اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست ترویج وقف: - 1

امام خمینی بزرگترین احیاکننده وقف در دوران معاصر بود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه امام خمینی را یکی از بزرگترین احیاکنندگان وقف دانست و گفت: ایشان در یکی از نخستین مصوبات شورای انقلاب بر مسئله وقف تاکید کردند.

امام خمینی بزرگترین احیاکننده وقف در دوران معاصر بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی ظهر امروز در نشست مقدماتی ترویج فرهنگ وقف که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد اظهار کرد: حوزه‌های علمیه بیش از سایرین مدیون وقف هستند.

وی افزود: جای این سئوال است که آیا با گذشت 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی به میزان نیاز گسترش حوزه‌های علمیه و جامعه به توسعه فرهنگ وقف توجه شده است یا خیر و اینکه آیا وقف یکی از اقسام و مصادیق تقوا محسوب می‌شود؟

 حقوق برخی موقوفات پایمال شده است

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در برخی موارد حقوق موقوفات پایمال شده است خاطرنشان کرد: احیای وقف و موقوفات باید به وسیله همکاری و همدلی دسته جمعی صورت گیرد و در این راستا باید فرهنگ وقف را به درستی در جامعه گسترش دهیم.

وی ادامه داد: طی نظرسنجی صورت گرفته از مردم در سال 89 که در میان متولیان، هیئت امنا و زائران امامزادگان صورت گرفت مشخص شد که 70 درصد مردم از وقف اطلاع ندارند یا اطلاعاتشان بسیار کم است.

وجود بیش از یک میلیون رقبه در سراسر کشور

محمدی با تاکید بر ترویج احکام شرعی وقف بیان داشت: بیش از یک میلیون و 295 هزار رقبه در کشور وجود دارد که باید بررسی جامعی در خصوص آن‌ها و احیای حقوقشان صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه آثار و پیامدهای منفی موقوفه‌خواری را مورد تاکید قرار داد و افزود: آیا جامعه‌ای که یک میلیون موقوفه داشته باشد اما حق آن پرداخت نشود یک جامعه بیمار نیست؟

وی با بیان اینکه 70 درصد برخی از مناطق مسکونی موقوفه هستند گفت: با این وجود بسیاری از افراد در این زمین‌ها بدون پرداخت اجاره زندگی می‌کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه امام خمینی(ره) را یکی از بزرگترین احیاکنندگان وقف دانست و اضافه کرد: ایشان در یکی از نخستین مصوبات شورای انقلاب بر مسئله وقف تاکید کردند و خواستار باقی ماندن وقفیت آن‌ها شدند زیرا برخی به دنبال حیف و میل کردن آن‌ها بودند. 

عنایت ویژه رهبری به مسئله وقف

محمدی عنوان داشت: مقام معظم رهبری توجه و عنایت فراوانی به وقف دارند؛ در مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه بیش از 300 نفر از روحانیون مشغول کار هستند و به نیت‌های اصلی وقف عمل می‌کنند.

 شناسایی 770 نیت وقف در سال‌های اخیر

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به حدود دو میلیون فراوانی نیات وقف در سراسر کشور گفت: با اقدامات کارشناسی صورت گرفته تعداد نیت‌های وقف در ایران از 64 مورد به بیش از 770 مورد رسیده است.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی به سازمان اوقاف و امور خیریه از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا مردم وقف‌نامه‌های زیادی در اختیار دارند در حالیکه این اسناد نباید در اختیار فرد باشد و سازمانی رسمی باید مسئولیت نگهداری آن را بر عهده بگیرد.

محمدی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای حفظ مصالح و منافع موقوفات تلاش می‌کند ابراز کرد: امروز 520 بقعه متبرکه و موقوفه در سامانه جامع وقف کشور ثبت شده‌اند و اسناد اجاره نیز در قالب این سیستم و به صورت آنلاین صادر می‌شوند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: این سازمان در گذشته دارای حساب‌های گسترده‌ای در انواع بانک‌ها و صندوق‌ها بود و این امر در محاسبه اموال و دارایی‌ها مشکلات زیادی ایجاد می‌کرد؛ امروز با افتخار اعلام می‌کنیم درآمدها و دارایی‌های سازمان به صورت کشوری و استانی و شهری به صورت آنلاین در دسترس بوده و تراز مالی را می‌توانیم در لحظه ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: هیئت فقهی حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه تشکیل شده و مسائل مبتلابه شرعی فراوانی را که در سطح کشور وجود دارند مورد بررسی قرار می‌دهند؛ حوزه‌های علمیه به ویژه در قم باید پشتیبانی این هیئت را به خوبی بر عهده بگیرند.

انتهای پیام/78004/ج40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول