اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان‌رضوی:

آموزش استاد و شاگردی بهترین روش احیای ارزش‌ها است

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌رضوی گفت: آموزش به روش استاد و شاگردی بهترین روشی است که می‌تواند ارزش‌های جامعه اصیل ایرانی را احیا کند.

آموزش استاد و شاگردی بهترین روش احیای ارزش‌ها است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید جلال خواب‌نما ظهر امروز در همایش آموزش استاد و شاگردی به شیوه نوین که در تالار همایش‌های ساختمان معاونت مهارت‌های پیشرفته اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: در جریان استاد و شاگردی که از دوران گذشته وجود داشته است، ادارات دولتی مشکل‌آفرین شدند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بعد از گذشت سالیان طولانی دولت به این نتیجه رسیده است که بازگشت به شیوه آموزشی استاد و شاگردی می‌تواند در بسیاری از امور مربوط به اشتغال جوانان شیوه‌ای مناسب و کمک‌دهنده باشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌رضوی با اشاره به جریان ایجاد شده با تعاملات ایجاد شده در میان دستگاه‌های اجرایی در زمینه نهادینه کردن شیوه‌ آموزشی استاد و شاگردی خاطرنشان کرد: باید با رفع نواقص قانونی از ظرفیت عظیمی که در صنوف برای آموزش به شیوه‌ استاد و شاگردی وجود دارد، استفاده کرد.

خواب‌نما با بیان اینکه آموزش به شیوه‌های استاد و شاگردی پیشینه زیادی دارد، تاکید کرد: سالیان دراز است که این رتبه‌بندی در میان صنوف اعتباری دارد که می‌تواند میزان سنجش مهارت افراد برای اعتماد کردن به آنها باشد، لذا باید دوباره در نظام اشتغال جایگاهی برای آن در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این ‌رتبه‌بندی در نظام اشتغال به دلیل مشکلاتی که دستگاه‌های دولتی برای صاحبان مشاغل ایجاد کرده‌اند، بسیار محدود شده است و باید دوباره احیا شود و در آن مواردی لحاظ شود که سبب پربارتر شدن این روش آموزشی و رتبه‌بندی شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌رضوی در ارتباط با مواردی که باید در آموزش‌های استاد و شاگردی لحاظ شود، تاکید کرد: باید استفاده از ابزار و تکنولوژی‌های نوین در آموزش‌های استاد و شاگردی جا بگیرد تا این آموزش‌ها جنبه‌های کاربردی بیشتر داشته باشند.

خواب‌نما با بیان اینکه در زمینه سازماندهی کردن مهارت‌های استاد و شاگردی بستر مناسبی فراهم نبوده است، یادآور شد: آماده نبودن بستر مناسب در واقع نتیجه مغفول ماندن این شیوه کارآمد است که می‌تواند بسترهای اشتغال مستمر را در جامعه آماده کند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد کارآفرینی و اشتغال جوانان خاطرنشان کرد: در راستای سفارشات مقام معظم رهبری آموزش‌های مستمری برای اشتغال باید انجام شود که بهترین مکان برای ارائه این آموزش‌های مستمر خود بازار است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌رضوی آموزش سینه به سینه ارزش‌ها را بهترین نوع آموزش در مورد ارز‌ش‌ها دانست و اظهار کرد: در آموزش‌های استاد و شاگرد به دلیل عجین شدن استاد و شاگرد در زمان‌های مفید روز اساتید می‌توانند به کارآموزان خود ارزش‌ها را انتقال داده و به نوعی ارزش‌ها را احیا و یا بازیافت می‌کنند.

خواب‌نما ادامه داد: در واقع در این روش به دلیل اینکه گفتار و رفتار با عملکرد و فعل عجین می‌شود، تاثیرگذاری آن چند برابر می‌شود، زیرا جوانان معمولا به مربیانی که با آنها در آموزش کارهای عملی هماهنگی می‌کنند بیشتر احترام می‌گذارند.

وی تاکید کرد: در این راستا استادان باید ارزش‌های فکری و ذهنی و عقیدتی را در کنار فن و کار به شاگرد آموزش دهند تا وظیفه خود را به طور تکمیل انجام داده باشند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌رضوی با بیان اینکه در حوزه آموزش‌های مهارتی حضور دولت بسیار کمرنگ است، بیان کرد: دولت در واقع متصدی اموری است که در آن عرصه ورود مردم تنگ باشد، ولی در این مورد برای تعریف دایره اختیارات دولتی نقایص قانونی وجود دارد که باید مرتفع شوند.

خواب‌نما ادامه داد: در واقع در میان متصدیان دولتی ناهماهنگی‌های بین بخشی دیده می‌شود که باید مرتفع شوند تا بتوان در زمینه نهادینه کردن آموزش‌های استاد و شاگردی اقداماتی مفید انجام داد.

انتهای پیام/70010/ب30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول