سید ضیاء موسوی در گفتوگو با خبرنگار فارس در سمیرم هدف از برگزاری جشنواره پژوهشهای علمی دانشآموزی جابربن حیان را ایجاد یک رقابت سالم و هیجانانگیز علمی بین دانشآموزان دوره ابتدایی دانست و اظهار داشت: با اجرای این طرح در دوره ابتدایی، دانشآموزان در دورههای تحصیلی بالاتر با روحیه پژوهشگری و تحقیق به تمام مسائل جامعه و زندگی خود نگاه کنند و همچنین دانشآموزان خلاق و مبتکر که دارای استعدادهای علمی هستند، شناسایی میشوند.
وی این طرح را گامی استوار در راستای تحول بنیادین دانست و افزود: افزایش اعتماد به نفس و خودباوری، پرورش مهارت دانشآموزان، افزایش قدرت دفاع و نوآوری و ابتکار از جمله اهداف جشنواره جابر بن حیان است.
مدیر آموزش و پرورش سمیرم تعداد مدارس شرکت کننده در این جشنواره را 65 آموزشگاه اعلام کرد و افزود: در مرحله آموزشگاهی یکهزار و 780 دانشآموز 857 طرح علمی را به مدارس ارائه دادند که پس از داوری، 210 طرح علمی به مرحله منطقهای راه یافت.
وی با اشاره به انواع طرحهای علمی اظهار داشت: از طرحهای ارائه شده، 45 طرح ساخت و تولید (اختراع)، 40 طرح جمعآوری، 57 طرح آزمایش، 39 طرح مدل و 45 طرح تحقیق است.
موسوی با اشاره به اینکه جشنواره جابر بن حیان در چند مرحله گزینشی برگزار میشود، تصریح کرد: شیوهنامه اجرایی آن در 25 آبانماه به مدارس ارسال شد و دانشآموزان از اول آذرماه آغاز به کار کردند که در هفته آخر دیماه نمایشگاهی برای داوری و بازدید طرحهای ارائه شده در مدارس برگزار شد.
وی تصریح کرد: همزمان با آغاز دهه فجر مرحله منطقهای نمایشگاه پژوهشهای علمی جشنواره جابر بن حیان به نمایش عموم گذاشته شده است که از میان این آثار بهترین اثرها و طرحهای دانشآموزی انتخاب و به مرحله استانی راه مییابند.
گفتنی است، این نمایشگاه تا 15 اسفندماه در محل مرکز تحقیقات معلمان سمیرم برپا است که علاقهمندان و دانشآموزان میتوانند از آن بازدید کنند.
انتهایپیام/2301/م20/ژ1001