اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال ‌جاری

بیش از 1000 صنعتگر در سیستان و بلوچستان کارت صنعتگری دریافت کرده‌اند

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: امسال بیش از هزار صنعتگر در سیستان و بلوچستان کارت صنعتگری دریافت کرده‌اند.

بیش از 1000 صنعتگر در سیستان و بلوچستان کارت صنعتگری دریافت کرده‌اند

مهدی اوکاتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: در حوزه صنایع دستی سالانه بالغ بر 4 هزار نفر هنرجو در رشته‌های مختلف در سیستان و بلوچستان دوره‌های آموزشی لازم را فرا گرفته و گواهینامه مهارت دریافت می‌کنند.

وی افزود: دوره‌های آموزشی در سه سطح مقدماتی، پیشرفته و به‌آموزی برای هنرجویان برگزار می‌شود که هر کدام از این دوره‌ها سه ماه است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان بیان کرد: به ترتیب رشته سوزن‌دوزی و سکه‌دوزی بیشترین آمار صنعتگر را در بین سایر رشته‌ها به خود اختصاص داده است.

اوکاتی اضافه کرد: بیشتر دختران و زنان بلوچ در منطقه بلوچستان به هنر سوزن‌دوزی مشغول بوده و تولید لباس‌های محلی بیشترین فعالیت آنها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی آمار صنعتگران در رشته پارچه‌بافی سنتی را بسیار کم عنوان کرد و گفت: این رشته از هنرهای منسوخ شده منطقه سیستان بوده که طی چند سال اخیر احیا شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان بیان کرد: هنر پارچه‌بافی سنتی و یا به اصطلاح محلی «جومه‌بافی» از هنرهای دستی منطقه سیستان است که روزگاری در بین زنان سیستانی رونق داشته اما به مرور زمان این هنر در بین آنها کمرنگ شده است.

اوکاتی ادامه داد: معاونت میراث فرهنگی استان، طی چند سال اخیر در روستای علی‌صوفی شهرستان زابل این هنر را با کاربری جدید در قالب شال و چفیه در بین زنان روستا احیا کرده و با برگزاری کلاس‌های آموزشی هنر پارچه‌بافی سنتی در سطح شهرستان زابل نیز تلاش می‌کند به جمع هنرمندان این رشته بیفزاید.

وی هزینه هر دستگاه پارچه‌بافی را بیش از 500 هزار تومان بیان کرد و افزود: این دستگاه‌ها به صورت دو وردی و چهار وردی است که سبب می‌شود تنوع بیشتری در بافت طرح‌ها ایجاد شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان بیان داشت: دستگاه‌های پارچه‌بافی سنتی قدیمی ساخته دست مردم بومی منطقه بوده که از چوب، نخ و نی ساخته می‌شده و هیچ وسیله فلزی در آن بکار نرفته است.

اوکاتی گفت: امروز به دلیل نصب سریع و راحت‌تر در مکان‌های مختلف و جابه‌جایی آسان از دستگاه‌های پارچه‌بافی نیمه مدرن استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی سهم بسزایی در ایجاد اشتغال دارد افزود: تمامی هنرجویانی که پس از گذراندن دوره‌های آموزشی در هر یک از رشته‌های صنایع دستی به ویژه پارچه‌بافی سنتی، به فعالیت خود ادامه دهند، می‌توانند از تسهیلات اشتغال خانگی استفاده کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان یادآور شد: اداره کل میراث فرهنگی استان نیز در نمایشگاه‌های صنایع دستی استانی، ملی و بین‌المللی زمینه حضور آنها را فراهم کرده تا بتوانند از این طریق به فروش و بازاریابی تولیدات خود بپردازند.

اوکاتی اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان از تمامی طرح‌ها، پیشنهادات و حتی پایان‌نامه‌های دانشجویی در زمینه صنایع دستی سیستان و بلوچستان که بکر و جدید باشد استقبال و حمایت می‌کند.

انتهای پیام/75004/ح40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول