اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی:

آستان قدس رضوی موفق‌ترین نهاد مذهبی موقوفاتی دنیا است

خبرگزاری فارس: معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: تشکیلات اداری آستان قدس رضوی به عنوان قدیمی‌ترین و موفق‌ترین نهادهای مذهبی موقوفاتی در دنیا به شمار می‌رود.

آستان قدس رضوی موفق‌ترین نهاد مذهبی موقوفاتی دنیا است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا اصغری اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این نهاد وقفی و خیریه‌ای، وجود افرادی به عنوان متولی بوده است که طبق متن وقف‌نامه‌ها عهده‌دار اداره موقوفات بوده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: 95 نفر عهده‌دار تولیت آستان رضوی بوده‌اند که 24 نفر در دوره صفویه، 36 نفر در دوره قاجاریه، 18 نفر در دوره پهلوی و یک نفر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در مجموع در مدت 460 سال در آستان قدس رضوی تولیت کرده‌اند که میانگین زمان تولیت در این آستان مقدس 4 سال و 8 ماه بوده است.

اصغری با بیان اینکه ثبات تولیت و مدیریت آستان قدس رضوی در طول پنج قرن در تاریخ آستان قدس رضوی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در نوع خود بی‌سابقه بوده است، افزود: این امر باعث شده تا این آستان مقدس پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در سایه مدیریت موفق اسلامی در تمامی حوزه‌های مذهبی، سیاسی، اقتصادی و به ویژه فرهنگی گام‌های بزرگی بردارد.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی اذعان داشت: انتخاب تولیت آستان قدس رضوی برای نخستین‌بار از سوی یک مرجع مذهبی در حکومت اسلامی موجب شده که این آستان مقدس از یک نهاد خیریه صرف، به یکی از تأثیرگذارترین نهادهای مذهبی فرهنگی در جهان اسلام تبدیل شده و به عنوان نماد مدیریت اسلامی مطرح شود.

وی تصریح کرد: سیاست کلی پادشاهان صفویه و افشاریه بر استفاده از نیروهای مذهبی در آستان قدس رضوی بوده که این نسبت در دوره قاجایه و پهلوی به سمت استفاده از رجال سیاسی و حکومتی و حتی نظامی سوق پیدا کرد.

اصغری گفت: میزان درآمد متولیان موقوفات آستان قدس رضوی با توجه به متن وقف‌نامه‌ها متفاوت بوده که از زمان تولیت آیت‌الله واعظ طبسی این حق‌الزحمه‌ها به ایجاد مجتمع‌های عظیمی چون کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، مؤسسات ورزشی امام رضا(ع) و ایجاد صحن‌های جدید در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی هزینه شده است.

وی اظهار داشت: بررسی کارکرد متولیان در زمان‌های گوناگون نشان می‌دهد، اکثر متولیان در صورت برخورداری از ثبات و مساعد بودن اوضاع مالی آستان قدس رضوی، اقدام به انجام امور عمرانی و ساخت و ساز در اماکن حرم نموده‌اند و معمولاً کمتر اقدام فرهنگی خاصی در این زمینه صورت گرفته است و تنها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که در سایه تغییر سیاست‌ها و دیدگاه‌ها نسبت به آستان قدس رضوی و بینش متولی این آستان مقدس، دیدگاه‌های فرهنگی بر فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی غلبه کرده و شاهد آن هستیم که بیش از 70 درصد بودجه آستان قدس رضوی صرف مباحث فرهنگی می‌شود.

انتهای پیام/70005/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول