اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن عناصر کمیاب در ایران:

کمبود آهن در میان بانوان معضل جدی سلامت کشور است

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن عناصر کمیاب در ایران، کمبود آهن در افراد به ویژه زنان و دختران را یک معضل جدی در حوزه سلامت کشور دانست و گفت: توجه به برطرف کردن مشکل کمبود و عوارض ناشی از بیماری‌های آن برای همه ضروری است.

کمبود آهن در میان بانوان معضل جدی سلامت کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، سید علی اصغر مشتاقی در مراسم گشایش سومین کنگره سراسری عناصر کمیاب ایران در دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به کشف این مسئله برای اولین بار توسط یک پزشک پاکستانی در سال 1339 در شیراز اظهار داشت: تغییر نگرش جدی به این مسئله و اعمال سیاست‌گذاری‌های لازم توسط برنامه‌ریزان حوزه بهداشت، درمان و سلامت کشور برای جلوگیری از عوارض ناشی از کمبود این عنصر در سلامت و بیماری افراد امری ضروری است.

وی با تأکید بر استفاده از روش تغذیه مناسب در تمامی افراد به ویژه زنان، دختران و مادران در زمان بارداری افزود: علت اصلی کاهش عنصر روی در بدن ناشی از کمبود مصرف این عنصر در رژیم غذایی است.

به گفته وی، کمبود عنصر روی و کروم باعث اختلالات ژنتیکی در دوران جنینی، کاهش رشد، کمبود بهره هوشی و بروز بیماری‌های دیابت و پوستی در افراد می‌شود.

رئیس انجمن عناصر کمیاب در ایران اذعان داشت: میزان عنصر روی از عناصر کمیاب بر اساس گزارش‌ها و آمار تحقیقاتی انجام شده در جمعیت ایران کم است.

وی با اشاره به اینکه مصرف نان خمیر، مصرف بی‌رویه مواد سلولزی و فیبرها عامل از بین بردن عنصر روی است ابراز داشت: نوشیدن چای نیز توسط افراد بلافاصله پس از غذا باعث از بین رفتن تمامی عناصر به ویژه عناصر کمیاب از قبیل آهن، مس و روی در بدن می‌شود.

مشتاقی تصریح کرد: مصرف عناصر کمیاب به همان اندازه که با مشورت و زیر نظر پزشکان پس از تشخیص‌های طبی لازم و ضروری است مصرف بالا و بدون مشورت و نظارت پزشکان نیز امری مضر است.

وی وجود عناصر سمی را نیز یادآور شد و گفت: بر اساس جدیدترین تحقیقات انجام شده افرادی که دچار مسمومیت فلزاتی چون کادمیوم (نوعی فلز سمی) موجود در آب، مواد غذایی و هوا می‌شوند می‌توانند با مصرف عنصر روی زیر نظر پزشک بهبود پیدا کنند.

به گفته وی، عنصر  روی در مواد گوشتی و پروتئینی مثل گوشت، ماهی، میگو و آجیل موجود است که مصرف آن می‌تواند کمبود روی در بدن افراد را جبران کند.

رئیس انجمن عناصر کمیاب در ایران برای شرکت در کنگره دو روزه سراسری «عناصر کمیاب ایران» که در دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار می‌شود به این شهرستان سفر کرده است.

انتهای پیام/2406/غ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول