اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی فارس با خالق ریزترین کتاب‌های دنیا:

ریزترین نهج‌البلاغه همین هفته رونمایی می‌شود / شکوفایی ایرانی در ریز کتیبه قرآنی

خبرگزاری فارس: خالق ریزترین کتیبه‌های دنیا که نام ایران را در میان برترین‌های دنیا قرار داده است، گفت: نوشتن ریزترین نهج‌البلاغه دو روز پیش تکمیل شد و روز پنج‌شنبه در تهران رونمایی می‌شود.

ریزترین نهج‌البلاغه همین هفته رونمایی می‌شود / شکوفایی ایرانی در ریز کتیبه قرآنی

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، حضور در اختتامیه هفتمین جشنواره فرهنگی و هنری دانشجویان منطقه سه دانشگاه آزاد در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی آمل بهانه‌ای شد تا با مردی آشنا شویم که آرام در گوشه‌ای از نمایشگاه در کنار یک میزگرد ساده، تعدادی سی‌دی و یک تلسکوپ ایستاده بود با چند برگ کاغذ چاپ شده که فعالیتی را انجام داده بود معرفی می‌کرد.

وقتی به روح‌الله شریفی نزدیک شدیم دانشجویان بازدیدکننده احاطه‌اش کرده بودند و اما فرصت کوچکی داد تا بدانیم وی ایران را در جمع کشورهای دارای ریزکتیبه قرار داده است.

بهانه مصاحبه با روح‌‌‌الله شریفی که دکترای پاتوبیولوژی دارد باعث شد بدانیم که وی نویسنده ریزترین قرآن و نهج‌البلاغه در دنیا است.

فارس: در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنید؟

شریفی: روح‌الله شریفی هستم دکترای پاتوبیولوژی دارم و متولد 1350 هستم. در یکی از روستاهای بیجار کردستان و بزرگ شده ورامین هستم. بیشتر تحقیقات من همراه با درس پزشکی و تحقیقات در زمینه علوم قرآنی بوده است. من توانستم رکورد قبلی ریزکتیبه‌ها که متعلق به شرکت زایس آلمان بود را به نام ایران کنم.

فارس: ماجرای ریزترین قرآن و نهج‌البلاغه که شما نوشته‌اید چیست؟

شریفی: بنده قرآن را در 633 صفحه در هفت میلی‌متر نوشتم و امروز هم نهج‌البلاغه را در 2 هزار و 750 صفحه به سه زبان لاتین، فارسی و عربی به رشته تحریر درآوردم. زبان فارسی این ریز کتیبه قرآنی به خط نستعلیق نگاشته شده است.

نهج‌البلاغه نیز در یک میلی‌متر نوشته شده که برای یک قرنی به نام ایران در گینس باقی خواهد ماند.

فارس: کتاب شما در گینس ثبت شده است؟

شریفی: مراحل مقدماتی ثبت‌ آن در گینس را انجام داده‌ام.

فارس: این ریزنوشته‌ها را چگونه انجام دادید؟

شریفی: لیزر برای ساخت این دو مجموعه به کار گرفته شده را نیز خودم اختراع کردم. این لیزر دقت زیادی دارد و تا یک میکرون دقت جراحی، برش و تراش دارد و فکر می‌کنم هدیه بزرگی از سوی خدا به من و کشور ایران بود.

فارس: شما کوچک‌ترین میکروسکوپ جهان را نیز ساخته‌اید؟

شریفی: از همین لیزر نیز استفاده کرده و کوچک‌ترین میکروسکوپ جهان را نیز ساختم که دارای رتبه‌های ملی و بین‌المللی است. این میکروسکوپ از سه گرم وزن ساخته شده و به عنوان یک افتخار ملی محسوب می‌شود.

این میکروسکوپ با تغییر قانون تشکیل در میکروسکوپ برای نخستین بار صرفاً با یک لنز ساخته و قدرت آن 600 دیوپتر مثبت تثبیت شده است. این رکورد در زمینه آموزشی جایگاه ویژه‌ای دارد و به همین زودی می‌توانیم نیاز آموزشی جامعه را رفع کنیم.

فارس: برای نوشتن ریزترین کتاب‌هایتان چقدر زمان صرف کردید؟

شریفی: نوشتن ریزترین قرآن 14 ماه زمان برد و دو سال و نیم پیش تکمیل شد ولی نهج‌البلاغه دو روز پیش تکمیل شد و روز پنج‌شنبه در واحد علوم تحقیقات تهران رونمایی می‌شود. این نهج‌البلاغه شش ماه زمان برد و زمان آن هم کمتر بود چون سرعت و دقت نوشتن برای بار دوم بهتر شده بود. تراش‌ها و خط‌‌های ریز موجود در قرآن رفع شد و و رکورد این بار به صورت خیره کننده بالا رفت.

فارس: این کتاب‌ها چقدر برای شما هزینه داشت؟

شریفی: قطعات و تحقیقات این مجموعه‌ها هزینه داشت ولی نتیجه تحقیقات وقتی حاصل می‌شود تمام خستگی‌ها از بین می‌رود.

فارس: قصد فروش این کتاب‌ها را ندارید؟

شریفی: پیشنهادات زیاد بود و بیشتر این پیشنهادات از خارج از کشور بود اما قصد فروش آن را نداریم. رکورد متعلق به ایران و جهان اسلام است و برای بنده نیست که قیمت بگذارم و اجازه دخل و تصرف در آن را ندارم.

فارس: چه چیز باعث شد این ریزکتیبه‌ها را بنویسید؟

شریفی: این کار برای عموم فایده دارد ولی بیشتر یک عرض اندام تکنولوژیک در دنیا برای کشورهای مدعی بود چون سه کشور در دنیا مدعی تکنولوژی ماکرولنز بودند و کشور ما مصرف‌کننده بود ولی در سال تولید ملی با قطعیت اعلام می‌کنیم ایران نیز به جمع این کشورها اضافه شده است.

امروز در بحث اپتیک قطعات حساس نوری و میکرولنزها کاملاً به خودکفایی رسیدیم و میکرولنزهای تولید ایران را هیچ مرکز آزمایشگاهی در دنیا ندارد.

فارس: می‌توان کتاب‌های ریز شما را به تولید انبوه هم رساند؟

شریفی: این کتاب‌ها را می‌توان به صورت انبوه تولید کرد اما به برخی دلایل خاص این کار صورت نمی‌گیرد. اما امسال بحث تولید انبوه آن آغاز شده است.

فارس: کتاب دیگری برای نوشتن به صورت ریزکتیبه دارید؟ 

شریفی: من 274 اختراع دارم و معتقد هستم تحقیقات تمامی ندارد. اما مایل هستم شاهنامه را به عنوان یک اثر ایرانی و تصویر حضرت امام راحل در کنار تصویر مقام معظم رهبری به صورت ریزکتیبه انجام دهم چون در این کتابت‌ها بیشتر کارهای فرهنگی را مدنظر داریم.

==============

گفت‌وگو از الناز پاک‌نیا

==============

انتهای ‌پیام/86011/م40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول