اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو جبهه پایداری:

برخی به سند چشم‌انداز خوشبین نبودند / نگاه رهبری به جوانان باورمدارانه است

خبرگزاری فارس: عضو جبهه پایداری با بیان این که برخی به سند چشم‌انداز خوشبین نبودند، گفت: نگاه رهبری به جوانان باورمدارانه است.

برخی به سند چشم‌انداز خوشبین نبودند / نگاه رهبری به جوانان باورمدارانه است

به گزارش خبرگزاری فارس از چرام صبح امروز همایش جوانان، دهه چهارم انقلاب اسلامی، فرصت‌ها و تهدیدها در مسجد جامع چرام برگزار شد.

ستار هدایت‌خواه در حاشیه این مراسم با اشاره به گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی اظهار کرد: در دهه چهارم باید با هدف و آرمان بلند پیشرفت و عدالت مد نظر باشد.

*اعتقاد به توان‌مندی جوانان ایران اسلامی لازم است

عضو جبهه پایدار با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی و مطرح کردن بحثی در بین جوانان تحت عنوان ایجاد تمدن اسلامی، عنوان داشت: دلیلی که ایشان در میان جوانان این بحث را مطرح می‌کنند این است که امید ایشان به جوانان ایران اسلامی زیاد است و اعتقاد به توان‌مندی جوانان ایران اسلامی را لازم می‌دانند.

وی افزود: به همین جهت آرزوهای بلندی را که مد نظر دارند در جمع جوانان مطرح کرده چرا که جوان است که روحیه آرمان‌گرایی دارد، به آینده نظر می‌کند و بلندپرواز است.

این مسئول با اشاره به نگاه حکیمانه مقام معظم رهبری که افق‌های بسیار بلندی را فرا چشم جوانان ایرانی اسلامی ترسیم می‌کنند تا خدای ناکرده مشغول به امور پیش پا افتاده و مبتذل نشوند، گفت: چون جوان با نگاه بلند و آرمان‌گرایانه می‌تواند خود را از دام خیلی از امور دست و پاگیر، فساد، انحطاط، هدر دادن سرمایه و عمر جوانی برهاند.

هدایت‌خواه با بیان این‌که مقام معظم رهبری بحث تربیتی و هدایتی را برای جوانان دارند، خاطرنشان کرد: مربیان باید افق‌های بلند در مقابل چشم‌های آنان را ترسیم کنند تا همت جوانان مضاعف شده و در سایه آن از گرفتار شدن در دام امور زشت رها شوند.

*بهره‌مندی از امکانات مادی به عنوان یکی از ابزار ظاهری پیشرفت است

وی با اشاره به دلیل نام‌گذاری این دهه به عنوان دهه پیشرفت و عدالت و با تأکید بر این‌که منظور از پیشرفت در بیانات دیگری از رهبری تبیین شده است، ابراز داشت: این پیشرفت یک‌ جانبه و یک بعدی نیست که امروز وقتی گفته می‌شود پیشرفت، صرفاً به پیشرفت مادی توجه می‌شود

هدایت‌خواه افزود: ایشان ضمن این‌که بهره‌مندی از امکانات مادی را به عنوان یکی از ابزار ظاهری پیشرفت معرفی کردند اما ابعاد دیگری از پیشرفت را هم برای جوانان و جامعه ما تبیین کردند.

این مسئول فرهنگی پیشرفت در عرصه‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی و معنوی را از ابعاد مختلف پیشرفت ذکر شده از سوی مقام معظم رهبری برشمرد و متذکر شد: در مسئله پیشرفت در بعد علمی در چشم‌اندازی که مقام معظم رهبری تحت عنوان چشم انداز 20 ساله، هفت سال پیش تبیین شد، پیش‌بینی شده که تا 13 سال آینده مقام اول را در میان کشورهای منطقه خاورمیانه داشته باشیم.

 وی تببین افق بلندتری را در همین عرصه پیشرفت توسط معظم‌له بیان کرد و یادآور شد: طبق فرمایش ایشان کشور 50 سال دیگر باید به رتبه اول علمی در سطح دنیا برسد.

وی تصریح کرد: وقتی هفت سال پیش این چشم انداز 20 ساله را ترسیم کردند بعضی‌ها که باور نداشتند می‌گفتند خیلی بلند مدت است اما اکنون با گذشت هفت سال می‌بینیم که تا چندسال آینده به رتبه اول خواهیم رسید.

*استعداد جوان ایرانی ریشه در باور دینی ما دارد

این فعال فرهنگی با بیان این‌که طبق گزارشات خود آمریکایی‌ها در چند سال گذشته پیشرفت علمی ما در عرصه‌های مختلف 11 برابر متوسط پیشرفت در سطح جهان بوده است، هشدار داد: خیلی از کشورهای منطقه از ما بسیار عقب‌تر بوده و این نشان می‌دهد نگاهی که مقام معظم رهبری داشته و باوری که به جوانان دارند یک باور درست و برخواسته از شناخت درست جوانان ایرانی، استعداد جوان ایرانی و ریشه در باور دینی ما دارد.

 هدایت‌خواه با تأکید این مطلب که یک هزار و 400 سال پیش جد رهبر ما، وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) فرمودند: اگر علم در جریان باشد مردانی از اهل فارس به آن دست پیدا خواهند کرد، بیان داشت: امروز آن هدف دارد به مرحله تحقق می‌رسد و در هر گوشه ما شاهد یک نو‌آوری هستیم.

عضو جبهه پایداری با اظهار امیدواری که قبل از اتمام 50 سال به رتبه اول در دنیا خواهیم رسید مهم‌ترین از عرصه علمی، عرصه‌های معنوی دانست که از این جهت رتبه اول را جوانان ما در دنیا دارند و در هیچ جای دنیا جوانان ما به قدرت ایمان، معنویت و دین‌داری جوانان ایران نمی‌رسند.

وی افزود: وقتی خود را با دنیا مقایسه کنیم، بهترین، پاک‌ترین، مؤمن‌ترین، آگاه‌ترین، بابصریت‌ترین و تطهیرترین جوانان را در ایران اسلامی خواهیم دید که با این همه بصیرت، فهم، ایمان، اعتقاد و انگیزه الهی در همه عرصه‌ها پیشرو خواهند بود.

این عضو فرهنگی با اشاره به این‌که دشمنان ما دام‌هایی که برای جوانان ما پهن می‌کنند برای هیچ جوانی در هیچ جای دنیا نمی‌گذارند، شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی به زبان فارسی از جمله این دام‌ها برشمرد و گفت: از یک میلیارد و 400 مسلمانی که در دنیا است فقط 75 میلیون ایرانی است که برای آنان توطئه نمی‌کنند اما جوانان ایران با وجود تهدیدها گام‌های بلند را برداشته و این نشان می‌دهد نگاهی که معظم‌له داشتند نگاه درست و اساسی است.

هدایت‌خواه خواستار شد نباید به این وضعیت راضی بود و بسنده کنیم بلکه باید تلاش‌های بیشتری کرد تا در عرصه‌های فرهنگی و عدالت که مقام معظم رهبری مدنظر دارند را در معنای وسیع‌تر در همه حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به دست بیاریم. 

سبک زندگی اسلامی را در جامعه نهادینه کنیم

عضو جبهه پایداری با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که تمدن اسلامی دو بعد دارد و یکی بعد ابزاری مثل مسائل صنعتی است، عنوان داشت: در این زمینه گام‌هایی برداشته و پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما بعد مهم و اساسی آن سبک و شیوه زندگی است.

وی افزود: یعنی سبک زندگی ما، سبک پوشش، مسافرت، ازدواج و ساخت منازل و همه آنچه مربوط به زندگی از تولد تا مرگ می‌شود را اگر اسلامی کنیم ما بعد مهم تمدن اسلامی را محقق کردیم.

این مسئول گفت: سبک زندگی اسلامی را در جامعه نهادینه کنیم تا بعد مهم اساسی تمدن اسلامی ترویج شده و این تمدن الگویی برای مردم دنیا شود چرا که این تمدن جز لوازم زمینه سازی در راستای ظهور امام زمان (عج) شریف است.

هدایتخواه با بیان اینکه ما اگر نتوانیم تمدن اسلامی را به معنای درست ایجاد کنیم در انجام وظیفه بسترسازی برای ظهور امام عصر (عج) ناتوان خواهیم بود، گفت: بنابراین یک تکلیف دینی است و مهم‌ترین آسیب و چالش‌ها در پیشرفت و عدالت و در سبک زندگی تاٌثیرپذیری از فرهنگ غرب است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که ما باید الگوی پیشرفت ایران اسلامی را ترویج دهیم، خاطرنشان کرد: نباید پیشرفت یک جانبه و تنها مادی را که غربی‌ها با آن راه به جایی نبرده‌اند را دنبال کنیم.

هدایت‌خواه بحران خانواده را یک بحران اصلی در سطح دنیا دانست و ابراز داشت: مسئله اخلاق در دنیای غرب مسئله جدی است که بیداد می‌کند و همچنین بحران ناامنی، روحی، روانی  را به وضوح در غرب می‌بینیم.

این مسئول فرهنگی غربی‌ها را در حال سوختن در بحران معنوی، اخلاقی و خانوادگی ذکر کرد و متذکر شد: آنان می سوزند چون خوی استکباری را دارند و می‌گویند چرا که حالا ما غرق می‌شوند دیگران را با خود غرق نکنیم.

 هدایتخواه اولین چالش را این دانست که در الگوی پیشرفت، خود را با الگویی که متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی نیست تطبیق دهیم، مهم‌ترین آسیب ما را در سبک زندگی تأثیرپذیری از فرهنگ دین‌گریز، دین ستیز و معنویت‌گریز‌ غرب برشمرد.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده و اظهار تأسف از فرهنگ‌پذیری از غرب در برخی موارد، تصریح کرد: بنیادی‌ترین رکن جامعه خانواده است که در بحث تشکیل خانواده، انتخاب همسر، ملاک‌های انتخاب همسر، شیوه انتخاب همسر، عروسی‌ها، شیوه روابط زن و مرد و روابط پدر و مادر با فرزندانشان به شدت متأثر از فرهنگ غربی هستیم که در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی مناسب در بین خانواده‌ها و جوانان است.

انتهای پیام/82002/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول