اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی مشهد:

مشکلات طرح آموزش استاد و شاگردی به شیوه نوین برطرف شود

خبرگزاری فارس: رئیس مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی مشهد گفت: طرح کلی آموزش استاد شاگردی به شیوه نوین با اینکه طرح بسیار مفیدی است ولی مشکلاتی دارد که برای پایدار ماندن این طرح باید برطرف شوند.

مشکلات طرح آموزش استاد و شاگردی به شیوه نوین برطرف شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عبدالله افشاری صالح عصر امروز در همایش آموزش به شیوه استاد شاگردی نوین که در تالار همایش‌های ساختمان معاونت مهارت‌های پیشرفته اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برگزار شد اظهار کرد: استاد و شاگردی مقوله‌ای است که از سال‌های گذشته در بین صنوف جاری بوده است.

وی تصریح کرد: اعتبار این ارتباط میان استاد و شاگرد به اندازه‌ای بوده که بعد از مدتی این افراد به صورت اعضای خانواده یکدیگر در می‌آمدند.

رئیس مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی مشهد با اشاره به گذر زمان و مغفول ماندن ارتباط سازنده میان استاد و شاگرد در میان جوانان نسل امروز خاطرنشان کرد: در سال 82 مجمع امور صنفی بر این شد که ارزش‌های موجود در ارتباط صادقانه میان استاد و شاگرد را دوباره احیا کند تا به نسل‌های بعدی انتقال پیدا کند.

افشاری صالح ادامه داد: در ادامه این مباحث امروز شاهد هستیم که با پیگیری‌های مداومی که انجام شده است مقوله آموزش استاد و شاگردی به صورتی طرحی در آمده است که می‌توان گفت می‌تواند بسیار سازنده باشد.

وی تصریح کرد: با این حال در این طرح باید مواردی مورد بازبینی قرار بگیرد که اجرای این طرح با شکست روبه‌رو نشود و نسل جوان از مزایای بی‌اندازه آن محروم نشوند.

رئیس مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی مشهد با اشاره به مشکلاتی که در این طرح وجود دارد بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در این طرح وجود دارد آموزش به افراد زیر 18 سال است در این مورد کارفرمایان افراد را مورد آموزش قرار می‌دهند اما زمانی که می‌توان از آنها استفاده کرد زمانی است که این افراد باید به خدمت سربازی اعزام شوند.

افشاری صالح افزود: بعد از بازگشتن این افراد از خدمت سربازی ادامه دادن کار با آنها غیر ممکن است کارفرمایان دیگر نمی‌توانند آنها را پیدا کنند و تمام هزینه‌هایی که برای آنها انجام داده‌اند از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: مشکل دیگری که در این میان وجود دارد نقیصه قانونی است که کارفرمایان را مجبور می‌کنند تنها کارآموزانی همجنس داشته باشند.

رئیس مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی مشهد تاکید کرد: در بسیاری از موارد تنها کسی که جواز کسب دارد غیر همجنس با کارآموز است و مربی با کارآموز همجنس است و مشکلات زیادی به وجود می‌آید به عنوان مثال ممکن است که مجوز یک خیاطی به نام یک مرد باشد ولی استاد آن خیاطی یک زن باشد و اینکه نمی‌تواند کارآموز زن داشته باشد در این موارد مشکل‌ساز می‌شود.

افشاری صالح با اشاره به مشکلاتی که در سرمایه‌گذاری و کسب و کار  وجود دارد تصریح کرد: در واقع کسی که فردی را به شاگردی برای آموزش آن حرفه می‌گیرد تمام سرمایه خود را در اختیار یک فرد تازه وارد قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: از اینرو تعداد زیادی از متصدیان صنوف مایل به داشتن شاگرد و یا کارآموز نیستند به همین دلیل برای این دسته از افراد باید تمهیدات تشویق‌کننده در نظر گرفته شود تا این رسم قدیمی و سودمند در جامعه دوباره نهادینه شود.

رئیس مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی مشهد در ارتباط با دیگر مواردی که در طرح باید گنجانده شود اظهار کرد: باید برای حرفه‌هایی که آموزش‌های آنها مرتبا نیاز به بازآموزی و به روز شدن دارند استثناهایی در نظر بگیرند تا متصدیان صنوف برای استمرار آموزش این صنوف تمایل داشته باشند.

انتهای پیام/70010/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول