اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 10 ماهه امسال

بیشترین مجرمان افراد مجرد و بیکار هستند

خبرگزاری فارس: فرمانده انتظامی فارس گفت: 77 درصد از متهمان دستگیر شده در 10 ماهه سال جاری افراد بیکار و 62 درصد از آنان مجرد بوده‌اند.

بیشترین مجرمان افراد مجرد و بیکار هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی فرماندهی انتظامی استان فارس، سیروس سجادیان در کارگروه پیشگیری از جرم شهرستان‌های فارس اظهار داشت: با وجود داشتن بسیاری از مشکلات، ‌با اقدامات خوبی که انجام شد،‌ در 10 ماهه سال جاری شش درصد کاهش جرائم را در سطح استان فارس داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در جرائم شاخص استان فارس به لحاظ کمیت، در سرقت درون خودرو 9 درصد،‌ سرقت منزل 16 درصد، اماکن خصوصی 13 درصد و سایر سرقت‌های عادی پنج درصد کاهش را داشته‌ایم.

این مقام مسئول در ادامه بر نقش اساسی چهار عامل در پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: اجتماع، دستگاه‌های حکومتی،‌ پیشگیری وضعی یا پلیسی و کیفری از مسائل مهم در پیشگیری از وقوع جرم است.

فرمانده انتظامی فارس بیان کرد: پیشگیری اجتماعی به فرد، خانواده و اجتماع برمی‌گردد و مقدم بر تمام پیشگیری‌ها است، اما جای این پیشگیری در جامعه ما بسیار خالی است و بی‌توجهی برخی از مسئولان در حوزه پیشگیری را ابتدا پلیس و سپس مرجع قضایی پاسخگو هستند.

سجادیان در بحث پیشگیری توسط دستگاه‌های حکومتی نیز اضافه کرد: بیشترین نقش در پیشگیری اجتماعی را سازمان‌ها و نهادها دارند که باید موضوعات مرتبط با خود را پیگیری کنند، اما گاهی بی‌توجه هستند.

وی با اشاره به پیشگیری وضعی پلیس افزود: حضور سریع پلیس و کشف جرم با استفاده از هوش مصنوعی مانند سیستم انگشت‌نگاری، ‌دوربین‌های در اختیار و سایر امکانات، نقش موثری در پیشگیری از جرم دارد.

فرمانده انتظامی فارس همچنین به پیشگیری کیفری اشاره کرد و ادامه داد: این پیشگیری از زمانی شروع می‌شود که مجرم دستگیر و با او برخورد شود که در این مورد اقدام قاطع و اشد مجازات برای فرد مجرم می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از جرم داشته باشد.

سجادیان خواستار توجه بیشتر به اقدامات فرهنگی به جای استفاده از ابزارهای حکومتی در پیشگیری از جرم شد و خاطر نشان کرد: پیشگیری این است که ما با استفاده از هنر خود از وقوع یک‌سری جرائم جلوگیری و به جای برخورد با معلول‌ها با علت‌ها برخورد کنیم.

وی هم‌افزایی بین پلیس،‌ دستگاه قضایی و دستگاه‌های فرهنگی را شرط موفقیت در پیشگیری از جرائم دانست و تصریح کرد: با اقدامات فرهنگی،‌ ایجاد شغل و فراهم کردن شرایط ازدواج، می‌توان میزان جرائم را تا حد بسیاری کاهش داد، چراکه 77 درصد از متهمان دستگیر شده طی 10 ماهه سال جاری افراد بیکار و 62 درصد از آنان مجرد بوده‌اند.

فرمانده انتظامی فارس اضافه کرد: 19 درصد از این دستگیرشدگان نیز اتباع بیگانه بوده‌اند و وجود این افراد، در ایجاد بزه تاثیرگذار بوده و استانداری همکاری خوبی را در طرد این افراد با پلیس دارد.

سجادیان از ایجاد یک‌هزار و 400 شغل در مدت یک ماه توسط پلیس فارس خبر داد و گفت: با اقدامی که در یکی از معاونت‌های انتظامی فارس صورت گرفت،‌ ظرف مدت یک ماه یک‌هزار و 400 نفر از افراد بیکار جامعه در شهر شیراز و این استان، مشغول به کار شدند و انتظامی فارس این آمادگی را دارد که در صورت همکاری سایر دستگاه‌ها حداقل 10 هزار شغل را در استان فارس ایجاد کند.

وی در ادامه با اشاره به کشف 90 درصدی جرائم جناحی در کشور، گفت: این میزان کشفیات نشان از ارتباط مناسب با مردم و رویکرد اجتماعی‌محور پلیس است.

فرمانده انتظامی فارس با اعلام آمادگی 100 درصدی پلیس فارس برای همکاری در حوزه پیشگیری از جرائم، تصریح کرد: انتظامی فارس به طور 100 درصد در حوزه پیشگیری آماده است با روحیه بسیجی، هرکجا کاری لازم شود، همکاری کند.

انتهای پیام/2448/ب/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول