اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل:

هشتمین جشنواره مدیحه‌سرایی شهریور سال آینده برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: هشتمین جشنواره ملی مدیحه‌سرایی، چاووشی‌‌‌خوانی، ابتهال و تواشیح رضوی شهریور ماه سال آینده در اردبیل برگزار می‌شود.

هشتمین جشنواره مدیحه‌سرایی شهریور سال آینده برگزار می‌شود

منصور شرفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: فراخوان این جشنواره به تمام استان‌های کشور ارسال شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل ادامه داد: این جشنواره از سری برنامه‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) است که به میمنت میلاد با سعادت امام رضا (ع) و در تقارن دهه کرامت برگزار می‌شود.

این مسئول اهداف برگزاری این جشنواره را اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی، گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری با محوریت سیره، شخصیت و معارف امام رضا (ع) اعلام کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به موضوعات هشتمین جشنواره مدیحه‌سرایی، اظهار داشت: ولادت، شهادت و سیره رضوی، تبیین سیره و معارف رضوی در آثار مداحان، چاووشی‌خوانان و مبتلهین، شناخت فرهنگ و معارف رضوی، توجه به مفاهیم عالی برگرفته از احادیث و روایات رضوی، و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مداحان، چاووشی‌خوانان و مبتلهین از جمله موضوعات این جشنواره ملی است.

شرفی اظهار داشت: توجه ویژه به آیین‌های چاووشی‌خوانی در نقاط مختلف، معرفی و نمایش کرامات و تأثیرات رفتاری امام رضا (ع)، بازشناسی و هویت‌بخشی به اشعار، احادیث و متون ادبی در فرهنگ رضوی و تولید و ارائه آثار فاخر از دیگر موضوعاتی است که در این جشنواره مد نظر است.

وی افزود: هر مداح یا چاووشی‌خوان با ارائه حداکثر دو قطعه اثر می‌تواند در این جشنواره حضور پیدا کند و یا هر گروه ابتهال می‌تواند اثر کامل اجرا شده را در قالب لوح فشرده به دبیرخانه جشنواره ارسال کند.

این مسئول به موضوعات مقاله‌های پژوهشی و تحقیقی اشاره کرد و گفت: مدیحه‌سرایی و چاووشی‌خوانی از دیدگاه اسلام، مداحان و نقش آن‌ها در ترویج فرهنگ اهل بیت (ع)، باید‌ها و نبایدها در مداحی و چاووشی‌خوانی، پیشینه این هنر، انقلاب اسلامی و مداحی و همچنین مداحی و چاووشی‌خوانی از آغاز تا کنون از جمله این موضوعات تعیین شده است.

شرفی اظهار داشت: در بخش مداحی به نفر اول تندیس جشنواره و 15 میلیون ریال به همراه لوح تقدیر اهدا می‌شود و در بخش چاووشی‌خوانی نیز به نفر اول تندیس جشنواره، لوح تقدیر و 15 میلیون ریال جایزه تقدیم می‌شود.

وی جایزه نفر اول بخش ابتهال را نیز 15 میلیون ریال به همراه تندیس جشنواره و لوح تقدیر اعلام کرد و افزود: در بخش تواشیح به منتخب اول 20 میلیون ریال و در بخش مقالات پژوهشی نیز به نفر اول 10 میلیون ریال جایزه اهدا می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در پایان اظهار داشت: در بخش مداحی، چاووشی‌خوانی، ابتهال و تواشیح از هشت نفر منتخب با اهدای تندیس، لوح تقدیر و جایزه تقدیر تجلیل می‌شود اما در بخش مقالات پژوهشی از سه نفر منتخب تجلیل خواهد شد.

انتهای پیام/62005/م30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول