اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آغاز هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در همدان

طه‌محمدی: شعر رساترین زبان عالم است

خبرگزاری فارس: امام جمعه همدان گفت: شعر رساترین زبان عالم است که می‌توان از طریق آن پیام‌ها را با زیباترین کلام با سهولت منتقل کرد.

طه‌محمدی: شعر رساترین زبان عالم است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی در نشست صمیمی با شاعران برگزیده استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان، مرکزی و همدان با بیان اینکه شعر رساترین زبان عالم است، اظهار داشت: شعر رسالت و هدفی دارد و باید مراقب بود که این نیروی ارزشمند الهی به هدر نرود.

وی ادامه داد: خداوند لطف کرده و طبع شعر گفتن را به شما شاعران عطا کرده و باید قدر این نعمت الهی را بدانید.

نماینده ولی فقیه در استان همدان به فلسفه شعر گفتن اشاره و خاطرنشان کرد: انسان‌ها احتیاج دارند که خواسته‌های درونی خود را به روش‌های مختلف به دیگران منتقل کنند و یکی از روش‌ها از طریق گفت و شنود است.

وی تصریح کرد: گفت و شنود در رساندن پیام‌های مهم در نثر، مؤثر و جوابگو نیست و گاهی اوقات مطالب عاشقانه، حکمی، عرفانی، اخلاقی، تربیتی و سیاسی را با یک بیت شعر می‌توان در اوج زیبایی و سهولت به دیگران منتقل کرد که با پنج صفحه نثر نمی‌توان آن مطلب را ارائه کرد.

محمدی در ادامه با بیان اینکه در عالم هر چیزی آفت و آسیب‌های خود را دارد، عنوان کرد: بعضی از افراد از هنر و فضیلت شعر گفتن سوء استفاده کردند و شعر را در مطالب پیش پا افتاده و گناه هزینه کردند.

وی در ادامه به سوره شعراء اشاره کرد و بیان داشت: در این سوره، خدا شاعران را توبیخ می‌کند و افرادی که دنبال شعرا راه می‌افتند را افرادی راه گم کرده خطاب می‌کند و این مسئله به خاطر این است که در طول تاریخ، شعرایی دیگران را هجو کردند که گناه است.

امام جمعه همدان ابراز داشت: امامان معصومی چون حضرت علی(ع)، امام حسین(ع)، و امام رضا (ع) دیوان شعر داشتند و اشعار خوب را که خود سروده بودند و یا از سروده‌های دیگر شعرا که دارای ارزش بود در دیوان اشعار خود استفاده می‌کردند.

وی گفت: شعری که بی‌اساس و بی‌بنیاد باشد و در راستای هوس، تحریک غرایز و ایجاد گناه باشد، زیانبار و بیهوده است.

محمدی در ادامه با اشاره به اینکه باید در راستای اهداف و رسالت الهی شعر سرود، یادآور شد: در طول تاریخ همواره شعرایی رسالت شعری خود را خوب تشخیص داده و زیبا عمل کردند.

وی ادامه داد: برخی از شعرای بزرگ کار را به جایی رساندند که روح‌القدوس در زبان آنها شعر می‌گوید و یکی از آنها دعبل است که ظلم‌های بنی‌عباس را در اشعار خود افشا می‌کند. 

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه با بیان اینکه شعر عالم تخیل است، افزود: اگر شعر در راستای اهداف هدایت دینی قرار گیرد، شعری هدفمند و ارزشی است.

وی اضافه کرد: شعرای جوان در شهر سرودن به شاعران بزرگ که در مسیر عرفان و هدایت شعر حرکت کردند، اتکا کنند.

محمدی در ادامه سخنان خود اذعان داشت: امروز جامعه از نظر ادبی به عقب رفته و شعرا سروده‌های خود را نمی‌توانند در بازار عرضه کنند و این در حالی است که در گذشته شعرا جایگاهی داشتند و صله‌های بسیار زیادی برای شعر گفتن می‌گرفتند.

وی گفت: در عرصه حق و حق‌طلبی، شاعر باید از مطامع دنیوی بگذرد و در این راستا شعر بگوید تا شعر او در تاریخ ماندگار شود و نسل‌های آینده از آن حقایق استفاده کنند.

در این جلسه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با بیان اینکه هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در هفت استان به عنوان استان‌های معین برگزار می‌شود، گفت: همدان امسال برای نخستین‌بار میزبان جشنواره به عنوان استان معین پنج استان کردستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه و مرکزی است.

خسرو بیات افزود: در این جشنواره برنامه‌های متنوعی داریم و امروز صبح نیز کارگاه تخصصی شعر برگزار شد.

وی تصریح کرد: جشنواره شعر فجر در سه بخش استانی، کشوری و بین المللی برگزار می‌شود که استان‌های همجوار در کنار هم جشنواره را برگزار می‌کنند.

وی گفت: منتخبان جشنواره استانی هفتم اسفندماه در تالار وحدت تهران با حضور رئیس جمهور برنامه کشوری را برگزار می‌کنند و منتخبان آنها به جشنواره بین‌المللی راه می‌یابند.

در این دیدار صمیمی برخی از شعرا در حضور آیت‌الله محمدی اشعاری را در قالب‌های مختلف شعری از استان‌های مدعو به نمایندگی از دیگر شعرا ارائه کردند.

انتهای پیام/89019/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول