اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم سیستان و بلوچستان:

یکپارچه سازی برنامه‌های فرهنگی امری ضروری است

خبرگزاری فارس: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان گفت: برنامه‌های فرهنگی باید استاندارد و یکپارچه سازی شوند تا از خروجی مناسبی برخوردار باشند.

یکپارچه سازی برنامه‌های فرهنگی امری ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، محمدرضا طاهری پیش از ظهر امروز در نخستین جلسه هم‌اندیشی مجموعه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان با ریاست و اعضای شورای اسلامی شهر زاهدان که به منظور استفاده از ظرفیت‌های شورای شهر در پیشگیری از وقوع جرائم برگزار شد اظهار داشت: امروزه آسیب‌ها و ناهنجاری‌های مختلفی جامعه ما را در معرض تهدید قرار داده به طوری که معضلات اجتماعی دغدغه همه شهروندان شده است.

وی افزود: بند 5 اصل 156 قانون اساسی وظیفه پیشگیری از وقوع جرم را بر عهده قوه قضاییه قرار داده و با توجه به افزایش نرخ رشد جرائم در دنیا و کم اثر بودن سیاست‌‌های مجازات‌گرایانه، رویکرد مقابله با جرائم تغییر کرده و امروز تلاش بر این است تا انگیزه وقوع جرم در ذهن افراد از بین برود.

این مسئول دادگستری وضعیت پرونده‌های ورودی به دادگستری را بسیار نگران کننده عنوان کرد و گفت: وضعیت جرائم در سطح جامعه جهانی از رشد صعودی برخوردار است به طوری که رشد جمعیت در جامعه جهانی 2 تا 3 درصد، اما رشد جرائم 5 درصد و گاهی بیشتر است که در این راستا رویکرد قوه قضاییه طی سالیان اخیر تغییر کرده و تلاش بر این است تا از طریق آگاه سازی و ارتقای فرهنگ عمومی از شکل‌گیری تفکر و انگیزه مجرمانه در ذهن افراد جلوگیری شود.

طاهری ادامه داد: ما در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تلاش داریم تا با انجام اقدامات فرهنگی آسیب‌ها و ناهنجاری‌های موجود در جامعه را کنترل کنیم که در این راستا نقش قوه قضاییه ایجاد تعامل بین دستگاهی، مدیریت و نظارت است و در واقع برای پیشگیری از جرم، همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی باید بسیج شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر جامعه ما با پاره‌ای از آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها مواجه است که دستگاه‌های مسئول باید با شناسایی کانون‌های این ناهنجاری‌ها، متناسب با آنها اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

طاهری در ادامه با اشاره به موج عظیم تبلیغات دشمن برای از هم پاشیدن خانواده‌ها، گفت: بنیاد صیانت از نهاد خانواده تحت حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری در جامعه تشکیل شده که تمرکز آن بر روی نهاد خانواده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شورای اسلامی شهر ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پیشگیری از وقوع جرم دارد، بیان داشت: با توجه به حجم جرائم و محدود بودن امکانات قوه قضاییه به تنهایی نمی‌تواند بحث پیشگیری از وقوع جرم را انجام دهد لذا برای مقابله و کنترل آسیب‌های اجتماعی باید همانند دوران دفاع مقدس با انجام دفاعی مطهر از ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم استفاده بهینه کنیم.

وی بیان کرد: سالانه اعتبارات زیادی برای کارهای فرهنگی هزینه می‌شود اما بیشتر برنامه‌ها یکنواخت و تکراری است، در این راستا ما در این معاونت به دنبال تشکیل اتاق فکری هستیم تا بتوانیم برنامه‌های فرهنگی را جهت‌دهی کنیم تا فعالیت‌های انجام شده از خروجی مناسبی برخوردار باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان نیز در این جلسه ضمن قدردانی از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم  اظهار داشت: مهم‌ترین دغدغه ما در شورای شهر نیز کنترل آسیب‌های اجتماعی است که به این منظور باید هماهنگی بین بخشی بین تمامی ادارات و سازمان‌های متولی برقرار باشد.

عبدالواحد شهنوازی با بیان اینکه درمان آسیب‌های اجتماعی از درمان آسیب‌های جسمی دشوار‌تر است، گفت: برای کنترل آسیب‌های اجتماعی در جامعه باید منسجم‌تر عمل شود و امروز مهم‌ترین مشکل امروز جامعه ما این است که بین دستگاه‌های متولی هماهنگی برای اجرای کار فرهنگی وجود ندارد در این راستا ضروری است تا کارگروهی تشکیل شود تا برنامه‌های فرهنگی جهت‌دهی و سازماندهی شوند.

وی در ادامه افزود: شورای اسلامی شهر زاهدان با تمام ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد آماده همکاری با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان نیز ضمن اعلام آمادگی شورای شهر با این معاونت با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی زیادی شهر زاهدان را تهدید می‌کند گفت: باید در مرحله نخست آسیب‌ها شناسایی و اولویت‌بندی شوند و برای کنترل آسیب‌ها در جامعه تمامی ظرفیت بخش‌های عمومی و دولتی به کار گرفته شود.

فاطمه زیرکی با بیان اینکه در مجموعه استانداری مدیریت واحدی با عنوان مدیریت فرهنگی وجود ندارد افزود: امروزه آسیب‌های اجتماعی معمولاً با اجرای برنامه‌های فرهنگی، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی قابل کنترل است اما متاسفانه در این راستا هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته است.

وی به بحث آموزش اشاره کرد و بیان داشت: ما از موضوع آموزش غافل شده‌ایم و باید با آموزش دادن خانواده‌های در معرض آسیب، آنها را کنترل کنیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان بیان کرد: با توجه به اینکه امروزه خانواده محور اصلی جامعه به شمار می‌رود و باید بیشتر برنامه‌ها روی نهاد خانواده باشد سند راهبردی تحکیم بنیان خانواده را تهیه و تدوین شده اما متاسفانه متولی برای اجرایی کردن آن نداریم.

زیرکی با اشاره به اینکه شناسایی آسیب‌های اجتماعی راحت است، گفت: باید درمان مناسبی برای آسیب‌های اجتماعی پیدا کنیم که در این راستا باید برنامه‌ها و موضوعات فرهنگی با مدیریت واحد اداره شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر زاهدان نیز با بیان اینکه همه ما در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنیم رسالت سنگینی بر عهده داریم افزود: باید شناخت مناسبی از آسیب‌های اجتماعی وجود داشته باشد تا بتوانیم درمانی مناسب داشته باشیم.

شهرکی رشد پدیده فردگرایی و از هم پاشیدگی کانون خانواده، کاهش روابط اجتماعی و فرهنگی افراد جامعه، بهم خوردن قشر متوسط جامعه و یا تغییر در نظام طبقاتی جامعه، عدم حفظ ارزش‌های وجودی والدین از سوی فرزندان، نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی، بیکاری و فقر مادی خانواده، نزاع والدین، موادمخدر و ناهنجاری‌های ناشی از آن را مهم‌ترین‌های مشکلات فعلی جامعه فعلی عنوان کرد.

وی گفت: باید نقشه راه و مسیر و حرکتی مشخص برای کارهای خود در زندگی اجتماعی و سبک زندگی پیدا کنیم و در واقع با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای آحاد مختلف جامعه، مردم و مسئولان را در مسیر مشخص قرار دهیم و مراقب باشیم از ریل خارج نشوند.

شهرکی در ادامه توجه جدی مسئولان برای استقرار مدیریت واحد شهری در زمینه بهره‌وری و ارتقای مناسب شهروندان را امری ضروری دانست و گفت: باید از مرحله سخن خارج شویم و وارد فازهای عملیاتی و کاربردی شویم.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر زاهدان نیز اظهار داشت: مهم این است که همه ما هدفی مشترک را دنبال می‌کنیم و باید تلاش کنیم با انجام کار گروهی و سیستمی به نتیجه مطلوب برسیم و کارهایی انجام دهیم که قابلیت اجرا داشته باشد.

محمدرضا کوچکزایی خاطرنشان کرد: یقینا هیچ فردی فی نفسه مجرم نیست و همیشه هم نمی‌توان خانواده و جامعه را مقصر دانست بلکه باید عملکرد مسئولان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

وی به بحث مرز اشاره کرد و گفت: اعتبارات زیادی برای انسداد مرز هزینه شده اما متاسفانه در بیشتر جاها  فرصت‌های مرزی سیستان و بلوچستان نادیده گرفته شده است.

در ادامه نیز سرپرستان حوزه‌های فرهنگی، امنیتی وضعی، برنامه‌ریزی و ستادهای مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم گزارشی از حیطه کاری خود ارائه کردند.

در این جلسه مقرر شد تفاهم نامه همکاری بین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان و شورای اسلامی شهر زاهدان در راستای برنامه‌ریزی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و استفاده از ظرفیت‌های شورای اسلامی شهر زاهدان منعقد شود.

انتهای پیام/75005/ح40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول