اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مؤسسات کاریابی مار و پله‌ای برای اشتغال جوانان کهگیلویه‌ای

خبرگزاری فارس: با همه مشکلاتی که اکنون در زمینه اشتغال جوانان به خصوص در منطقه کهگیلویه وجود دارد مدتی است که مؤسسات کاریابی نیز دست به کار شده و برای اشتغال جوانان طرح و برنامه می‌دهند که موفقیت آن‌ها الله اعلم.

مؤسسات کاریابی مار و پله‌ای برای اشتغال جوانان کهگیلویه‌ای

 به گزارش فارس از کهگیلویه، به دلیل نقصان اطلاعات در بازار کار، تقاضای قابل توجهی برای انواع خدمات مربوط به اشتغال وجود دارد.

از جمله این خدمات می‌توان به استخدام تازه واردان به بازار کار، مشورت‌های شغلی، مشاغل موقت، جست و جوی شغل، توصیه و راهنمای شغلی و خدمات جابه‌جایی اشاره کرد.

مراکز کاریابی به عنوان مرکز ثقل سیاست‌های بازار کار شناخته می‌شوند و گزینش افراد برای ورود به بازار کار یکی از مهم‌ترین وظایف کاریابی به شمار می‌رود.

بر همین اساس فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جویندگان کار به امید  استفاده از فرصت‌های شغلی مطابق با روحیه و تخصص خود اقدام به ثبت‌نام در مؤسسات کاریابی کرده و چشم انتظار بکارگیری در شرکت‌ها، نهادها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی می‌نشینند.

به منظور اطلاع از نحوه فعالیت کاریابی‌ها و میزان خروجی این مؤسسات به سراغ مدیر کار تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه رفتیم.

نرخ بیکاری 17 درصدی در شهرستان کهگیلویه

یوسف پهناور در ابتدا نرخ بیکاری شهرستان را با قاطعیت 8/17 درصد ذکر کرد و اظهار داشت: کاریابی‌ها بانک اطلاعاتی جویندگان کار هستند و در شهرستان کهگیلویه دو مرکز کاریابی دایر است.

وی روند فعالیت کاریابی را به این شرح بیان کرد: فرد متقاضی با مراجعه به کاریابی نام‌نویسی می‌کند از سوی دیگر کارفرما طی مخابره یا مکاتبه با مؤسسات کاریابی، نیروی مورد نیاز خود را درخواست می‌کنند و مراکز کاریابی متناسب با درخواست کارفرما نیروی درخواستی را به وی معرفی می‌کند.

پهناور با اذعان به عملکرد ضعیف کاریابی‌ها و خروجی ناچیز این مؤسسات گفت: البته به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، شرکت‌های تولیدی و صنایع تبدیلی، کاریابی‌ها نمی‌توانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

فقدان کارخانجات و منابع تولید شغل باعث ضعف موسسات کاریابی کهگیلویه شده است

پهناور، تعریف نشدن کارخانجات بزرگ، فقدان منابع تولید شغل و عدم توسعه بخش خصوصی در این شهرستان را عامل دیگر ناکامیابی کارایی در کاریابی‌ها برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که روند تولید شغل برطرف نشود، نمی‌توان تدبیری در این ارتباط اندیشید و وضعیت به همین منوال باقی خواهد ماند.

پهناور افزود: چاره کار در گرو محقق شدن این موضوع است که دستگاه‌های متعهد در ایجاد فرصت‌های شغلی، متناسب با جامعه هدف تمهیدات لازم جهت تسهیل فرآیند اشتغال‌زایی را فراهم کنند.

رئیس تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که شعار تولید شغل تا چه حد در شهرستان کهگیلویه محقق شده است، گفت: 75 درصد تحقق اشتغال تعهد شده در شهرستان داریم.

پهناور فرهنگ‌سازی در مشاغل خانگی را ضعیف توصیف کرد و عنوان داشت: زیرساخت فرهنگی در این زمینه باید تعریف شود و  نباید تعبیر از کار فقط به پشت میز نشینی محدود شود.

این مسئول شهرستانی در حوزه تعاون کار و رفاه اجتماعی، عدم تعهد برای ادامه کار و بیمه را از موانع شغل‌های پیشنهادی کاریابی بر شمرد و عنوان کرد: بیمه نیروی کار در دفاتر خصوصی و بخش‌های خدماتی، منتسب به سازمان تأمین اجتماعی است و اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی تنها نقش حاکمیتی و نظارتی دارد و صلاحیت ورود به بخش دولتی را ندارد.

وی افزود: اگر کارگری در ارتباط با بیمه و سابقه کاری به اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی شکایت کند، شکایت وی مورد بررسی قرار می‌گیرد و حکم صادر شده قطعی و لازم‌الاجرا است.

در ادامه برای تکمیل گزارش پای درد دل چند تن از جویندگان کار نشستیم.

مریم رضایی در این ارتباط می‌گوید: در سال اول راه‌اندازی کاریابی، اقدام به ثبت نام کردم، با گذشت چهار سال  از زمان ثبت‌نام، خبری از کار نشد و ترجیح دادم تحصیلات تکمیلی خود را دنبال کنم.

تضییع حقوق نیروهای لایق و مستعد در به کارگیری نیروها

مینا خدمتی یکی دیگر از جویندگان کار، اعطای شغل با تعارفات فامیلی در شهرستان را عامل تضییع حقوق نیروهای مستعد و لایق در به کارگیری نیروها دانست و ابراز داشت: در بیشتر مواقع کارجویان در هر شرایط کاری شغل مورد نظر خود را تنها در سایه لطف آشنایان کسب می‌کنند.

این متقاضی کار تصریح کرد: دراین میان آزمون‌های استخدامی و تشکیلات تصنعی کاریابی‌ها تنها به سرابی برای متقاضیان کار تبدیل شده‌اند.

فرزانه حمیدیان که چند سالی است با مدرک کارشناسی اقتصاد منشی یک دفتر خصوصی است با ابراز گله از عدم بیمه‌گذاری و لحاظ سابقه کار توسط کارفرما می‌گوید: هیچ نهادی در این زمینه احساس مسئولیت نمی‌کند.

رئیس اداره کار در این مورد می‌گوید: بیمه نیروی کار در دفاتر خصوصی و بخش‌های خدماتی منتسب به سازمان تأمین اجتماعی است و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی تنها نقش حاکمیتی و نظارتی دارد.

وی ترس از امنیت شغلی و نبود امنیت در فضای کار را منتج به صرف‌نظر کردن شکایت کارگر از کارفرما در زمینه بیمه خواند و ابراز داشت: این طیف از کارگران حتی در بازدید ناظرین بیمه سازمان تأمین اجتماعی اذعان به بیمه شدن می‌کنند.

پهناور تأکید کرد: هر گونه شکایت در ارتباط با بیمه از سوی اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی پیگیری می‌شود و حکم صادره قطعی و لازم‌الاجرا خواهد بود ولی اشکال در این است که کسی این مهم را گزارش نمی‌کند.

مدیر یکی از دو  مؤسسه کاریابی شهرستان کهگیلویه حرف‌های جالبی  برای گفتن داشت.

حجت‌الله افرازی با انتقاد شدید از اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیان داشت: از زمان راه‌اندازی این کاریابی تا این لحظه هیچ‌گونه حمایتی چه در بخش حقوق و چه سایر هزینه‌های جانبی این مرکز از سوی اداره‌ کار صورت نگرفته است.

وی با ارائه آمار متناقض خروجی کاریابی حوزه خود در مقایسه با آمار ارائه شده از اداره کار خاطرنشان کرد: تا پایان بهمن ماه جاری تعداد 96 هزار و 160 نفر در این کاریابی ثبت نام کرده‌اند و تاکنون بیش از دو هزار و 700 نفر از کارجویان به کارفرمایان و بخش خدمات در بخش‌های این شهرستان و بنادر استان‌های همجوار برای کار معرفی شده‌اند.

پذیرش نیرو در ادارات بدون هماهنگی با موسسات کاریابی

وی عدم درخواست نیرو از سوی ادارات و نهادها را عامل ضعف خروجی کاریابی بر شمرد و عنوان کرد:  ارگان‌ها، ادارات و نهادها بدون هرگونه هماهنگی با کاریابی اقدام به پذیرش نیرو می‌کنند.

بر آن شدیم تا از عملکرد دیگر مؤسسه کاریابی موجود در شهرستان نیز حوالی جویا شویم که متأسفانه شنیده‌ها حاکی از تعطیلی این دفتر است.

این در حالی است که مدیر اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان ما، نظارت مستمر و رصد فعالیت‌های هر سه کاریابی فعال در شهرستان‌های کهگیلویه و چرام را به درستی توصیف کرد، غافل از این‌که یکی از دو کاریابی در سطح شهرستان سه ماهی است در تعطیلی به سر می‌برد!!

به واقع می‌توان گفت: عدم تطبیق با قوانین کار، حقوق پیشنهادی اندک و ناچیز، نداشتن بیمه جهت سابقه کار، عدم تعهد برای ادامه کار از موانع شغل‌های پیشنهادی از سوی مؤسسات کاریابی است.

امید است متولیان امر نسبت به شرایط  بازار کار و ایجاد فرصت‌های شغلی در کهگیلویه با ساماندهی مؤسسات کاریابی و حمایت از این مراکز به عنوان  چشم امید جویندگان کار تدبیری بیاندیشند چرا که جامعه آماری فارغ‌التحصیلان شهرستان که با گسترش مؤسسات آموزش عالی و پذیرش بی‌رویه دانشجو روندی به رشد دارد، نیازمند حمایت شغلی است.

در پایان باید توجه داشت آینده شغلی هر فرد وابسته به میزان تلاش وی است و در عرصه تجارت بارها باید آزمون دهید تا به نتیجه مطلوب رسید.

----------------------------------

گزارش از طیبه سعادتی‌نیک

----------------------------------

انتهای پیام/82008/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول