اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اردبیل:

اراده ملت ما تسخیر نشدنی است/شعر امروز باید اثر اجتماعی داشته باشد

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت:‌ شعر در عصر معاصر باید اثر اجتماعی داشته باشد یعنی اینکه شاعر حضور جدی در عرصه‌های اجتماعی و اخلاق‌مدارانه داشته باشد.

اراده ملت ما تسخیر نشدنی است/شعر امروز باید اثر اجتماعی داشته باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی عصر امروز در دیدار با جمعی از شاعران شرکت‌کننده در هفتمین جشنواره شعر فجر شمال‌غرب کشور در اردبیل اظهار داشت: ما امروز خداوند متعال را شاکر هستیم که در دوران زعامت شخصیتی فقیه، جامع‌الشرایط، عارف و حکیم زندگی کرده و از سیاهی افکار و همچنین چرکین بودن نیت‌ها که در دوران شاهنشاهی به آن گرفتار شده بودیم، نجات یافته و در اوج عظمت جهانی و بین‌المللی قرار داریم.

وی به جایگاه و اهمیت شعر و شاعری و همچنین تأثیرگذاری کلان و سخن شاعران در صحنه‌ها و عرصه‌های مختلف تصریح کرد: فصاحت کلام شاعر و فاخر بودن لغات و مفاهیمش بهترین و شایسته‌ترین برجستگی است که می‌تواند روز به روز بر استواری و تقویت این حوزه کمک کند.

عاملی با یادآوری اینکه شاعران ما با کلمات و لغات موزون و دارای ارزشمندی توانستند عظمت روحی و تربیتی جامعه را به نمایش بگذارند، خاطر نشان کرد: ما در تعریف یک شاعر آرمانی باید بگوییم که در مرحله اول شاعر باید با شعر خود اساس و حقیقت حق بشری را ادا کرده و در فضایی معطر و معنوی بستری را فراهم کند تا بشر از بازی کودکانه و خاک‌آلود رهایی پیدا کند.

این مسئول اضافه کرد: شاعر با شعر فخیم خود می‌تواند بشریت را از لذات مقطعی و دل‌مشغولی‌های روزمره نجات داده و به دستگیری بشر در رسیدن به نقطه تعالی استعدادها و ارزش‌های ناب یاریگر باشد.

وی با بیان اینکه بشریت امروز دچار ذائقه‌های کم بها و بی‌ارزش شده است، یادآور شد: اینکه بشریت دنبال لذت‌های مقطعی بیفتد مایه سرافکندگی است چرا که در خلقت بشر مفاهیم عالی تعریف شده است که نباید از این سفره ارزشمند بی‌بهره باشد.

امام جمعه اردبیل گفت:‌ شاعر با شعر خود می‌تواند به قلب‌ها وسعت ببخشد و آن را فراخ کند چرا که در سایه قلب‌های تنگ و تاریک است که دعواها و اختلاف‌ها سر باز می‌کند.

عاملی دومین برجستگی شاعر آرمانی را پدید آوردن عرصه‌ای برای پرورش احساس و عواطف توصیف کرد و افزود: بشریت با عواطف و احساسات زیبا تعریف می‌شوند و ضرورت دارد این احساسات و عواطف به بهترین شکل جلوه‌گری کند.

وی دیگر برجستگی را برقراری روابط سالم اجتماعی و احیای کرامت بشری که در سال‌های گذشته شکسته شده است، اعلام کرد و اظهار داشت: شاعر باید به دور از بازی در عالم تخیل و کلمات شعر و سخنش اثر اجتماعی داشته و به اصطلاح نافذ باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تصریح کرد: در این صورت است که می‌توان از بدعت‌ها و آیین‌های حرام و نامناسب دوری کرد و زمینه‌ای را فراهم کرد تا روح حماسی شاعر به غلیان درآید.

عاملی چهارمین عرصه را عرصه ارزش‌های انقلاب اسلامی توصیف کرد و ادامه داد: در تاریخ این کشور سه نقطه عطف وجود دارد که ورود اسلام به ایران، رونق گرفتن تشیع و ورود انقلاب اسلامی این سه عرصه را شامل می‌شود چرا که ما بعد از 500 سال از خواب غفلت و شکستن کرامت‌ها و حرمت‌ها بیدار شده‌ایم و امروز در صدد احیای جایگاه خود هستیم که پیش از این استکبار سعی می‌کرد پست‌های کلیدی، قدرت اقتصادی و نظامی را از دست ما بگیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با دوری از نگرش تجزیه‌طلبانه امروز غرور ملی این ملت احیا شده و بزرگ‌ترین شاهکار انقلاب اسلامی نیز همین موضوع است.

شاعر نباید بگوید من دولتی نمی‌شوم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، امام جمعه اردبیل اضافه کرد: تنها کشوری که امروز حاکمیت ملی‌اش برپا بوده و نقض نشده، ملت ایران است که اراده این ملت نیز تسخیر نشدنی است.

عاملی در ادامه سخنان خود به ادعای برخی از شعرا که می‌گویند نباید وجهه دولتی به خود بگیرند، بیان کرد: مگر حکومت اسلامی ما حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس است که عده‌ای از شاعران عار داشته باشند که اشعاری در توصیف حاکمیت اسلامی و دولت کریمه بسرایند.

وی در پایان گفت: انقلاب اسلامی آخرین فرصت برای این ملت است که در چینش ملت‌های جهان جایگاه خود را باز یافته و برای همیشه عزت و غرور ملی خود را احیا کنند.

انتهای پیام/62003‌/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول