اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی در شهرستان بویراحمد:

دنای شرقی و کوه «درش» ارزش ثبت ملی دارند/ وجود 200 اثر تاریخی در بویراحمد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی بویراحمد با بیان این‌که 200 اثر تاریخی در شهرستان بویراحمد وجود دارد، گفت: دنای شرقی و کوه «درش» ارزش ثبت ملی دارند.

دنای شرقی و کوه «درش» ارزش ثبت ملی دارند/ وجود 200 اثر تاریخی در بویراحمد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، محمدکاظم رحمانی در جمع خبرنگاران، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را شامل سه بخش مجزا دانست و گفت: شهرستان بویراحمد از لحاظ وسعت، بزرگترین شهرستان این استان بوده و نیازمند توجه و حمایت بیشتر مسئولان امر در این سه حوزه کاری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویراحمد، هدف این نهاد را شناسایی و ثبت آثار تاریخی و طبیعی در سطح شهرستان عنوان کرد و اظهار داشت: در این شهرستان بیش از 200 اثر تاریخی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آثار تاریخی تل خسرو، تپه کرد لاغری، روستای تاریخی زی‌زی، محوطه آب گردو و تل مهره‌ای اشاره کرد.

رحمانی به عدم شناسایی برخی آثار در شهرستان بویراحمد اشاره و خاطرنشان کرد: آثار زیادی به دلیل کوهستانی بودن به صورت دقیق و کارشناسی، عملیات شناسایی این مناطق انجام نشده که می‌توان علت این امر را بررسی‌های غیراصولی و کوهستانی بودن مناطق دانست، از این رو تمامی نقاط شهرستان بویراحمد باید به صورت شناخته شده باشد.

وی تصریح کرد: در سطح شهرستان بویراحمد آثار طبیعی زیادی از جمله دنای شرقی که ارزش ثبت جهانی داشته و کوه «درش» در 15 کیلومتری ضلع غربی یاسوج  به دلیل دارا بودن گونه‌های مختلف گیاهی به عنوان باغ گیاهی ارزش ثبت ملی را دارد.

این مسئول به درختان تنومند و کهنسال، آبشارها و گیاهان دارویی منحصر به فرد در شهرستان بویراحمد اشاره کرد و گفت: در حوزه معنوی آثار زیادی از جمله آداب و رسوم، صنایع دستی، غذاهای محلی و... وجود دارد که باید در آثار ملی به ثبت برسند.

رحمانی، برنامه‌های مطالعاتی در حوزه میراث فرهنگی را گسترده عنوان کرد و گفت: ادارات و نهادهایی که طرح‌های عمرانی در دستورکار دارند، باید از این نهاد استعلام بگیرند تا در صورت وجود آثار تاریخی، منجر به تخریب آن‌ها نشود.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بویراحمد عنوان کرد: بازارچه صنایع دستی باید به صورت دائم در سطح شهرستان برپا شود و زمینه لازم جهت صادرات اقلام صنایع دستی توسط بخش دولتی و خصوصی فراهم شود.

وی استقبال‌کنندگان از صنایع دستی شهرستان را عموماً از استان‌های اصفهان، تهران و شیراز عنوان کرد و بیان داشت: صنایع دستی شهرستان بویراحمد شامل گلیم، جاجیم، گلیم فرش، گچمه بافی، البسه محلی بوده که این دستگاه به ثبت رساندن آداب و رسوم و آثار معنوی شهرستان به نام خود شهرستان را در دستورکار دارد.

انتهای پیام/82011/ذ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول