اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور مسئولان

کارخانه اسانس گیاهان دارویی جیرفت افتتاح شد

خبرگزاری فارس: کارخانه اسانس گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی در مزرعه آموزشی تحقیقاتی خضرآباد این واحد افتتاح شد.

کارخانه اسانس گیاهان دارویی جیرفت افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، حاتمی  طراح، ناظر و مدیر فنی کارخانه اسانس و عرقیات گیاهان دارویی و معطر دانشگاه جیرفت در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال 79 از طریق حوزه پژوهش سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، دفتر ارتباط با صنعت جامعه در دانشگاه و دفتر فناوری‌های پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی و کمیسیون معاملات و امور حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی مجوز دریافت کرد.

وی افزود: مجوزهای منطقه‌ای تابستان سال 90 اخذ و مناقصه آن برگزار شد و از مهر ماه تا اسفند ماه سال 90 این کارخانه احداث شد، اما به دلیل ایرادات فنی افتتاح رسمی این کارخانه تا امروز به تأخیر افتاد.

حاتمی تصریح کرد: دستگاه‌های نصب شده 270 میلیون تومان و دستگاه‌های جانبی 100 میلیون تومان و برآورد هزینه‌ای سازه و کارهای عمرانی و زمین حدود 300 میلیون تومان است.

وی خاطرنشان کرد: برآورد هزینه طرح با نرخ سال گذشته 670 میلیون تومان است و احداث امروز آن بیش از یک‌میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه نیاز دارد، زیربنای سالن تولید 550 متر مربع و زیربنای کارخانه 3 هزار متر مربع است.

مدیر فنی کارخانه اسانس گیاهان دارویی دانشگاه آزاد جیرفت گفت: این کارخانه شامل دفاتر اداری و آزمایشگاه کنترل کیفیت است، ورودی کارخانه شامل سه ست عرق‌گیری و هر مخزن 500 کیلوگرم ورودی دارد، یعنی 1500 کیلوگرم از سه مخزن و در یک شیفت سه تن عرقیات تولید می‌کند.

حاتمی افزود: به ازای هر تن عرقیات یک کیلو اسانس تولید می‌شود، گیاهان دارویی شاخص در این کارخانه برگ کردو، برگ زیتون، عرق خرما و عرق اکالیپتوس هستند که نخستین تولید عرق زیتون بود و سایر عرقیات مانند نعنا، پودینه، نارنج، شوید و ... هستند.

وی اذعان داشت: حدود 40 نوع گیاه دارویی در منطقه جیرفت استفاده می‌شود، بازارهای هدف تولیدات هم در داخل کشور و هم بازارهای خارجی است و هر کشوری که در تولید دارو، مواد غذایی و مواد آرایشی نیازمند است از بازارهای هدف محسوب می‌شوند.

حاتمی با بیان اینکه شش نفر به شکل مستقیم در این مکان مشغول به کار هستند و اشتغال‌زایی غیرمستقیم آن یک‌هزار نفر از تولید مواد اولیه تا ورود به بازار است، تصریح کرد: هدف از ایجاد این کارخانه رفتن به سمت درآمدزایی به جز شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی و برای کمک به مسائل پژوهشی و اموزشی این مرکز است.

وی افزود: ایجاد این کارخانه سبب رونق کشاورزی در زمینه تولید این گیاهان در منطقه و از نظر ظرفیت تولید بزرگ‌ترین کارخانه اسانس جنوب و جنوب شرق بوده و نیازی به گسترش آن نیست، بلکه نیازمند افزایش بهره‌وری است.

انتهای پیام/80002/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول