اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 10 ماهه سال جاری محقق شد

رشد 2 درصدی صادرات خراسان جنوبی/ عدم ثبات ارز عامل کاهش رشد صادرات

خبرگزاری فارس: معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از رشد دو درصدی صادرات استان در 10 ماهه سال جاری خبر داد.

رشد 2 درصدی صادرات خراسان جنوبی/ عدم ثبات ارز عامل کاهش رشد صادرات

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مهدی ماهگلی ظهر امروز در نشست خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به گوشه‌ای از عملکرد این مجموعه در حوزه بازرگانی خارجی اشاره کرد.

وی اظهار کرد: طی 10 ماهه سال جاری 136 میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی صادر شده است که از نظر وزنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به دلایل کاهش رشد صادراتی استان اشاره کرد و گفت: عدم ثبات نرخ ارز و افزایش قیمت تمام شده محصولات صادراتی در بازار داخلی و بازارهای هدف صادراتی یکی از عوامل اصلی این رشد کند است.

*برخی دستورالعمل‌ها انگیزه صادرکنندگان را کم می‌کند

ماهگلی اخذ تعهد از صادرکنندگان برای شفاف‌سازی و چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات، صدور دستورالعمل‌های متفاوت از طریق دستگاه‌های اجرایی مرتبط و برخی عوامل داخلی را از دیگر علل رشد کند صادرات استان در سال جاری عنوان کرد.

وی یادآور شد: ارزش هر تن کالای صادراتی در 10 ماهه سال 91 معادل 426 ‌دلار بوده که این رقم در 10 ماهه اول سال 90 معادل 355 دلار بوده است.

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از وجود چهار بازارچه رسمی و دو گمرک در استان خبر داد و به سهم هر یک از این بازارچه‌ها در صادرات استان اشاره کرد.

*64 درصد صادرات ‌از بازارچه و گمرک ماهیرود

ماهگلی با بیان اینکه حدود 64.3 درصد صادرات استان از بازارچه و گمرک ماهیرود صورت گرفته است، گفت: این آمار نشان از ظرفیت بالای مرز رسمی در استان دارد.

وی ادامه داد: حدود 51.8 درصد از صادرات استان از بازارچه‌ها و 48.2 درصد دیگر از دو گمرک میل 78 و بیرجند صورت گرفته است.

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: در 10 ماهه امسال 132 فقره ثبت سفارش واردات کالا انجام شده که دارای ارزش مالی 47 میلیون و 59 هزار و 561 دلار است.

ماهگلی افزود: از این مبلغ 46 میلیون دلار مربوط به کالاهای واسطه‌ای و بقیه مربوط به کالاهای سرمایه‌ای است.

وی عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان را حلال آلی، موکت، سیمان، کاشی، شکلات، ویفر، محصولات پلیمری و کیک و کلوچه عنوان کرد.

انتهای پیام/69004/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول