا پنج ماهه در استعلام فرم جیم علت اصلی قصور این سازمان در چوب‌اندازی لای چرخ مسکن مهر است.

فرم «ج» به استفاده از تسهیلات دولتی متقاضیان مربوط می‌شود که بر اساس آن هر فرد تنها مجاز به یک بار استفاده از تسهیلات دولتی مانند زمین یا وام با سود چهار درصدی است.

مدیر مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان قم در خصوص تعویق استعلام فرم «ج» می‌گوید: مراجعه روزانه 300 تا 350 متقاضی از جمله عوامل این تعویق است ولی اکنون این مشکل وجود ندارد و حجم تقاضا به سوی بانک مسکن و صدور دفترچه پس از دریافت وام منتقل شده است.

تأخیر در تحویل مسکن مهر و کمبود امکانات

یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر می‌گوید: سکونت در واحدهای مسکن مهر با مشکلاتی مانند آب، گاز، آسانسور، فضای سبز و... رو به رو است.

وی نبود آب، گاز، آسانسور، مأموران امنیتی و نیروهای خدماتی شهرداری برای نظافت و بردن حداقل زباله‌های واحدهایمان یا آتش‌نشانی، سرویس برای جابه‌جایی مسافر و فقدان فضای سبز مناسب برای خانواده را از دیگر مشکلات مسکن‌های مهر ذکر می‌کند.

موسوی ناهماهنگی بین مسئولان در زمینه انشعابات آب، برق و گاز را از جمله مشکلات ذکر می‌کند و علت این مشکل را کمبود کنتور می‌داند.

وی ادامه می‌دهد: هزینه‌های متفرقه‌ 9 میلیون تومانی مانند هزینه شهرداری، پروانه نظام مهندسی و پروانه محوطه وجود دارد که به دلیل عدم اطلاع‌رسانی این هزینه‌ها به عضو فشار می‌آورد.

هیچ تعاونی حق تحویل واحد پیش از تأمین امکانات را ندارد

بسیاری از واحدهای مسکن مهر با وجود تأخیر در تحویل‌دهی و عجله متقاضیان برای تحویل‌ واحدهایشان از امکانات ضروری مانند آب، برق و ... محروم هستند ولی اینکه بر اساس اصرار متقاضی واحدها پیش از تأمین امکانات تحویل داده شده یا خود تعاونی واحد را تحویل داده یا آیا مجوز لازم برای تحویل‌دهی پیش از تأمین امکانات وجود دارد؟

مدیرعامل تعاونی مسکن مهر 21 در خصوص تحویل واحدهای مسکن پیش از تأمین امکانات می‌گوید: بسیاری از متقاضیان برای خرید کابینت و پرده، برخی برای فروش و برخی به دلیل فشار صاحب‌خانه اصرار به تحویل واحدهای خود کرده‌اند.

وی در این خصوص می‌گوید: بسیاری از شرکت‌های تعاونی برای راه‌اندازی برق ترانس ندارند.

فرج با اشاره به دستورالعمل ابلاغی از وزارت مسکن و شهرسازی و تاکید معاون امور عمرانی استانداری می‌گوید: به هیچ عنوان تا زمانی که متقاضیان دفترچه قسط دریافت نکرده‌اند و خدمات آب، برق و گاز آنها وصل نشده اجازه تحویل واحد از سوی تعاونی داده نشده است.

وی تصریح می‌کند: اگر تحویلی پیش از ارائه کامل این خدمات صورت گرفته بر اساس برخی مشکلات شخصی متقاضی است.

کمیته افتتاحیه مسکن مهر

ستاد افتتاحیه به منظور پیگیری خدمات زیربنایی و تحویل به موقع پروژه‌ها به ریاست معاون امور عمرانی استاندار قم و متشکل از معاونان شرکت‌های خدماتی آب، برق، گاز و مخابرات به صورت هفتگی چهار جلسه برگزار می‌کند و از پروژه‌های در مرحله افتتاح بازدید می‌کنند.

این کمیته مسئولیت پیگیری، رفع نواقص، مشکلات احتمالی و خدمات زیربنایی و تحویل سریع‌تر واحدهای مسکونی را به عهده دارد.

مدیر مسکن و ساختمان اداره‌‌کل راه و شهرسازی استان قم تعاونی‌ها را برای برطرف شدن مشکلات آب، برق و گاز به حضور در محل پروژه در بازدیدهای منظم این کمیته از مسکن‌های مهر فرا می‌خواند تا با مطرح کردن مشکلات خود ضمن پیگیری، مشکلاتشان برطرف شود.

گلایه شرکت تعاونی‌ها از افزایش قیمت بیمه و مالیات

بسیاری از مدیران شرکت تعاونی‌های مسکن مهر از افزایش قیمت بیمه، مالیات، انشعابات، محوطه و آسفالت گلایه دارند.

موسوی می‌گوید: اکنون در حال پیگیری بیمه و مالیات هستیم بر اساس نامه‌های استانداری و وزارت کشور معافیت وجود دارد ولی اداره‌کل دارایی این معافیت را قبول ندارد.

وی موضوع مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کرده و بیان می‌کند: متقاضی از پرداخت هزینه‌های این چنینی امتناع می‌کند.

علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص مالیات مسکن اظهار کرده بود: در ارتباط با مالیات بر مسکن مهر دو الگو تعریف شده که به الگوی سه مؤلفه‌ای و چهار مؤلفه‌ای موسوم است که الگوی سه مؤلفه‌ای از پرداخت مالیات معاف و الگوی چهار مؤلفه‌ای مشمول پرداخت مالیات است.

بر این اساس در الگوی سه مؤلفه‌ای، وزارت مسکن، بانک و سازنده مسکن مهر ارکان اصلی ساخت و ساز هستند به این صورت که سازنده از منابع خود یا منابع بانکی استفاده کرده و کار ساخت و ساز را انجام می‌دهد و در اتمام کار و پس از معرفی وزارت مسکن، تغییر مالکیت از سازنده به افرادی که توسط وزارت مسکن معرفی می‌شوند انجام می‌گیرد که در این الگو، پنج درصد مالیات از سازنده مسکن مهر دریافت نمی‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در الگوی چهار مؤلفه‌ای از سازنده مسکن مهر مالیات می‌گیریم،‌ تصریح کرده است:‌ در الگوی چهار مؤلفه‌ای، سازنده دیگری در قالب پیمانکار با وزارت مسکن قرارداد می‌بندد تا کار ساخت و ساز را انجام دهد که این سازنده، مانند هر پیمانکار دیگری مشمول پرداخت پنج درصد مالیات است.

وی گفته بود: در برخی موارد مؤلفه چهارم یک تعاونی مسکن است که از منابع خود یا بانک کار ساخت و ساز را انجام می‌دهد و پس از اتمام پروژه، به جای وزارت مسکن، تعاونی مسکن افراد خود را معرفی‌ می‌کند و تغییر مالکیت صورت می‌گیرد که در این حالت نیز تعاونی مسکن به عنوان سازنده مسکن مهر از پرداخت پنج درصد مالیات معاف است.

قطار دولت چند ماه دیگر به ایستگاه آخر می‌رسد جا دارد مسئولان ملی و استانی پروژه مسکن مهر را تا آخرین روزها مورد پیگیری قرار داده و نگذارند که این پروژه یتیم بماند و آخرین افرادی که به امید خانه‌دار شدن مسکن مهر خریده‌اند نیز موفق شوند واحدهای مسکونی خود را تحویل بگیرند.

==============

ایمن سادات موسوی‌نژاد

==============

انتهای پیام/78003/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول