اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ضرورت احداث اورژانس 123 در آبیک

خبرگزاری فارس: احداث اورژانس اجتماعی 123 برای ارتقای سطح سلامت اجتماعی خانواده‌ها در شهرستان آبیک ضروری است.

ضرورت احداث اورژانس 123 در آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، خشونت و درگیری در خانه شاید به خروج زنی از منزل بیانجامد و یا والدین عصبانی، شاید کودکان خود را مورد تنبیه و توبیخ خطرناکی قرار دهند.

نوجوانی بر اثر اختلالات روحی تا آستانه خودکشی پیش می‌رود و جوانی دیگر بر اثر تنش موجود در خانواده به کوچه و خیابان رانده می‌شود. راستی چگونه می‌توان در این وضعیت خطرناک از جایی، کسی یا مرکزی تقاضای کمک کرد. چگونه باید مورد حمایت قرار گرفت، کدام مکان امن می‌تواند انسان آواره و مأیوسی را پناه دهد،آن مکان مرکز اورژانس اجتماعی است.

فقط کافی است با سه شماره یک، دو، سه تماس گرفته شود و مرکز خدمات اورژانس اجتماعی 24 ساعته و به صورت رایگان به یاری افراد بشتابد و حتی به طور موقت به افراد در معرض آسیب و یا آسیب دیده امکان اسکان موقت دهد.

در دور سوم سفر هیئت دولت به استان قزوین برای چهار شهرستان قزوین، آبیک، البرز و بویین زهرا طی سال‌های 89 و 90 برای کمک به راه‌اندازی اورژانس اجتماعی پنج میلیارد ریال اعتبار مصوب شد و سهم شهرستان آبیک یک میلیارد و 500 میلیون ریال بود که تاکنون تحقق نیافته است.

برای پیگیری احداث اورژانس اجتماعی در شهرستان آبیک با بهلول کشاورز هدایتی رئیس اداره بهزیستی این شهرستان گفت‌وگویی انجام دادیم.

با توجه به تصویب احداث مرکز اورژانس اجتماعی در سفر سوم هیئت دولت به استان قزوین تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

کشاورز هدایتی در پاسخ به این سؤال گفت: زمین مرکز احداث اورژانس اجتماعی شهرستان آبیک به مساحت 330 متر مربع در جوار اداره بهزیستی این شهرستان تهیه شده است که در دهه فجر سال 89 با حضور فرماندار وقت و مسئولان شهرستان کلنگ احداث مرکز اورژانس اجتماعی به زمین زده شد.

متأسفانه به دلیل تغییر کاربری زمین مذکور برای احداث مرکز اورژانس اجتماعی تاکنون از سوی شهرداری آبیک موافقت نشده و مجوز لازم صادر نشده است.

مرکز اورژانس اجتماعی چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

اورژانس اجتماعی برنامه جامعی در جهت کنترل بحران است که به ارتقای سطح سلامت و توانمندی افراد یک جامعه می‌انجامد و خدمات این مرکز نوعی اقدام سریع مددکاری برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از بحران وارد شده بر افراد است که برای رسیدن افراد به حالت پایدار و برنامه‌ریزی برای اقدامات مداخله‌ای مددکاری کمک می‌کند.

وی کنترل و کاهش بحران‌های اجتماعی، فردی و خانوادگی و در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی به تمام آحاد جامعه را از اهداف کلی احداث مرکز اورژانس اجتماعی ذکر کرد.

اهداف اختصاصی مرکز اورژانس اجتماعی 123 چیست؟

ارتقای سطح دانش و آگاهی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی در خصوص مسائل اجتماعی و کمک به درک موقعیت خود در شرایط بحرانی و ارتقای توانمندی افراد در معرض آسیب و افراد آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی و به موقع از اهداف اختصاصی مرکز اورژانس اجتماعی است.

ارتقای آگاهی‌ها و شناخت خانواده و اجتماع نسبت به نیازهای مراجعان به منظور تسهیل حل مسئله در شرایط بحرانی، شناسایی مناطق و کانون‌های آسیب‌زا و انجام مداخلات تخصصی در جهت دسترسی به خدمات اجتماعی و مداخله مؤثر به منظور کاهش جرایم در راستای جلوگیری از تشدید بحران و آسیب‌های اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب از دیگر اهداف اختصاصی مرکز اورژانس اجتماعی است.

جامعه هدف مرکز اورژانس اجتماعی را چه افرادی شامل می‌شود؟

زوجین متقاضی طلاق، افراد دارای اختلالات خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، دختران فراری، کودکان آزار دیده، همسران آزار دیده، دختران و پسران فراری از منزل، افراد بی‌خانمان، کودکان خیابانی و کار، افرادی که قصد خودکشی دارند و یا اقدام به خودکشی کرده‌اند و افراد دارای اختلال هویت جنسی و سالمند آزاری از گروه‌ها و جامعه هدف مرکز اورژانس اجتماعی هستند.

پذیرش افراد در مرکز اورژانس اجتماعی به چه نحو خواهد بود؟

پذیرش افراد در مرکز یا به صورت خود معرف، ارجاعی از مراکز ذی ربط قضایی و انتظامی و یا ارجاعی از سوی سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و یا اشخاص خواهد بود.

خدمات تخصصی مرکز اورژانس اجتماعی چگونه است؟

این خدمات شامل خدمات مددکاری نظیر: ارائه خدمات اجتماعی، ارتباط با خانواده، آموزش مهارتهای زندگی، بازتوانی و پیگیری پس از ترخیص خواهد بود.

«خدمات روانشناسی» شامل مصاحبه، آزمون در صورت نیاز، مشاوره و درمان خانواده، فردی و گروهی، زوج درمانی، خانواده درمانی، آموزش مهارت‌های زندگی، «خدمات بهداشتی» نظیر: شرح حال کلینیکی، معاینات کامل، تشخیص و تدوین اجرای طرح خاص درمان، نظارت بر بهداشت فردی و محیطی، آموزش پیشگیری از ایدز و «خدمات تربیتی» شامل نظارت و مراقبت شبانه‌روزی بخش نگهداری، ارائه خدمات مورد نیاز به مراجعان، همکاری با سایر اعضای تخصصی مرکز و «خدمات حقوقی» شامل راهنمایی‌های حقوقی و پیگیری امور حقوقی افراد از مراجع ذی ربط است.

آیا مرکز اورژانس اجتماعی خدمات سیار هم ارائه می‌دهد؟ اگر خدمات ارائه می‌دهد به چه نحو است؟

خدمات سیار از وظایف مرکز اورژانس اجتماعی است که خدمات تخصصی آن شامل «خدمات مددکاری» یعنی بررسی نوع حمایت‌های اولیه و چگونگی ارائه خدمات و انجام هماهنگی لازم و در صورت نیاز ارجاع به مراکز فعال ذی ربط، «خدمات روانشناسی» شامل مصاحبه اولیه به صورت سرپایی و در صورت نیاز ارجاع به مرکز فعال ذی ربط برای خدمات بیشتر و نیز خدمات اطلاع‌رسانی، ارائه جزوه‌های آموزشی در خصوص مهارت‌های زندگی، آسیب‌های اجتماعی و خانواده متعادل می‌شود.

ارجاع به مرکز اورژانس اجتماعی، ارجاع به مراکز زیر نظر بهزیستی نظیر: مراکز ترک اعتیاد، معلولین، سالمندان، بیماران روانی مزمن، کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست، ارجاع و معرفی به مؤسسات و تشکل‌های غیردولتی و ارجاع به دستگاه‌های اجرایی از نتایج و بازخوردهای خدمات سیار در مرکز اورژانس اجتماعی است.

چه آسیب‌های اجتماعی متوجه شهرستان آبیک است؟

اعتیاد، طلاق، اختلافات زناشویی و خانوادگی، خانواده نامتعادل، تکدی گری و طلاق رسمی و عاطفی و نداشتن مهارت زندگی از جمله آسیب‌هایی است که متوجه شهرستان آبیک است.

با توجه به وجود قومیت‌های مختلف و خرده فرهنگ‌های فراوان در شهرستان آبیک ضروری است که ارتباط مناسبی با خرده فرهنگ‌ها برقرار شود تا به یکدیگر نزدیک شده و سبب شود شبکه اجتماعی و سرمایه اجتماعی در شهرستان آبیک افزایش یافته که در پیشبرد اهداف اجتماعی در این شهرستان نقش بسیار مؤثر و مفید ایفا خواهد کرد.

اگر به خرده فرهنگ‌ها و قومیت‌های موجود در شهرستان آبیک توجه لازم صورت نگیرد سبب می‌شود خود به خود عامل رفتارهای جزیره‌ای در شهرستان صورت گرفته و بستری برای بروز آسیب‌های اجتماعی فراهم شود.

برای راه‌اندازی مرکز اورژانس اجتماعی چه نیروهایی لازم است؟

روانشناس، مددکار اجتماعی، مربی، مشاور حقوقی، راننده، نگهبان، پرستار، پزشک عمومی، مشاور حقوقی و روانپزشک از نیروهای مورد نیاز مرکز اورژانس اجتماعی است.

لازم به ذکر است در اداره بهزیستی شهرستان آبیک فضای فیزیکی به طور موقت برای راه‌اندازی مرکز اورژانس اجتماعی وجود دارد و مسئولان اداره کل بهزیستی استان قزوین برای جذب نیرو در شهرستان آبیک نظر مثبت و دیدگاه مساعدی دارند ولی به دلیل کمبود اعتبارات فعلا جذب نیروی انسانی مقدور نیست.

احداث مرکز اورژانس اجتماعی تا چه حد در شهرستان آبیک ضروری است؟

اگر مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان آبیک احداث شود از گستردگی و تأثیرگذاری آسیب‌های اجتماعی جلوگیری خواهد شد.

با توجه به اهمیتی که نظام جمهوری اسلامی برای کنترل و کاهش آسیب‌ها دارد در خصوص لزوم حمایت از افراد در معرض آسیب از قبیل کودک آزاری، همسر آزاری، دختران فراری، کودکان خیابانی، خانواده های در معرض طلاق و خودکشی ضرورت دارد سامانه‌ای در اختیار افراد قرار داده شود تا دسترسی آسان به سامانه داشته باشند که سریع‌ترین کار دسترسی به مرکز اورژانس اجتماعی 123 است.

امیدواریم با رفع مشکل زمین برای احداث مرکز اورژانس اجتماعی از سوی شهرداری، در آینده نزدیک شاهد احداث این مرکز در شهرستان آبیک باشیم که هم مصوبه هیئت دولت اجرایی می‌شود و هم یکی از نیازهای مبرم شهرستان آبیک برطرف می‌شود.

لازم است بدانیم اورژانس اجتماعی دنبال «مقصر» نیست بلکه در تلاش است تا با شناسایی شیوه‌های مؤثر در وهله نخست، زمینه بازگشت افراد به زندگی سالم را فراهم کند چون شاکی و متشاکی وجود ندارد که ضرورتی به مختوم کردن پرونده‌ها باشد.

امیدواریم که در آینده در سایه تعامل‌های سازنده مسئولان دستگاه‌های مختلف، شاهد کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرایم در شهرستان آبیک باشیم.

انتهای پیام/77006/غ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول