اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نخستین شب «فصل دل تکانی با اهالی شعر و موسیقی»

اهالی شعر و موسیقی دل تکانی کردند

خبرگزاری فارس: نخستین شب «فصل دل تکانی با اهالی شعر و موسیقی» با شعرخوانی محمدعلی شیرازی و حسین اسرافیلی و اجرای موسیقی تاجیکی دولتمند خال‌اف برگزار شد.

اهالی شعر و موسیقی دل تکانی کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به‌نقل از روابط‌عمومی معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این مراسم که شامگاه دوشنبه 14 اسفند در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، پس از تلاوت کلام‌الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران، با شعرخوانی فریبا یوسفی و حسین اسرافیلی همراه بود.

در ادامه این مراسم سیدقاسم ناظمی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با سپاس از حضور میهمانان و تبریک ایام نوروز، اظهار داشت: هدف از برگزاری ویژه برنامه «فصل دل تکانی» در فضاهای فرهنگی و عمومی تهران این است که در پایان سال، فضای شهر مناسب تنفس فرهنگی باشد و در حد بضاعت سازمان، شهروندان بتوانند در کنار بهره‌مندی از ادب، هنر و شعر، با برجستگان این حوزه‌ها بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: معاونت هنری سازمان نیز با همین رویکرد، برنامه‌هایی را برای حضور فرهیختگان و برجستگان این حوزه‌ها تدارک دیده و تلاش شده سلیقه‌های مختلف در آن لحاظ شود تا بتوانیم از ادبیات که پیشینه دیرینه‌ای در بسط اخلاق مداری دارد، بهره ببریم و بتوانیم جامعه مطلوبی را پیش رو داشته باشیم.

فاصله گرفتن از گنجینه های ادبی، جامعه را به بی‌اخلاقی کشانده است

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تاکید کرد: امروز جامعه ما به شدت به اخلاق‌مداری و انسانیت محوری نیازمند است و تاریخ ما نشان داده که یکی از حوزه‌هایی که به جد به اخلاق پرداخته و بر جامعه تاثیرگذار بوده، ادبیات است.

وی با اشاره به این که بسیاری از پیشینیان ما با ادبیات کهن به ویژه آثاری چون بوستان و گلستان مانوس بوده اند، گفت: امروز فاصله گرفتن از این گنجینه‌های ارزشمند، جامعه را به سمت بی‌اخلاقی و رفتار نامناسب در جامعه سوق داده و امیدواریم برگزاری این جلسات مردم را بیش از پیش با تولیدکنندگان آثار فرهنگی انس دهد و بستر مناسبی را برای حضور مردم فراهم کند و اتفاقاتی از این دست در شهر ما بسیار و بسیار باشد.

پس از سخنان ناظمی و شعرخوانی وی، نماهنگی ساخته بزرگمهر حسین‌پور برای حاضران پخش شد. شعرخوانی سعید بیابانکی شاعر طنزپرداز، امیر ارجینی ترانه سرا،  فاطمه راکعی شاعر پیشکسوت و خلیل جوادی شاعر طنزپرداز نیز بخش بعدی این مراسم بود و پس از آن، دولتمند خال اف خواننده صاحب نام تاجیکی و دارشان آناند نوازنده هندی تبار طبلا، قطعاتی از موسیقی تاجیکستان را با اشعاری از مولانا، خلیل‌الله خلیلی و سیدعباس سجادی اجرا کردند.

قلب خانه خداست و باید پاکیزه باشد

این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام زائری با موضوع «فصل دل تکانی» ادامه یافت.

وی با اشاره به عنوان ویژه برنامه «فصل دل تکانی» اظهار داشت: این تعبیر زیبا اشاره دارد به این که همه ما پذیرفته‌ایم و باور داریم که دل، خانه است.

وی ادامه داد: در بسیاری از احادیث و روایات از پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع)، وقتی سخن از دل است، این تعبیر تکرار می شود که قلب خانه و مسکن خداست و خداوند در زمین ظرف‌هایی دارد که آن ظرف‌ها دل‌های مرمان اند.

حجت‌الاسلام زائری افزود: این یعنی قلب هم گرد و غبار میگیرد و آلوده می‌شود. فلب هم کهنه میشود، قلب هم گاهی شلوغ می شود و آرامش برای سکونت به انسان نمی‌دهد و نیاز به تکاندن دارد. از امام علی(ع) نقل شده است که دل‌های خود را از درد کینه پاک کنید، کینه بیماری مسری است.

وی گفت: گرچه در روزگاری که عوامل مختلف به جای گسترش مهربانی‌‌ها و دوستی‌ها، کینه‌ها را می‌پراکند و ما را به سمت کینه ورزیدن هدایت می‌کند، سخن گفتن از زدودن کینه، خلاف رایج و کاری دشوار است. 

این کارشناس فرهنگی در ادامه اظهار داشت: پیامبر اسلام (ص) در حدیثی می‌فرمایند «دل ها زنگار میگیرد و جلا دادن آن به سه چیز است؛ یاد مرگ، تلاوت قرآن و استغفار». این بدان معناست که هر که هستی و هر ادعایی داری، دلت از آهن قوی‌تر نیست و چیزی هم بی اثرتر و نرم تر از آب وجود ندارد، با این حال این آب بی‌اثر، کم کم و آرام آرام سبب زنگار گرفتن آهن می‌شود.

شعرخوانی افشین یدالهی، رسول یونان، محمدعلی شیرازی و رضا رفیع، بخش دیگری از این مراسم بود و پس از آن، دولتمند خال اف و دارشان آناند، مجدداً قطعاتی از موسیقی تاجیکستان را با پیانو، طبلا و دمبره (تنبور تاجیکی) اجرا کردند. 

دومین شب ویژه برنامه «فصل دل تکانی با اهالی شعر و موسیقی» که روز سه شنبه 15 اسفند ساعت 18 در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود، با شعرخوانی اکبر آزاد، اهورا ایمان، مفتون امینی، ساعد باقری، نادر ختایی، محمد سلمانی، حمیدرضا شکارسری، افشین علاء، ناصر فیض، نیلوفر لاری‌پور و امید مهدی‌نژاد، اجرای موسیقی مانی رهنما و بامداد فلاحتی و سخنرانی سیداحمد وکیلیان با موضوع «پیک‌های نوروزی» همراه خواهد بود.

انتهای پیام/2462/ی/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول