اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان:

ثمرات همایش علمی مذاهب، ابهام زدایی از باورها است

خبرگزاری فارس: نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: گفتمان، تفهیم، تفاهم و رفع ابهام از ثمرات و دستاوردهای همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی است.

ثمرات همایش علمی مذاهب، ابهام زدایی از باورها است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، آیت‌الله عباسعلی سلیمانی پیش از ظهر امروز در جلسه مطبوعاتی که در محل دفتر نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان برگزار شد ضمن تبریک و خرسندی از دستیابی به دانش‌های فضایی و ایام‌الله دهه فجر، حضور آمیخته و تقرب علما و روحانیون روشنفکر شیعه و سنی در بطن مردم را تمایزی با سایر کشورها دانست.

وی اظهار داشت: مدرسه، مسجد، محراب و منبر در کشورهای اسلامی، رنگ دیگری به خود گرفته و متحول شده است به‌گونه‌ای که این تحولات و دگرگونی‌ها به بدنه جامعه نیز انتقال یافته است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان افزود: به دلیل فاصله‌ای که دشمنان بین مذاهب شیعه و سنی ایجاد کرده بودند، اختلافات شکل دیگری داشت لذا با برگزاری بیست و سومین همایش قبلی، ذهنیت زدایی سرنوشت سازی صورت پذیرفت که این روند تکامل در بیست و چهارمین همایش علمی تحقیقی مذاهب که از 19 تا 17 بهمن ماه جاری در چابهار برگزار می‌شود نیز ادامه خواهد داشت.

سلیمانی ادامه داد: شرکت کنندگان از سراسر کشور به ویژه استان‌ها و شهرستان‌های سنی و شیعه نشین در این همایش شرکت خواهند داشت.

وی بیان کرد: این همایش با محوریت بحث مهدویت و دیدگاه‌های تشیع و تسنن با برگزاری یک کمیسیون تخصصی علمی در چابهار برگزار خواهد شد.

امام جمعه زاهدان اضافه کرد: مقالات ارسال شده به این همایش در حوزه‌های «اعتقاد به منجی جهان و مهدویت از دیدگاه ادیان و مذاهب، نقش اعتقاد به منجی از بعد فردی و اجتماعی امیدآفرین برای افراد، حرکت‌ها و بیداری اسلامی، مشترکات مذاهب اسلامی در مسئله مهدویت (آنچه که تمام علمای شیعه و سنی به آن اعتقاد دارند) و انتظار قیام حضرت مهدی و دست دعا برای ظهور آن، غیبت حضرت و وظیفه ما در قبال آن» می‌باشد.

سلیمانی گفت: سابقه 23 مورد برگزاری این همایش بیانگر این است که اندیشمندان و رهبران فکری پیرامون ده‌ها و صدها موضوع که برطرف کننده ابهامات و شبهات است در دستور کار قرار داده است.

وی بیان داشت: همچنین تحلیل، تفسیر، تشریح، بررسی و گفت‌وگو در کمیسیون تخصصی علمی و تحقیقی این همایش که در روز 18 بهمن ماه جاری برگزر می‌شود فارغ از جزئیات اختلافات اصل مهدویت و همسویی و وفاق در دستور کار قرار گرفته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: کلیات این همایش، جمع‌بندی می‌شود و نتایج حاصله از مقالات برگزیده که قابلیت انتشار دارند در روزنامه‌ها و رسانه‌ها و مراکز علمی و حوزوی شیعی و سنی و کتابخانه‌های معتبر، برخی مراکز دانشگاهی و رشته‌های درسی مرتبط در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد تا محبوس نمانند.

سلیمانی تصریح کرد: رویکرد این همایش‌ها، معرفت و تقریب است و در نتیجه محاوره و گفتمان باورها و دیدگاه‌های خود را از طریق ارتباطات و ابهام زدایی در افکار عمومی انتشار می‌دهیم.

وی گفت: همایش‌هایی که تا کنون برگزار شده، حاصل آن در نوع تفکر و دیدگاه‌های اعضای شرکت کننده تأثیرات چشمگیری داشته است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان بیان داشت: دانشگاه و حوزه دو بال نظام هستند و دو فرقه شیعه و سنی دو بال نظام الهی بوده که در کنار هم با وفاق قرار گرفته‌اند و زمینه عروج را فراهم می‌کنند.

ارسال 119 مقاله به دبیرخانه همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی

دبیر بیست و چهارمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی نیز در ادامه این جلسه گفت: فراخوان این همایش از فروردین ماه امسال با محوریت مهدویت و نگاه شیعه و سنی آغاز شده و حدود 119 مقاله از اهل قلم و اندیشمندان شیعه و سنی و هیئت‌های علمی دانشگاه، علمای حوزوی به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

حجت‌الاسلام احمد براتی افزود: از بین این تعداد مقاله ارسالی، 43 مقاله برگزیده و در مرحله چاپ قرار گرفته و آنچه قابل توجه می‌باشد این است که 32 مقاله ارسالی حضور پررنگ بانوان شیعه و سنی را در این همایش به اثبات می‌رساند.

وی بیان کرد: تغییراتی که در این همایش نسبت به همایش‌های قبلی مشاهده می‌شود در بخش اول آن، همایش تک کمیسیونی خواهد بود که تمامی اهل قلم و فکر در یک کمیسیون تخصصی در 18 بهمن ماه جاری شرکت خواهند کرد و بخش دوم تغییرات این همایش، ارائه و قرائت مقالات برتر به صورت کنفرانس در پایان همایش است که فرصت و فضای خوبی برای شرکت کنندگان در همایش ایجاد خواهد کرد.

دبیر بیست و چهارمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی اضافه کرد: این همایش در 17 بهمن افتتاح و در 19 بهمن ختم می‌شود.

براتی خاطرنشان کرد: دستاوردهای این همایش در توده مردم تأثیرات بسیاری خواهد گذاشت و مباحثی که در این همایش قابل مطرح است با رویکرد تقریبی به عوام منتقل می‌شود.

وی افزود: نقش و مسئولیت رسانه‌ها با ایجاد ظرفیت و فرصت در عرصه تبیین، تشریح، تبلیغ و انتقال به افکار عمومی بسیار حائز اهمیت است.

دبیر بیست و چهارمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی گفت: دستاوردها و تأثیرات نقش رسانه‌ها، سنجش و ارزیابی آن برای تمامی جوامع مشهود و مبرهن است.

انتهای پیام/75003/ق40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول