اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌ناگفته‌های آیت‌الله واعظ‌طبسی از چگونگی شکل‌گیری انقلاب اسلامی

فرهنگ غرب ایران را بلعیده بود/ امام استثنایی‌ترین پدیده تاریخ را رقم زد‌

خبرگزاری فارس: تولیت آستان قدس رضوی با بیان چگونگی شکل‌گیری انقلاب اسلامی گفت: ‌در دوره‌ای که فرهنگ غرب و نیروهای غربی در تمام حوزه‌های ایران حضور فعال داشتند، ‌امام استثنایی‌ترین پدیده تاریخ را رقم زد‌.

فرهنگ غرب ایران را بلعیده بود/ امام استثنایی‌ترین پدیده تاریخ را رقم زد‌

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله عباس واعظ طبسی صبح امروز در دیدار با ائمه جمعه و جماعت مشهد در تالار اماکن متبرکه آستان قدس رضوی اظهار کرد: ایام‌الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان استثنایی‌ترین پدیده در تاریخ قرار دارد.

وی افزود: این تحول و انقلاب در حالی رخ داد که فرهنگ بیگانه و قدرت‎های سلطه به صورت همه جانبه در تمام زوایای کشور نفوذ کرده بودند.

آیت‌الله واعظ طبسی ادامه داد: نفوذ دشمنان در کشور تا حدی پیش رفت که بر ‌اساس آن برخوردهای متفاوت و نفاق گونه رخ داد و حتی برخی از متدینین را نیز دچار اشتباه و تردید کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: در دوره‌ای که فرهنگ غرب و نیروهای غربی در تمام حوزه‌های این کشور حضور فعال داشتند، هیچ مجلسی نبود، آنچه بود مجلس شاه بود.

وی یادآور شد: در دوران حکومت پهلوی مساجد هیچ رونقی نداشت، اگر در مسجدی مسائل جدید و انقلابی و همچنین مسائلی که می‌توانست آگاهی، سطح اطلاعات سیاسی، اجتماعی و دینی جامعه را بالا ببرد، صورت می‌گرفت در مدت کوتاهی تعطیل می‌شد.

آیت‌الله طبسی تاکید کرد: هیچ گوینده مصلحت‌اندیشی در دوران پهلوی نمی‌توانست آزادانه سخن بگوید و در چنین وضعیتی دین خدا، حاکمیت اسلام و توحید، نفی سلطه بیگانگان و مقاومت در برابر زورگویان به ثمر رسید.

تولیت آستان قدس رضوی اذعان کرد: مهمترین عوامل تشکیل انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی ایمان مردم، حضور مردم و نقش امام راحل به عنوان رهبری تمام عیار بود.

وی گفت: در بین سه عاملی که در تشکیل حکومت اسلامی مطرح شد نقش رهبری امام راحل بسیار مهم و حائز اهمیت است زیرا امام توانست در این مقطع به خوبی ایمان، دین و اسلام را تبیین کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: امام راحل توانست مردم را متوجه تکالیفی که بر عهده آنان است نماید و بیش از پیش برای آگاه‌سازی آحاد جامعه تلاش می‌کردند.

*امام راحل از فعالیت‌های پیامبر اسلام الگو می‌گرفت

آیت‌الله واعظ طبسی ادامه داد: امام خمینی(ره) از حرکت رسول خدا در طائف، یثرب و مدینه الگو گرفتند و تدابیر پیامبر اسلام را به کار گرفتند، بنابراین با چنین تدبیری تحولی بزرگ ایجاد کردند.

وی تصریح کرد: رسول خدا طی مدتی که در مدینه حضور داشت، نیروهای مفید را شناسایی و آنان را به دین اسلام دعوت کرد، در طائف در این زمینه توفیقی نبود اما در مدینه هنگامی که دعوت صورت گرفت، تبلیغات رسول اکرم(ص) بسیار قوی و گسترده بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: امام راحل با الگو برداری از پیامبر اسلام در مقطعی بسیار آرام اما فعال بودند، در زمان آیت‌الله بروجردی، امام راحل فعالیت می‌کرد اما خودش را نشان نمی‌داد و هیچ کس متوجه فعالیت‌های سیاسی امام نبود.

وی افزود: بسیاری از مردم امام خمینی (ره) را به عنوان استاد، فقیه و انسانی اصولی می‌شناختند اما به عنوان فعال سیاسی نمی‌شناختند.

آیت‌الله طبسی اظهار کرد: پس از ارتحال آیت‌الله بروجردی زمینه‌ای به وجود آمد که حرکت و بینش سیاسی امام راحل شناخته شد و امام نیز رسما مردم را به تشکیل حکومت اسلامی دعوت کردند.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: در دوره‌ای که کمتر کسی فکر می‌کرد حکومت اسلامی در این سرزمین استقرار پیدا می‌کند، این موضوع تحقق یافت و گروه‌هایی که اهداف امام را دنبال می‌کردند، دسته دسته تشکیل شدند.

وی یادآور شد: در اوائل انقلاب دو گروه و جریان سیاسی با عنوان نهضت آزادی و جبهه ملی بسیار معروف بود که تا حدودی نیز توانسته بودند عده‌ای از جوانان را جذب کنند.

انتهای پیام/70025/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول