اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طلوع فجر/258

آرای اصولی امام (ره) تشریح شد

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) قم، آثار امام خمینی (ره) در زمینه علم اصول را تشریح کرد.

آرای اصولی امام (ره) تشریح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به‌نقل از روابط‌عمومی آستان امام خمینی (ره)، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن پویا، در نشست علمی «دیدگاه‌ها و نوآوری‌های اصولی» که به‌منظور بررسی اندیشه‌های اصولی امام راحل در بحث اصولی «خطابات قانونیه» برگزار شد، اظهار داشت: شروع بررسی و نقد بحث‌های اصولی در اندیشه امام خمینی (ره) را که همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی شده است، به فال نیک می‌گیریم و اعلام می‌کنیم که دفتر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قم، آمادگی دارد تا با همکاری انجمن‌های مختلف علمی در حوزه و مراکز علمی دیگر، چنین نشست‌هایی با رویکرد علمی و فقهی با محوریت امام راحل را برگزار کند.

وی در ادامه ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر، در تشریح آخرین اقدامات علمی و پژوهشی صورت گرفته توسط دفتر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قم، گفت: برخی از مهم‌ترین آثار حضرت امام خمینی (ره) در زمینه فقه، اصول، فلسفه و تفسیر، در حال چاپ است.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قم، در تشریح آثار اصولی حضرت امام (ره) و با بیان این که دو کتاب اصولی مربوط به امام خمینی (ره) قبل از انقلاب به چاپ رسیده است، گفت: دو کتاب «تهذیب الاصول» در سه جلد که تقریرات اصول حضرت امام (ره) است که توسط آیت‌الله سبحانی تهیه و به چاپ رسیده و دیگری یک جلد کتاب «الرسائل» خود امام خمینی (ره) و به‌قلم خود ایشان است که به همت آیت‌الله مجتبی تهرانی (ره)، به چاپ رسید.

وی اضافه کرد: دو جلد کتاب «انوار الهدایة» امام خمینی (ره) نیز توسط خود مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قم، تحقیق و تنظیم و به چاپ رسید؛ همچنین «منهاج الوصول الی علم الاصول» حضرت امام (ره) نیز دو جلد کتاب دیگری است که توسط پژوهشگران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) قم، آماده شده است.

پویا افزود: تقریرات اصولی درس های امام خمینی (س) نیز تا کنون چند جلد چاپ شده که 4 جلد آن توسط آیت‌الله تقوی اشتهاردی (ره) تهیه و تنظیم شده است.

وی در ادامه معرفی کتب اصولی مرتبط با امام خمینی (ره) گفت: «معتمد الاصول» آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) در دو جلد و «مقدمات الاصول» آیت‌الله العظمی منتظری (ره) در یک جلد از جمله کتبی است که در حال حاضر چاپ و در دسترس علاقمندان و پژوهشگران است.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قم، در معرفی کتاب دیگر اصولی مرتبط با امام خمینی (ره) گفت: «تحکیم الاصول» از آیت‌الله العظمی جوادی آملی نیز در حال آماده سازی است که البته تحقیق برخی جلدهای آن تمام شده و تایپ مابقی جلدهای باقی مانده نیز به اتمام رسیده و در حال حاضر، در حال بازبینی خود آیت‌الله العظمی جوادی آملی است.

وی یادآور شد: تقریرات چندی از شاگردان حضرت امام (ره) از جمله «تقریرات اصول» از حضرت آیت‌الله مؤمن، حضرت آیت‌الله گرامی، حضرت آیت‌الله توسلی (ره) و آیت‌الله العظمی صانعی نیز در حال حاضر در کتاب خانه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قم موجود است و ان‌شاءالله بعد از چاپ مجموعه آثار حضرت امام (ره)، تمام تقریرات فقهی و اصولی امام (ره) که تا کنون بیش از 40 جلد شده‌اند و البته شاید در آینده بیشتر شوند، به مرور زمان تحقیق و بررسی شده و به چاپ خواهند رسید.

پویا، در ادامه از تنظیم و تهیه دانشنامه امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: دانشنامه امام خمینی (ره) با بیش از هزار مدخل از جمله مدخل های اصولی، مدخل های فقهی، مدخل های فلسفی، مدخل‌های عرفانی و مدخل های اخلاقی و هر موضوعی حتی سیاسی و اجتماعی و حتی سخنان امام خمینی (ره) راجع به شخصیت‌های مختلف و هر عنوانی که ایشان راجع به آن سخن گفتند، در حال آماده سازی است؛ تا کنون حدود 200 تا 300 مدخل آن به پایان رسیده و مقالات علمی بیش از نیمی از مدخل‌ها نیز سفارش داده شده و در حال انجام است و امیدواریم طی دو سال آینده کارهای این دانشنامه تمام شود.

وی در ارتباط با اقدام مهم دیگر دفتر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قم، گفت: مجموعه آثار امام خمینی (ره) با عنوان «مؤصوعة الامام خمینی (ره)» همراه با ده جلد استفتائات امام (ره) که روی هم 60 جلد کتاب شامل موضوعات، فقهی، اصولی، فلسفی و عقلی می شود، در دست تهیه و اقدام است و انشاالله امیدواریم که تا آخر سال آینده این کار رو نمایی شود، چرا که تحریر و نگارش بیش از 30 جلد آن به اتمام رسیده و حتی به چاپخانه ارسال شده است و مابقی جلدها نیز در دست تهیه‌اند.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قم، در بخش پایانی سخنان خود به کتابخانه تخصصی موجود در دفتر این مؤسسه در قم اشاره کرد و گفت: کتابخانه تخصصی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی، در دفتر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قم وجود داشته و همیشه در خدمت محققان حوزه و دانشگاه است که خانم‌ها و آقایان می‌توانند روزانه مراجعه کنند؛ در حال حاضر نیز حدود 7 هزار پایان نامه حوزوی و دانشگاهی با موضوع امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران در این کتابخانه جمع آوری شده است که فضای خوبی را برای محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی فراهم می‌کند.

بر پایه این گزارش حاکی است، نشست علمی «دیدگاه‌ها و نوآوری‌های اصولی» که به منظور بررسی دیدگاه‌های اصولی حضرت امام خمینی (ره) در ارتباط با بحث اصولی «خطابات قانونیه» برگزار شد، به همت انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم و با همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قم برگزار شد.

انتهای پیام/2462/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول