اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ازدواج عاقلانه زندگی عاشقانه

دهنوی: اختلالات هورمونی عامل بلوغ زودرس / بررسی خطرات ازدواج زودرس

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل تربیتی و خانواده کشور روابط دختر و پسر پیش از ازدواج را خطرناک خواند و گفت: اختلالات هورمونی یکی از عوامل مهم بلوغ زودرس در نوجوانان است.

دهنوی: اختلالات هورمونی عامل بلوغ زودرس / بررسی خطرات ازدواج زودرس

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت‌الاسلام حسین دهنوی در همایش خانواده با موضوع تربیت دینی نوجوانان این شهر با اشاره به اینکه سن نوجوانی بین 12 تا 18 سال است، اظهار کرد: برای تربیت صحیح فرزندان نوجوان ابتدا باید آن ها را به خوبی شناخت.

به گفته وی، طبق روانشناسی اسلامی و با توجه به سخنان ائمه اطهار (ع) سن نوجوانی حتی تا 21 سالگی ادامه دارد.

*دوران پرالتهاب نوجوانی

این کارشناس تربیتی و خانواده، نوجوانی را دوره‌ای بسیار پرالتهاب و پرهیجان دانست و گفت: والدین باید نوجوانان را بیشتر درک کرده و به مقتضیات سنی آن ها توجه کنند.

وی دوره نوجوانی را تولدی دوباره نامید و افزود: به هفت سال نخست زندگی انسان نیز باید بسیار توجه کرد زیرا شخصیت انسان در این مدت شکل می‌گیرد.

دهنوی درباره تغییرات نوجوانان در مرحله بلوغ، اذعان کرد: والدین در برابر عصیان‌گری طبیعی فرزندان در سنین نوجوانی نباید عکس‌العمل‌های نامناسبی نشان دهند.

*ضرورت توجه به تغییرات جسمی و عاطفی نوجوانان

وی به تغییر و تحولات افراد در دوره نوجوانی اشاره کرد و گفت: نوجوانان در دوره نوجوانی با تغییرات جسمی، شناختی و عاطفی مواجه هستند که ممکن است موجب ایجاد تاثیرات عصبی روی نوجوانان شود.

به گفته این استاد، تغییر و تحولات جسمی در نوجوانان به دلیل ترشح هورمون‌های متعددی است که موجب تاثیر روی روح و روان آن ها می‌شود.

وی سن بلوغ دختران را حدود 13 یا 14 سالگی و پسران نیز سن 14 یا 15 سالگی عنوان کرد و افزود: بلوغ زودرس نشانه خوبی نیست و والدین باید فرزندان خود را برای معالجه نزد پزشک متخصص ببرند.

*اختلالات هورمونی عامل بلوغ زودرس 

دهنوی با تصریح بر اینکه بلوغ جنسی دیررس موجب رفع تکلیف دینی و شرعی افراد نمی‌شود، اذعان کرد: در برخی موارد مشاهده شده که پوشش نامناسب مادران در برابر فرزندان پسر موجب تسریع در بلوغ زودرس فرزندان شده است.

وی اختلالات هورمونی را یکی از عوامل مهم بلوغ زودرس نوجوانان ذکر کرد و گفت: انسان از بدو تولد غریزه جنسی دارد اما در هفت سال نخست زندگی این غریزه بروز نمی‌کند.

*خطر ازدواج زودرس 

کارشناس مسائل تربیتی و خانواده کشور ازدواج‌های زودرس در سنین پایین را بسیار خطرناک دانست و یادآور شد: بسیاری از این ازدواج‌ها پس از مدتی با مشکلات جدی مواجه و گاهی به طلاق منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه والدین باید به نوجوانان توجه کنند، تصریح کرد: دخترها به دلیل ویژگی‌های فطری به ظاهر خود توجه بیشتری می‌کنند که نیازمند توجه جدی والدین به نیازهای این سنین است.

دهنوی برخی خواسته‌های نوجوانان از والدین را منطقی دانست و بیان کرد: 80 درصد درخواست‌های نوجوانان از والدین منطقی است و والدین در حد توان باید نیازهای منطقی و به‌حق فرزندان خود را برطرف کنند.

وی وادار کردن کودکان برای نماز خواندن، روزه‌ گرفتن و ... را اشتباه خواند و خاطرنشان کرد: والدین باید از دو سال مانده به رسیدن فرزندان به سن تکلیف، آن ها را به اقامه نماز و انجام تکالیف دینی امر کنند.

این کارشناس خانواده، از برخی مادران به دلیل برخورد نادرست با دختران جوان خود انتقاد کرد و متذکر شد: مادران نباید دختران را مجبور کنند تا مانند آن ها لباس بپوشند و به مقتضیات سنی آن ها باید توجه شود.

*بهترین سن ازدواج پسران 24 و دختران 19 سالگی است

دهنوی بهترین سن ازدواج در دوران کنونی برای پسرها را بین 24 تا 26 سال و مناسب‌ترین سن ازدواج برای دختران را پس از 19 سالگی دانست و تصریح کرد: پسرها برای ازدواج کردن باید از نظر عقلی، شخصیتی، اجتماعی، قدرت مدیریت بحران و استقلال فکری دارای شرایط مناسبی باشند.

وی آگاه‌سازی مسائل پس از ازدواج و ارتباط با همسر را وظیفه مادران دانست و تصریح کرد: این امر موجب جلوگیری از عواقب بعدی می‌شود.

*باید عاقلانه ازدواج و عاشقانه زندگی کرد

کارشناس مسائل تربیتی و خانواده کشور روابط دختران و پسران پیش از ازدواج را بسیار خطرناک خواند و افزود: روابط خارج از چارچوب دختران و پسران پیش از ازدواج موجب مشکلات و عواقب بسیاری می‌شود.

وی ازدواج عاقلانه و زندگی عاشقانه را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: محدودیت‌های دین برای مصونیت بیشتر افراد به ویژه بانوان است.

*تسریع در ازدواج جوانان نیاز کشور است

دهنوی، تسریع در ازدواج جوانان را نیاز کنونی کشور دانست و خاطرنشان کرد: ازدواج جوانان بسیاری از معضلات اجتماعی را برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه مسئولان باید شرایط ازدواج جوانان را فراهم کنند، متذکر شد: جوانان باید نسبت به وظایف خود پس از ازدواج آگاه باشند.

انتهای پیام/2300/ع40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول