اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل سابق حفظ آثار کردستان

چهار یادمان دفاع مقدس کردستان ثبت ملی شد / شناسایی 2 هزار نقطه یادمانی

خبرگزاری فارس: مدیرکل سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان از شناسایی 2 هزار نقطه یادمانی در این استان خبر داد و گفت: چهار یادمان نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

چهار یادمان دفاع مقدس کردستان ثبت ملی شد / شناسایی 2 هزار نقطه یادمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، داوود مهاجر ظهر امروز در مراسم تودیع خود در سنندج، اظهار کرد: اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان در سال 71 همزمان با چهار استان دیگر کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

به گفته وی، شناسایی نقاط یادمانی، احداث یادمان‌ها، حوزه ادبیات دفاع مقدس و بحث راهیان‌نور از جمله حوزه‌های فعالیتی اداره‌کل حفظ آثار استان کردستان است.

وی به ساخت و تکمیل مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس در زیربنای 3 هزار مترمربع و در فضای 2 هکتار را از جمله اقدامات این اداره‌کل در سطح استان عنوان و ساخت یادمان شهید بارنامه، مسجد شهدا و یادمان عملیات والفجر 4 در شهرستان مریوان را از دیگر اقدامات بنیاد در حوزه مهندسی در سطح استان ذکر کرد.

مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان خاطرنشان کرد: بیمارستان صحرایی شهید ابوعمار با تلاش این اداره‌کل بازسازی و برای اسکان راهیان‌نور مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گفته مهاجر، احداث یادمان قدمگاه مقام‌معظم رهبری در قالب یک مجتمع فرهنگی در دزلی، ساخت یادمان شهدای شیمیایی سروآباد و ساخت یادمان شهدای 15 خرداد بانه از دیگر اقدامات انجام شده توسط این اداره‌کل در سطح استان بوده است.

وی تصریح کرد: یادمان شهدای بانه در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال انجام است که امید است ظرفیت مناسبی برای زنده‌نگهداشتن یاد و خاطره 590 شهید مظلوم این نقطه یادمانی در استان باشد.

مدیرکل سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان خاطرنشان کرد: چاپ ده‌ها کتاب در زمینه دفاع مقدس، برگزاری مراسمات شب شعر و یادواره‌ها از جمله اقدامات این اداره‌کل در حوزه ادبیات دفاع مقدس بوده است.

مهاجر از برگزاری 12 جشنواره دفاع مقدس با حضور 600 نفر به مدت یک هفته در این استان اشاره کرد و گفت: ساخت و حمایت از تدوین بیش از 10 فیلم و ساخت 20 سرود با موضوع دفاع مقدس به زبان‌های فارسی و کردی از دیگر اقدامات این اداره کل در این حوزه است.

جمع‌آوری 5 هزار قطعه عکس شهدا

وی از گردآوری بیش از 5 هزار قطعه عکس از شهدای استان خبر داد و گفت: 30 هزار سند موثق در زمینه همکاری نهادهای و سازمان‌های مختلف با رزمندگان نیز در سطح استان آماده شده است.

وی به  گذراندن درس دو واحدی آشنایی با دفاع مقدس توسط 15 هزار دانشجو در سطح استان اشاره کرد و گفت: در زمینه مراودات مرزی با کشور همسایه با توجه به تناسبات فرهنگی اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

به گفته وی، حضور مهمانان عراقی در یادواره‌های شهدا، اعزام گروه‌های نمایشی و همچنین ارسال کتب برای دانشگاه‌های کردستان عراق از اقدامات این اداره‌کل در راستای تقویت مراودات برون‌مرزی است.

وی به میزان اعتبارات جذب شده این اداره‌کل اشاره کرد و گفت:‌ حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در قالب سه مرحله اعتبارات ویژه‌ای را در طول چند سال اخیر جذب کرده است.

وی در پایان به جذب 3 میلیارد و 600 میلیون تومان برای ساخت موزه دفاع مقدس و یادمان عملیات والفجر 4 اشاره کرد و گفت:‌ در سفرهای هیئت دولت به استان و اعتبارات ملی نیز 6 میلیارد تومان جذب شده است.

انتهای پیام/79002/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول