اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی:

شرح مبارزات «قاچاق نبی» ثبت ملی شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از ثبت داستان حماسی و سرشار از شرح مبارزات «قاچاق نبی» در فهرست میراث ناملموس آثار ملی کشور خبر داد.

شرح مبارزات «قاچاق نبی» ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: «قاچاق نبی» شخصیت مبارز و ظلم‌ستیزی بود که در دوران حکومت تزارها، مبارزات دهقانی را رهبری می‌کرد.

وی با بیان اینکه داستان «قاچاق نبی» به دلیل رشادت‌هایش در ادبیان فولکور نیز وارد شده است، اظهار داشت: وی یک شخصیت اسطوره‌ای برای مردم آذربایجان شرقی بوده که از دیرباز تا کنون در قالب ضرب المثل‌های بسیاری، در زبان معیاری ترکی آذری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمدی با تاکید بر اینکه برای ادبیات شفاهی نمی‌توان تاریخچه و قدمت مشخصی تعیین کرد، یادآور شد: سال‌های سال است که داستان مبارزه «نبی» با خان و بیگ‌ها در سینه مردم جای گرفته و توسط عاشیق‌ها در محافل مختلف روایت می‌شود.

این مقام مسئول، داستان‌های اسطوره‌ای، حماسه‌ای و قهرمانی را یکی از مضامین اصلی داستان‌های فولکوریک آذربایجان خواند و گفت: در داستان‌هایی نظیر قاچاق نبی، مبارزات مردم در راه آزادگی، آزادی و حفظ وطن به تصویر کشیده شده است.

محمدی تصریح کرد: در داستان قاچاق نبی نیز همچون اغلب این آثار، تنها به توصیف رشادت‌های یک قهرمان کفایت نشده، بلکه مبارزات عموم مردم در آن منعکس شده است.

وی با اشاره به ساختار و محتوای شخصیت اصلی این داستان خاطرنشان کرد: به عقیده بسیاری از مردم، «قوچاق نبی» به معنای «نبی دلاور و مبارز» چهره‌ای حقیقی و تاریخی بوده که در برهه‌ای از زمان توانسته است خواسته‌های درونی مردم علیه ظلم و جور دیکتاتورها را تامین کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: مبارزه قاچاق نبی سمبل برجسته‌ای از مبارزات مردم در برابر زورگویی‌های فئودال‌ها و زمین‌داران بزرگی است که بیش از صد سال پیش بر جان و مال مردم مسلط بودند و دهقانان را به بیگاری و استثمار می‌کشیدند.

نبی دهقان‌زاده و فرزند مردی فقیر و بی‌چیز بود که در مزارع خان‌ها کار می‌کرد. نبی پسر میانی خانواده، در خانه کربلایی جعفر نوکری می‌کرد. کربلایی جعفر ضمن اینکه کار زیادی از نبی می‌کشید حتی آنقدر به او نان نمی‌داد تا شکمش سیر شود و او را از هر نظر مورد آزار و اذیت قرار می‌داد.

مبارزه نبی با ایستادگی مقابل زورگویی کربلایی جعفر شروع می‌شود. مبارزه انفرادی او به همین جا خاتمه نمی‌شود، زیرا چهره زشت استثمار را در چهره خان‌ها و بیگ‌ها دیده و رفته رفته مبارزه فردی وی حالت عمومی یافته و به دشمن تمام بیگ‌ها و خان‌ها تبدیل شده است. حکومت وقت نیز که حامی فئودال‌ها بود برای دستگیری و مجازات نبی دست به کار می‌شود. شیوه مبارزه نبی مورد حمایت و پذیرش توده مردم قرار می‌گیرد و دسته - دسته مردم به وی می‌پیوندند و در جاهای دور، شیوه مبارزه نبی مورد الهام مردم قرار می‌گیرد و هر کجا که بیدادگری خان‌ها و اربابان، دمار از روزگار مردم درمی‌آورد او یکه تاز میدان می‌گردد و با حمایتی که وی از ستمدیدگان کرده و حمایتی نیز که مظلومان از وی می‌کنند، در قلب مردم جای خود را هر روز وسیع و وسیع‌تر می‌یابد.

در این مبارزات «هجر» همسر نبی، که شیرزنی بی باک و دور مانده از ایل و تبار خویش است، با روحیه شیفته رزم و دلیری‌اش، به روی زین اسب و دوشادوش قاچاق نبی سرگشته دیاران می‌شود. به‌ این صورت نبی و هجر را بارها اسیر دام و میله‌های زندان می‌کنند، اما باروها و حصارهای محبس خانه‌ها، با توانگری اندیشه و یاری یاران و دلیران، تاب آنان را نمی‌آورند و همچنان پرخروش و پرتوان به یاری محرومان می‌شتابند و «آینالی» که تفنگ نبی بود چون رعد می‌غرد و ترس بر جان ظالمین می‌اندازد. داستان با شرح مبارزات وی ادامه یافته و با مرگ قاچاق نبی به دست دوستش و خونخواهی یاران باوفایش از قاتل وی به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/60002/ب40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول