اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد خبر داد

تولید 43 هزار تن کاغذ در کارخانه بازیافت کاغذ مشهد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد از تولید 43 هزار تن کاغذ در کارخانه بازیافت کاغذ مشهد خبر داد.

تولید 43 هزار تن کاغذ در کارخانه بازیافت کاغذ مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی نجفی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از 260 تن زباله‌ خشک بازیافت‌پذیر که روزانه از سطح مشهد جمع‌آوری می‌شود، 30 درصد آن معادل 86 تن کاغذ است.

این مسئول در مورد چگونگی جمع‌آوری این مقدار کاغذ گفت: سازمان مدیریت پسماند مشهد برای جمع‌آوری کاغذ‌های باطله از سوی پیمانکاران بخش خصوصی، ادارات، مدارس و دکه‌های مطبوعاتی همکاری دارد که در این اقدام 300 مدرسه، 868 اداره و 72 دکه مطبوعاتی مشارکت دارند.

به گفته وی، روزانه از این اماکن 52 تن زباله جمع‌آوری می‌شود که به این میزان باید کاغذهایی را که ازسوی شهروندان به 36 ایستگاه مبادله پسماند تحویل داده می‌شود، نیز اضافه کرد.

نجفی افزود: بعد از جمع‌آوری کاغذهای باطله از سطح شهر، این سرمایه با ارزش به مجتمع صنعتی بازیافت شماره یک در کیلومتر پنج جاده نیشابور مشهد که در سال 83 با مشارکت بخش خصوصی احداث شد، منتقل می‌شود.

این مسئول در پاسخ به این سئوال که روزانه چه میزان کاغذ در این کارخانه بازیافت می‌شود، گفت: روزانه 15 تن کاغذ در این کارخانه در مرحله اول خمیرسازی شده و بعد از پالایش و تبدیل شدن به الیافی همگن، وارد خط بازیافت می‌شود که با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت از سال 83 تاکنون بیش از 43 هزار تن کاغذ در این کارخانه تولید شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد مرحله بعدی بازیافت کاغذ را پرس و آبگیری خمیر آماده ‌شده عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه خمیر آماده‌ شده ماده‌ای سیال و تقریبا به‌صورت مایع است، این ماده پرس و آبگیری شده و سپس بعد از طی کردن مرحله خشک‌سازی، به رول‌های کاغذی بزرگی که 800 تا یک تن وزن دارد، تبدیل می‌شود.

وی افزود: در کنار کارخانه بازیافت کاغذ، کارخانه‌ای دیگر نیز وجود دارد که رول‌های کاغذی یاد شده به این مکان منتقل و در سه لایه و پنج لایه برش داده می‌شود؛ در کارخانه بازیافت روزانه 15 تن کارتن تولید می‌شود که در راستای رعایت نکات بهداشتی، از آن برای بسته‌بندی قطعات خودرو، کاشی و سرامیک و... استفاده می‌شود.

نجفی خاطرنشان کرد: کاهش ورود مواد آلاینده به محیط زیست و هوا از مهم‌ترین اثرهای بازیافت کاغذ است، به طوری که در محل دفن کاغذ و مقوای باطله گاز متان تولید می‌شود که در شمار گازهای گلخانه‌ای قرار دارد.

این مسئول افزود: جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی، کاهش نیاز به محل‌های دفن زباله، بی‌نیازی از دستگاه‌های زباله‌سوز، اشتغال‌زایی و بسیاری از مزایای دیگر نیز نتیجه بازیافت کاغذهای باطله است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد تصریح کرد: براساس آمارهای ارائه شده، برای تولید یک تن کاغذ باید 17 اصله درخت تنومند قطع ‌شود و این در حالی ‌است که هر درخت به‌ طور متوسط سالانه شش کیلوگرم دی‌اکسیدکربن را به اکسیژن تبدیل می‌کند، بنابراین اگر این روند ادامه پیدا کند، فاجعه جبران‌ناپذیری برای زمین به وجود می‌آید.

وی متذکر شد: زمانی این کاغذ به یک ارزش و سرمایه برای ما تبدیل می‌شود که بتوان در پروسه‌ای نه‌چندان طولانی آن را دوباره به چرخه استفاده بازگرداند که این حرکت از سال 83 با احداث کارخانه بازیافت کاغذ در شهر مشهد که در حال حاضر تنها دارنده خوشه صنعتی بازیافت خاورمیانه است، آغاز شد.

 انتهای پیام/70005/ن30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول