اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان:

محتوای ضعیف کتاب‌ها سرانه مطالعه کشور را کاهش داد‌ه است

خبرگزاری فارس: معاون امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: فرهنگ مکتوب با فرهنگ عمومی دارای اثرات متقابل هستند بنابراین نقصانی که در سرانه مطالعه کشور وجود دارد در فرهنگ عمومی جامعه نیز تأثیرگذار است.

محتوای ضعیف کتاب‌ها سرانه مطالعه کشور را کاهش داد‌ه است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد ظهر امروز در سومین همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار نهضت مطالعه مفید استان اصفهان، اظهار کرد: اگر در آیات نورانی قرآن  تدبر کنیم متوجه این نکته می‌شویم که بر تفکر و تعقل تاکید بسیار شده به گونه‌ای که در قرآن 582 بار واژه علم و 255 بار نیز نام کتاب به اشکال مختلف تکرار شده است.

وی با اشاره به فرمایش پیامبر اکرم (ص) که خود را شهر علم معرفی کردند،  تاکید کرد: ایجاد شهر علم چیزی است که اکنون در تمام دنیا مطرح است به گونه‌ای که اکنون در شارجه شهر علم با زیربنای دانش پایه‌ریزی شده است.

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه خداوند در قرآن به قلم قسم خورده است، تصریح کرد: در احادیث و روایات هنگام مقایسه عالمان و عابدان، گروه دانشمندان برتر از عبادت‌کنندگان شمرده شده‌اند چرا که منافع عبادت فردی است اما منافع علم جامعه را نیز در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به پیشینه فرهنگی ایران در مطالعه تاکید کرد: کتابخانه خواجه نصیرالدین طوسی در مراغه 40 هزار نسخ نفیس و خطی داشته در حالیکه در  همان زمان تعداد کتابخانه‌های معروف دنیا به تعداد انگشتان دست نیز نمی‌رسیده است.

جمالی‌نژاد تصریح کرد: با این همه پیشینه  فرهنگی سرانه مطالعه در کشورمان پایین است که دلیل این موضوع هنوز آسیب‌شناسی نشده است.

وی با اشاره به  دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره وضعیت کتابخوانی کشور ادامه داد: طبق آمار بین‌المللی کنفرانس کتابخوانی، برای هر سه تا 10 هزار نفر باید یک کتابخانه وجود داشته باشد و این به این معناست که باید در ایران 14 هزار کتابخانه داشته باشیم درحالیکه با احتساب کتابخانه‌ها حوزه علمیه و مدارس اکنون 4 هزار کتابخانه در کشور داریم و سرانه مطالعه روزانه هر ایرانی 12 دقیقه است.

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه تیشه بی‌مهری بر ریشه علم زده‌ایم گفت، این دغدغه مهمی است که ما از سامانه‌های جهانی در زمینه کتابخوانی عقب هستیم و باید کتاب را در سبد کالای خانواده وارد کنیم.

وی اضافه کرد: فرهنگ مکتوب با فرهنگ عمومی دارای اثرات متقابل هستند بنابراین نقصانی که در سرانه مطالعه کشور وجود دارد در فرهنگ عمومی جامعه نیز تأثیر گذار است.

جمالی‌نژاد با اشاره به کم محتوا بودن برخی کتاب‌ها گفت: در  طول سال های گذشته کتاب غنی در حوزه‌های مختلف بسیار کم بوده است و این موضوع در کاهش سرانه مطالعه در کشور مؤثر است.

وی اضافه کرد: هنوز به نقش اساسی کتابخوانی به عنوان دروازه گسترش دانش و معرفت توجه نکرده‌ای و لازم است برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و توسعه دانش راه‌های نوآورانه و خلاقی بیندیشیم تا اقبال عمومی به کتاب خوانی را بیشتر و مطالعات مردمی را عمیق کنیم.

انتهای پیام/63008/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول