اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی همدان:

کاوش ارزانفود اردیبهشت‌ماه از سر گرفته می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: فصل بعدی کاوش ارزانفود به علت شرایط جوی، اردیبهشت‌ماه از سر گرفته می‌شود.

کاوش ارزانفود اردیبهشت‌ماه از سر گرفته می‌شود

علیرضا ایزدی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در همدان توجه به میراث معنوی استان همدان را مهم دانست و اظهار داشت: با توجه به اهمیت مواریث معنوی، مراسم عاشورای همدان و همچنین امامزاده یحیی(س) ثبت ملی شده است.

وی با بیان اینکه اربعین نیز در مسیر ثبت ملی قرار دارد، گفت: به فرمانداران شهرستان‌های استان اعلام کرده‌ایم که مراسم ویژه فرهنگی خود را به میراث فرهنگی معرفی کنند تا زمینه ثبت ملی آن فراهم شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان خاطرنشان کرد: ثبت ملی میراث معنوی به ایجاد برند فرهنگی کمک می‌کند و در این راستا مراسم سقایی و تعزیه همدان نیز ثبت شده است.

وی، خوراکی‌های هر شهر را یکی از میراث معنوی آن شهر عنوان و افزود: مراسم شیره پزی ملایر ثبت ملی شده و پرونده برخی از انواع خوراکی‌ها مانند کماج، شیرمال و... هم ارسال شده و ثبت غذاها در دستورکار است.

ایزدی با بیان اینکه امسال تعزیه همدان به شکل خوبی به مردم معرفی شد، بیان داشت: با شناساندن میراث معنوی همدان به همگان، از این پس به دنبال ادامه دادن آن هستیم.

وی، ثبت جهانی دست‌کند‌های همدان را از دیگر اهداف میراث فرهنگی همدان ذکر کرد و گفت: شهر زیرزمینی ارزانفود و کتیبه‌های گنجنامه از شاخص‌ترین دست‌کندهای همدان هستند که امیدواریم در فهرست جهانی به ثبت برسند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان یادآور شد: ثبت آثار ملی و تاریخی در فهرست جهانی موقعیت مناسبی برای اماکن تاریخی ایجاد می‌کند؛ به همین علت تلاش ما بر ثبت هرچه بیشتر میراث فرهنگی و معنوی در فهرست ملی و جهانی است.

وی با بیان اینکه کاوش ارزانفود در حال حاضر به لحاظ جوی امکان‌پذیر نیست، اذعان داشت: فصل بعدی کاوش ارزانفود اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود که به عنوان اصلی‌ترین برنامه ما برای ثبت جهانی مطرح است.

ایزدی اضافه کرد: پیشنهاد ثبت جهانی مجموعه دست‌کندهای همدان اعلام شده، اما به لحاظ انفرادی ارزانفود از شاخصه‌های زیادی برخوردار است.

وی در پایان با اشاره به کاوش تپه هگمتانه خاطرنشان کرد: کاوش تپه هگمتانه بحثی پژوهشی است که هیچگاه تمام نمی‌شود.

انتهای پیام/89003/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول