اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی خبر داد

هزینه 12 میلیارد ریالی برای طرح‌های عشایری خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: برای اجرای طرح‌های عشایری در خراسان جنوبی مبلغی بیش از 12 میلیارد ریال هزینه شده است.

هزینه 12 میلیارد ریالی برای طرح‌های عشایری خراسان جنوبی

محمدابراهیم ابراهیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، در ارتباط با تولید دام عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به نوع زندگی عشایر، مهم‌ترین تولیدات آن‌ها تولید دام است که یکی از بزرگ‌ترین منابع درآمدی آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که در سال‌ جاری تولیدات دامی عشایر خراسان جنوبی بیش از 13 هزار و 700 تن بوده است، تصریح کرد: این تولیدات شامل 9 هزار و 300 تن شیر و فرآورده‌های آن، چهار هزار تن گوشت قرمز و 410 تن کرک، مو و پشم است.

34 درصد دام خراسان جنوبی دام‌های عشایر این استان هستند

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی ادامه داد: عشایر خراسان جنوبی 34 درصد از مجموع دام سبک استان را تشکیل می‌دهند.

ابراهیمی با بیان این‌که عشایر خراسان جنوبی دارای یک‌ میلیون و 373 رأس دام سبک هستند، اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله و فقر مراتع استان، تأمین علوفه با توجه به گرانی‌ها یکی از عمده‌ترین مشکلات پیشروی عشایر این استان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که برای آسایش این قشر از جامعه نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد، افزود: برای مرمت و بهسازی ایل‌راه‌های عشایری به طول 5 هزار و 800 کیلومتر، مبلغ 2 میلیارد و 900 میلیون ریال هزینه شده است.

25 درصد از صنایع‌دستی خراسان جنوبی مربوط به عشایر است

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی از اجرای پروژه‌های مختلف در مناطق عشایری استان خبر داد و متذکر شد: این پروژه‌ها شامل مرمت و بهسازی چشمه، چاه مالداری و احداث بند خاکی است.

ابراهیمی با بیان این‌که احداث سکو و سرویس بهداشتی در اطراق‌گاه‌های عشایری از دیگر طرح‌های اجرایی برای عشایر خراسان جنوبی است، یادآور شد: برای اجرای این طرح در مناطق عشایری استان رقمی بالغ بر 9 میلیارد و 110 میلیون ریال هزینه شده است.

وی صنایع‌دستی عشایر را با توجه به نوع و نحوه‌ زندگی آن‌ها وابسته به دام دانست و گفت: صنایع‌دستی عشایر خراسان جنوبی 25 درصد از صنایع‌دستی استان را به خود اختصاص می‌دهد.

حمل 110 هزار متر مکعب آب به مناطق عشایری

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی اظهار داشت: صنایع‌دستی عشایر خراسان جنوبی را قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم، پلاس و حصیربافی تشکیل می‌دهد.

ابراهیمی با اشاره به این‌که یکی از پروژه‌های مستمری که اداره کل امور عشایر همه ساله با توجه به کمبود آب شرب و خشکسالی‌ها در برنامه خود دارد آبرسانی به عشایر فاقد آب شرب است، افزود: در سال‌جاری نیز بیش از 110 هزار متر مکعب آب به مناطق عشایری خراسان جنوبی حمل شده است.

وی تصریح کرد: برای حمل این میزان آب به مناطق عشایری مبلغ 6 میلیارد و 860 میلیون ریال هزینه شده و 6 هزار و 800 خانوار از مزایای این طرح‌ بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان این‌که اعتبارات لازم برای اجرای پروژه آبرسانی به مناطق عشایری خراسان جنوبی از منابع مدیریت بحران و تملک دارایی‌های استان تأمین شده است، متذکر شد: به سبب عدم اختصاص مناسب اعتبار قسمتی از هزینه‌های پروژه فوق به صورت دیون باقی مانده است.

انتهای پیام/69010/م30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول