اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان

سد دیورش در گیلان ساخته می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: سد دیورش با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان در منطقه توتکابن رودبار ساخته می‌شود.

سد دیورش در گیلان ساخته می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سیف‌الله آقابیگی در جلسه شورای اداری استان احداث سد دیورش را یکی از منابع تامین آب به‌ویژه برای آب شرب دانست و اظهار کرد: سد مذکور در شش کیلومتری بالای شهر توتکابن در شهرستان رودبار ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: احداث سد دیورش با توجه به شرایط کنونی می‌تواند آب شرب پایدار شهرستان رودبار به غیر از دو شهر بره‌سر و جیرنده را تامین کند.

آقابیگی ساخت سد دیورش را فکر اساسی برای تامین آب بلند مدت منطقه عنوان کرد و افزود: سال گذشته مجوز زیست‌ محیطی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست و هم‌چنان مجوز تخصیص آب برای سد مذکور صادر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان میزان تنظیم آب سد دیورش را 13.1 میلیون متر مکعب دانست و تصریح کرد: 5.4 میلیون متر مکعب آب سد مذکور برای مصارف شرب شهرستان رودبار به غیر از دو شهر بره‌سر و جیرنده به دلیل قرار داشتن در ارتفاع بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه 5.2 میلیون متر مکعب آب سد دیورش برای مصارف کشاورزی به روش تحت فشار در نظر گرفته شده است، بیان کرد: 2.5 میلیون متر مکعب آب سد مذکور برای پایداری محیط زیست و جنگل استفاده می‌شود.

آقابیگی نوع سد دیورش را بتنی غلتکی نامید و یادآور شد: سد مذکور در مجموع کوچک بوده و حجم بتن بدنه سد 137 هزار و 500 متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان طول تاج سد دیورش را 195 متر اعلام کرد و گفت: تمام مطالعات مراحل نخست و دوم سد مذکور انجام شده و نقشه‌های اجرایی آن آماده است.

به گفته وی احداث سد دیورش می‌تواند آب شهرهای رستم‌آباد، رودبار، توتکابن، منجیل، لوشان و بسیاری از روستاهای شهرستان رودبار را تامین کند.

آقابیگی منبع اصلی تامین آب سد دیورش را چشمه بزرگ سفیدآب خواند و اذعان کرد: حجم آب چشمه سفیدآب از حداقل 400 تا 500 لیتر در ثانیه در فصل تابستان آغاز می‌شود و در فصل زمستان به 1.5 متر مکعب در ثانیه افزایش می‌یابد.

این مسئول با اشاره به اینکه سد دیورش چهار بار در سال باید پر و خالی شود، اظهار کرد: طول مخزن سد مذکور حدود 1.5 کیلومتر است و سازه مسکونی در آن وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان هزینه ساخت سد دیورش را 20 میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: در مجموع بالغ بر 61 میلیارد تومان برای سامانه آبرسانی شهرهای شهرستان رودبار به اضافه شبکه آبیاری و زهکشی حدود 650 هکتار اراضی پایین‌دست منطقه نیاز است.

وی سد دیورش را یکی از کیفی‌ترین سدها دانست و تصریح کرد: نرخ بازگشت سرمایه سد مذکور 12.3 درصد است و 76 هزار نفر جمعیت شهری و روستایی رودبار از آن منتفع می‌شوند.

آقابیگی مدت ساخت سد دیورش را چهار سال عنوان کرد و افزود: 15 درصد از اعتبار سد مذکور سهم استانی است و بقیه را سرمایه‌گذار تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان سد دیورش را از مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت خواند و بیان کرد: ساخت سد مذکور نیاز به مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان دارد.

به گزارش فارس، شرکت آب منطقه‌ای گیلان در جلسه مذکور موظف شد تا مطالعات کارشناسی تعدیل هزینه ساخت سد دیورش و روش پرداخت آن را در جلسه بعدی شورای برنامه‌ریزی گیلان ارائه دهد.

انتهای پیام/84001/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول