اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سد سیاه‌بیشه نمونه‌ای از موفقیت در تحریم

خبرگزاری فارس: تحریم‌‌هایی که در ایران ایجاد شد نتوانست در کار ایجاد سد سیاه‌بیشه کندوان در مازندران خللی ایجاد کند به ‌طوریکه حدود 90 درصد از ادوات مورد نیاز سد در کشور ساخته می‌شود.

سد سیاه‌بیشه نمونه‌ای از موفقیت در تحریم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نوشهر، سد بیشه در حدفاصل مرز استان تهران و مازندران و در محدوده جغرافیایی استان مازندران واقع شد.

منطقه سیاه بیشه ابتدا در سال 1349 مورد توجه محققان کشور برای ایجاد سد تلمبه ذخیره آبی قرار گرفت. در این سال محققان برنامه مطالعاتی اجرای سد را در برنامه کاری خویش قرار دادند.

خبرنگاران مرکز استان مازندران میهمان دست‌اندرکاران اجرای سد سیاه بیشه نوشهر بودند.

از سال 1352 در کشور تصمیم گرفته شد که اجرای سد با حضور پیمانکاران و متخصصان خارجی در برنامه کاری قرار گیرد که با شروع انقلاب اسلامی کار اجرای سد آبی سیاه بیشه با رفتن پیمانکاران و متخصصان خارجی از برنامه کاری کشور خارج شد.

در بعد از انقلاب عملیات اجرایی سد سیاه بیشه از سال 62 در کشور با آغاز مطالعه طرح زمین‌شناسی در این نقطه از شمال کشور پیگیری شد.

از سال 62 تا 71 عملیات مطالعاتی این طرح توسط متخصصان ایرانی پیگیری و از سال 81 به بعد عملیات اجرایی سد سیاه بیشه به طور جدی پیگیری شد.

در بازدیدی که با هماهنگی مسئولان اجرای طرح سد سیاه بیشه برای خبرنگاران استان مازندران در برنامه کاری قرار گرفت کارشناس مسئول اجرای طرح در ارتباط با هدف اصلی اجرای سد سیاه بیشه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: این طرح با هدف ایجاد تعادل در شبکه برق کشور و پرباری و کم‌باری شبکه برق کشور ایجاد شد.

سید رضا حسینی اظهار داشت: برق سد سیاه بیشه در اوج مصرف به مدت 4 ساعت در مدار قرار می‌گیرد و نارسایی‌های موجود برق کشور را کنترل می‌کند.

وی ادامه داد: در زمان اوج مصرف برق کشور برای ایجاد تعادل در شبکه برق کشور، وارد شبکه شده و مشکل تعادل در رفع می‌شود.

وی درباره علت انتخاب منطقه سیاه بیشه مازندران برای احداث نیروگاه تلمه آب کشور بیان داشت: موقعیت طبیعی این منطقه برای ایجاد نیروگاه تلمبه آبی کشور بسیار مناسب بود به خاطر اینکه پس از بهره‌برداری از آب جمع شده سد در مرحله اول امکان برگرداندن دوباره آب برای چرخاندن توربین‌ها وجود دارد.

حسینی میزان برق تولیدی سد سیاه بیشه را حدود یک‌هزار مگاوات عنوان کرد و بیان داشت: این شبکه در زمان کم باری مصرف برق شبکه، 960 مگاوات برق برای برگرداندن مجدد آب به سد اصلی دارد.

کارشناس مسئول سد سیاه بیشه در ادامه زمان تخلیه و پرشدن مخزن سد را حدود 5 ساعت عنوان کرد.

این مسئول با اشاره به تحریم کشور توسط کشورهای غربی خاطر نشان کرد: تحریم‌‌هایی که بر علیه کشور ما ایجاد شد نتوانست در کار ایجاد سد خللی ایجاد کند و حدود 90 درصد از ادوات مورد نیاز سد، در کشور تولید و ساخته می‌شود.

وی درباره 10 درصد بقیه ادواتی که از خارج کشور وارد شد، بیان داشت: با توجه به اتمام سدسازی در کشور ساخت این ادوات در کشور مقرون به صرفه نیست.

حسینی درباره میزان حمایت دولت برای تکمیل سد سیاه بیشه بیان داشت: تمامی دولت‌های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه ساخت سد در کشور اقدامات مناسبی انجام دادند ولی در دولت دهم میزان حمایت‌ها برای ساخت سد سیاه بیشه بیشتر شد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که مراحل پایان ساخت سد سیاه بیشه تا پایان سال 92 به اتمام برسد.

انتهای پیام/86004/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول