اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار خراسان‌رضوی خبر داد

پیگیری پایلوت کردن مشهد در برنامه مدیریت شهری

خبرگزاری فارس: معاون استاندار خراسان‌رضوی گفت: پایلوت کردن مشهد در مدیریت شهری را دنبال می‌کنیم و این همان نگاه حرکت از مهندسی به سمت مدیریت است.

پیگیری پایلوت کردن مشهد در برنامه مدیریت شهری

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدحسن واحدی ظهر امروز در مراسم بزرگداشت روز مهندس و گرامیداشت بسیج مهندسان در محل سالن اجتماعات مرکز تربیت معلم شهید بهشتی اظهار کرد: روز مهندس بیانگر اهمیت و جایگاه مهندس در جامعه بوده و انتخاب چنین روزی یادآور مجاهدت‌های علمی دانشمندان در زمینه علوم مختلف مهندسی است.

وی افزود: علوم مهندسی را نباید محدود به رشته‌های مهندسی نامگذاری کرد زیرا برای کاربردی کردن هر علمی باید از ابتدا تا انتها و در مسیر اجرائی کردن آن مهندسی کرد؛‌ مقام‌معظم رهبری زمانی که در مباحث فرهنگی از کلمه مهندسی یاد می‌کند به معنای کاربردی و قابل تعمیم بودن واژه مهندسی در تمام بخش‌ها است.

واحدی با بیان اینکه ایران اسلامی از قدیم‌الایام پرچمدار توسعه مهندسی در جهان بوده، خاطر نشان کرد: در عصر حاضر نیز باید این روند ادامه یابد و مهندسان با به خدمت گرفتن دانش، فن و بهره‌گیری از منابع گام مؤثری در توسعه و آبادانی کشور بردارند.

وی تصریح کرد: امروز در جامعه در مسیر آبادانی نیازمند نگاه، روش و مبنای مهندسی همراه با مدیریت هستیم، نگاه مهندسی سرشار از نوآوری و خلاقیت بوده و باید بستری فراهم شود تا از ظرفیت‌های علوم مهندسی به طور صحیح استفاده شود.

معاون امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به سوگندنامه مهندسان مبتنی بر حرکت در مسیری که به انسانیت لطمه وارد نکند،‌ یادآور شد: اخلاق حرفه‌ای و اخلاق مهندسی با این حرفه عجین شده و این همان مسئله‌ای است که در آموزه‌های دینی تاکید زیادی بر آن شده است.

واحدی تاکید کرد: مهندسان باید با تکیه بر دانش، بینش و استمرار بر این دو اصل الگوی مهندسی را در جامعه نهادینه کنند و سه الگوی مسئولیت مهندسی عبارت‌ است از خیرخواهی، دقت و نگاه شایسته به امور و آسان‌نگری که می‌توان با استفاده از این اصول سطح بهره‌‌وری را در جامعه افزایش داد.

وی ادامه داد: خیرخواهی به این مضمون که تلاش بی‌چشم‌داشت انجام داده و همچنین باید به مباحث کیفی با نگاه ویژه نگریست و در نهایت در بخش آسان‌نگری به شیوه مدیریت صحیح برای جلوگیری از اتلاف وقت و زمان دقت نظر داشت.

معاون امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی گفت: در جامعه امروز مهندسان نباید نقدی بر مسائلی چون جزئی‌نگری، خودمحوری، ضعف در امور داشته باشند و این به معنای وجود اخلاق حرفه‌ای در کنار کار حرفه‌ای است.

واحدی افزود: در مهندسی امروز باید مسائلی چون تفکر سیستماتیک، فرآیند‌گرایی و نتیجه‌گرایی حاکم شود و باید از مهندسی به سمت مدیریت حرکت کنیم.

وی از وجود بیش از 30 هزار مهندس در خراسان‌رضوی یاد کرد و گفت: با وجود بیش از 30 هزار مهندس در استان باید تعامل و همدلی صورت گیرد تا در سایه اتحاد فرای مسئله بخش دولتی و خصوصی همگام حرکت کنیم.

معاون امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی خاطر نشان کرد: باید از نیروهای مهندسی ایده‌پردازی کنیم؛‌ امروز آبروی مهندس و حرفه مهندسی نباید با یک امضا فروشی به باد برود.

واحدی افزود: کار تیمی باید محقق شود و نظام حقوقی حاکم بر عرصه ساخت و ساز باشد نه نظام حقیقی؛ و نظام حقوقی در کار تیمی با مسئولیت گروهی جامعه مهندسان صورت گیرد.

وی اذعان کرد: امروز نباید یک برج را 50 مهندس امضا کند و در آخر نتیجه آن نامشخص و بلاتکلیف باشد؛ نظام حقوقی باید پاسخگوی کنترل ساخت و ساز باشد.

معاون امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی با تاکید بر اینکه باید به بحران‌ها در حوزه مهندسی اهتمام ویژه داشت، گفت: واگذاری کارهای عرصه مهندسی مرتبط با دولت به نظام مهندسی خود سیاست کلانی است که هم‌اکنون توافق برای واگذاری پروژه‌های عمرانی و در عرصه کشاورزی و معدن صورت گرفته است. رویکرد مدیریت یکپارچه ترافیک در مشهد به تقبل شهرداری مشهد قابل اجرا است که در صورت اجرائی شدن آن شاهد تحول خوبی در حوزه ترافیک هستیم.

وی تصریح کرد: به دنبال پایلوت کردن مشهد در مدیریت شهری هستیم و این همان نگاه حرکت از مهندسی به مدیریت است؛‌ آنچه یک بسته مدیریتی را حمایت می‌کند، مدیریت یکپارچه است.

انتهای پیام/70023/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول