اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی کرمان:

مردم از خرید ماهیان قرمز دارای لکه‌های سفید خودداری کنند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: مردم از خرید ماهیان قرمز دارای لکه‌های سفید، خاکستری و یا قرمز اطراف دهان و روی بدن خودداری کنند.

مردم از خرید ماهیان قرمز دارای لکه‌های سفید خودداری کنند

زهره محبان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: نظارت اداره کل دامپزشکی استان کرمان بر مراکز عرضه ماهی قرمز با هدف پیشگیری از انتقال بیماری‌های احتمالی به انسان آغاز شد.

وی ادامه داد: با توجه به سنت دیرینه ایرانیان و جایگاه ویژه ماهی قرمز در سفره هفت سین، ساماندهی مراکز عرضه ماهی قرمز به صورت گسترده در دستور کار اداره کل دامپزشکی استان کرمان قرار گرفت.

محبان عنوان کرد: با توجه به مسئولیت خطیر دامپزشکی در حفظ سلامت و بهداشت جامعه همچنین به حداقل رساندن امکان انتقال احتمالی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از ماهی قرمز به انسان، اداره کل دامپزشکی استان کرمان طرح نظارت و ساماندهی مراکز عرضه ماهی قرمز را آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه در ایام منتهی به سال نو حمل و نقل ماهیان قرمز همچنین تراکم این ماهیان در آکواریوم‌های برخی مراکز عرضه ماهیان تزئینی افزایش می‌یابد، افزود: حفظ سلامت آبزیان تزئینی از جمله ماهیان قرمز نیز از اهداف اجرای این طرح است.

محبان بیان کرد: حمل و نقل‌های خارج از ضابطه و بدون رعایت موازین بهداشتی و قرنطینه‌ای می‌تواند سبب ابتلای ماهیان به بیماری‌های مختلف شود.

وی افزود: افزایش تعداد و تراکم ماهی قرمز در یک آکواریوم همچنین عدم وجود هوادهی، فیلتراسیون، تغذیه و دمای مناسب نیز از عوامل مستعد کننده ابتلای این آبزیان به انواع بیماری‌ها است.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان با اشاره به اینکه احتمال انتقال برخی بیماری‌ها از ماهی قرمز به انسان وجود دارد، تصریح کرد: بهتر است تمام افراد به ویژه کودکان و افراد سالخورده از دست زدن و تماس مستقیم دست با این ماهی‌ها اجتناب کنند و در صورت لزوم پس از تماس، دست‌ها با آب و صابون شسته شود.

محبان گفت: یک ماهی سالم دارای پوستی براق و تحرک مناسب است و همچنین چشم‌ها نباید به صورت فرورفته یا برآمده غیر طبیعی باشد.

 

 

وی افزود: از خرید ماهیان دارای لکه‌های سفید، خاکستری و یا قرمز اطراف دهان و روی بدن خودداری کنید.

محبان نگهداری ماهی قرمز در یخچال را از اشتباهات رایج دانست و بیان داشت: نگهداری این ماهیان در مکان‌هایی که موادغذایی نگهداری می‌شود، می‌تواند آلوده کننده این مواد غذایی به عوامل بیماری‌زا باشد.

وی با تاکید بر عدم خرید ماهی از افراد دوره‌گرد، دستفروشان و سایر مراکز غیرمجاز عنوان کرد: ماهیان این مراکز به دلیل عدم رعایت شرایط و اصول بهداشتی از سلامت لازم برخوردار نیستند.

محبان با اشاره به نقش آموزش در دستیابی به اهداف طرح نظارت بر عرضه ماهی قرمز خاطر نشان کرد: از جمله اقداماتی که در اجرای این طرح صورت می‌پذیرد، حضور کارشناسان این اداره کل در مدارس و توزیع بروشورهای مختلف در سطح جامعه همچنین مدارس برای آموزش و آشنایی بیشتر دانش‌آموزان و افراد جامعه با شرایط نگهداری صحیح ماهی قرمز است.

وی افزود: از هم استانی‌ها درخواست می‌کنیم برای جلوگیری از آلودگی احتمالی، تخریب و به هم خوردن نظم اکوسیستم‌های محیط زیست از رهاسازی این ماهی‌ها در رودخانه‌ها و تالاب‌ها بپرهیزند.

محبان با اشاره به اینکه ماهی قرمز می‌تواند تا 10 سال عمر کند، افزود: با مهیا کردن شرایط لازم برای زندگی ماهی قرمز مانند دمای مناسب، آب سالم، اکسیژن کافی و سایر فاکتورهای مورد نیاز از مرگ زودرس این ماهیان جلوگیری کنیم.

ماهی قرمز زیر ذره‌بین کارشناسان دامپزشکی بم

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم گفت: کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان بم به طور مستمر بر مراکز عرضه ماهی قرمز نظارت می‌کنند.

مسعود اسدی‌پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بم اظهار داشت: هر ساله در ایام پایان سال شاهد توزیع ماهی قرمز در سطح شهر هستیم که کارشناسان این شبکه به طور مستمر بر مراکز عرضه ماهی قرمز نظارت می‌کنند.

وی افزود: با توجه به امکان وجود مشکلات بهداشتی در توزیع ماهی به طور جدی با موارد خلاف برخورد می‌کنیم و به همشهریان توصیه می‌کنم، ماهی قرمز خود را از مراکز مجاز از جمله آکواریوم فروشی‌ها و میادین میوه و تره‌بار خریداری کنند.

انتهای پیام/2446/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول