اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن آبخیزداری ایران تأکید کرد

مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در گرو توجه به محیط زیست

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن آبخیزداری ایران گفت: برای دسترسی به یک مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز باید ابعاد مختلف محیط زیست، اقتصاد و مردم مدنظر قرار گیرد.

مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در گرو توجه به محیط زیست

به گزارش خبرگزاری فارس از ملایر سید حمیدرضا صادقی بعد از ظهر امروز در همایش ملی جامع حوزه‌های آبخیز و تولید ملی در دانشگاه ملایر با اشاره به روند ساخت سدها در کشور اظهار داشت: ساختن سد در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق شمالی، تهدیدی برای محیط زیست بوده و پیامدهای زیست‌محیطی جدی را ایجاد کرده که در آینده‌ تهدیدزا است.

وی ادامه داد: احداث این سدها نه تنها نیازهای اصلی را برآورده نکرده، بلکه بعد از اتمام عمر مفیدشان ضررهای اقتصادی فراوانی را به همراه داشته است.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران به ضررهای سدسازی اشاره و خاطرنشان کرد:  ایجاد فرسایش ساحلی، سرقت زمین، عدم تأمین منابع آبی، افت کیفیت آب، امکان ایجاد زمین لرزه، توقف و اختلال در فرآیندهای رودخانه‌ای، انقراض گونه‌ها، شیوع بیماری‌ها، اختلال در چرخه کره زمین، تأثیر بر سواحل اقیانوس و.. از اثرات سوء سدسازی است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای بزرگ دنیا با داشتن بیش از 57 هزار سد، آن را معضلی بزرگ برای محیط زیست می‌دانند، تصریح کرد: تا جایی که ابزارهای فنی به ما اجازه می‌دهد، باید برای سدسازی تکیه بر تکنیک‌های کوچک مورد استفاده قرار گیرد.

صادقی عنوان کرد: کشورهای دنیا به این نتیجه رسیدند که سدها را باید رها کرد و یا مبادرت به تخریب سدهای موجود خود کردند و با قدرت اعلام کردند که در سدسازی دچار اشتباه شده‌اند که نباید آن را در امور اجرایی دیگرشان تکرار کنند.

وی با تأکید بر تشخیص و تبیین مشکلات مردم برای استفاده از توانمندی‌ها گفت: برای دسترسی به یک مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز باید ابعاد مختلف محیط زیست، اقتصاد و مردم مدنظر قرار گیرد.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران با اشاره به ظرفیت موجود درحوزه آبخیزداری کشور اظهار داشت: اگر ظرفیت یک محصول خاص و بهره‌برداری خاصی از آن وجود ندارد، نباید اصراری بر اجرایی کردن آن داشته باشیم.

وی در پایان استفاده از منابع طبیعی و کشاورزی سازگار با این منابع و استفاده از الگوهای زیستی مناسب برای مدیریت صحیح بر حوزه آبخیزداری در کشور را خواستار شد.

انتهای پیام/89013/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول