اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان منابع‌ طبیعی، امور جنگل‌ها و آبخیزداری کشور مطرح کرد

بحران در 200 دشت کشور‌/کاهش 45 درصدی سطح آتش‌سوزی در‌ جنگل‌ها

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان منابع‌ طبیعی، امور جنگل‌ها و آبخیزداری کشور گفت: در سال‌جاری آتش‌سوزی در منابع طبیعی کشور 45 درصد کاهش داشته است.

بحران در 200 دشت کشور‌/کاهش 45 درصدی سطح آتش‌سوزی در‌ جنگل‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان محمدرضا اورنگی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران استان، اظهار کرد: حوادث طبیعی همواره از عوامل تهدید منابع طبیعی در کشور بوده است.

* کاهش 51 درصدی تعداد آتش‏سوزی در منابع طبیعی کشور

وی کاهش خسارات حوادث طبیعی را به دلیل تعامل و همکاری مناسب دستگاه‏های اجرایی عنوان کرد و افزود: در سال‌جاری تعداد آتش‏سوزی نزدیک 51 درصد در منابع طبیعی کشور کاهش داشته است.

رئیس سازمان منابع ‌طبیعی، امور جنگل‌ها و آبخیزداری کشور به آموزش‏های پیش‌آگاهی به مردم برای جلوگیری از آتش‏سوزی در مراتع طبیعی اشاره کرد و یادآور شد: فعالیت‏های آموزشی و ترویجی تاثیر مناسبی در آگاهی مردم داشته است.

*200 دشت کشور در شرایط بحران

وی به وضعیت دشت‌های کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از 200 دشت کشور به دلیل افت سطح آب‏های سفره‌های زیرزمینی در معرض خطر قرار دارند.

اورنگی با تاکید بر حل مشکل سطح آب‏های زیر‏زمینی در کشور خاطرنشان کرد: باید برای بهبود وضعیت آب‏های زیر‏زمینی طرح‌های آبخیزداری به مرحله اجرا درآید.

رئیس سازمان منابع‌ طبیعی، امور جنگل‌ها و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در کل کشور 620 دشت وجود دارد، افزود: حفاظت از دشت‏های کشور دارای اهمیت بسیاری است.

وی طرح‏های آبخیزداری را از مهم‌ترین برنامه‏های این سازمان عنوان کرد و گفت: بیش از 55 درصد از اعتبارات سازمان مربوط به این بخش است.

* اجرای 16 هزار هکتار طرح کمربند سبز در اراضی در معرض خطر

اورنگی با بیان اینکه تاکنون در 16 هزار هکتار از اراضی در معرض خطر طرح کمربند سبز به مرحله اجرا درآمده است، افزود: نیازمند حمایت جدی دولت در این زمینه هستیم.

رئیس سازمان منابع‌ طبیعی، امور جنگل‌ها و آبخیزداری کشور به کمبود اعتبارات برای توسعه طرح کمربند سبز حفاظتی اشاره و خاطرنشان کرد: اعتبارات اجرای این طرح تا سال 84 ملی بود، اما از آن پس برعهده شورای برنامه‏ریزی استان‏ها قرار گرفت که تامین اعتبار آن در حال حاضر استانی است.

*479 هزار هکتار از جنگل‏های شمال احیا و توسعه یافته است

وی به وضعیت جنگل‏های شمال کشور اشاره کرد و افزود: تاکنون 479 هزار هکتار عملیات جنگل‌کاری در جنگل‏های شمال احیا و توسعه یافته است.

اورنگی با بیان اینکه در حال حاضر 25 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور انجام شده است، افزود: هفت میلیون و 700 هکتار از این میزان در دولت‏های نهم و دهم عملیاتی شده است.

*اجرای طرح کاداستر در استان زنجان برای نخستین بار در کشور

رئیس سازمان منابع‌ طبیعی، امور جنگل‌ها و آبخیزداری کشور اجرای طرح کاداستر در استان زنجان را مورد تاکید قرار داد و گفت: اجرای این طرح برای نخستین بار در کشور در استان زنجان در حال مطالعه و انجام است.

وی هدف از سفر به استان زنجان را بازدید از طرح کاداستر عنوان کرد و یادآور شد: اجرای فعالیت‏هایی مانند کاداستر در زنجان حائز اهمیت است.

اورنگی با بیان اینکه جایگزینی سوخت‏های مناسب به جای بهره‏برداری از هیزم و چوب جنگل‏ها در دست اجراست، گفت: مطالعات این طرح در سطح 109 میلیون هکتار از اراضی کشور انجام شده است.

رئیس سازمان منابع‌ طبیعی، امور جنگل‌ها و آبخیزداری کشور با بیان اینکه 85 درصد از مساحت کشور مربوط به اراضی ملی و دولتی است، افزود: برای ساماندهی اطلاعات این اراضی برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده باید به دنبال ایجاد سامانه کاداستر بود.

وی ادامه داد: اگر این کار به‌طور کامل انجام شود قطعاً شاهد حفظ عرصه‌های ملی خواهیم بود و کار در این ارتباط شروع شده و به خوبی در حال پیگیری است.

انتهای پیام/73002/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول