اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اصفهان:

جدایی عقاید مذهبی، به معنای جدایی دل‌ها نیست

خبرگزاری فارس: امام جمعه اصفهان گفت: جدایی عقاید مذاهب مختلف اسلامی به معنای جدایی دل‌های مسلمین نیست و دل‌های شیعیان و اهل تسنن به هم نزدیک و حول محور اسلام و پیامبر اکرم(ص) است.

جدایی عقاید مذهبی، به معنای جدایی دل‌ها نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان با اشاره به هفته وحدت اظهار کرد: طبق نظر برادران اهل تسنن، ولادت با سعادت پیامبر اسلام (ص) در تاریخ 12 ربیع‌الاول صورت گرفته است و در عین حالی که برخی از علمای تشیع مانند کلینی نیز بر این عقیده پایبند هستند، نظر مشهور علمای اهل تشیع بر تاریخ 17 ربیع‌الاول استوار است.

وی با بیان اینکه وحدت امروز از ضروریات مسلمانان جهان است، ادامه داد: دشمنان در طول تاریخ همواره تلاش داشتند با ایجاد تفرقه بین فرقه‌های اسلامی به اهداف پلید خود دست یابند.

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: فرعون با تقسیم کشور مصر به دو قسمت قبطی‌ها و بنی‌اسرائیل توانست در زمین به مقام قدرت دست‌ پیدا کند و امروز نیز آمریکا، به عنوان فرعون زمان چنین نیتی را در سر می‌پروراند.

وی با اشاره به اینکه هر زمان برادران اهل تسنن قدرت را به دست گرفتند، علیه تشیع اقدامات ناشایستی انجام دادند، تصریح کرد: در برخی از کشور‌ها نیز اهل تشیع چنین فعالیت‌های اهانت‌آمیزی را پیش روی خود قرار دادند.

طباطبایی‌نژاد افزود: ازجمله افرادی که در اسلام و انقلاب از نزاع بین تسنن و تشیع جلوگیری کرده و باب وحدت را باز کرد، امام خمینی (ره) بودند که این رویه توسط رهبر معظم انقلاب، امام خامنه‌ای نیز ادامه پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: امام (ره) همواره عقیده داشتند که در نماز اهل تسنن شرکت کرده و حتی در مسجدالحرام و مسجدالنبی، بدون وجود مهر، نماز را به جای آوریم.

امام جمعه اصفهان بیان کرد: در حال حاضر آن گروه از افرادی که از وحدت دوری می‌کنند یا خواهان از بین رفتن این مقوله هستند یا در بیان معنای وحدت، غرض‌ورزی می‌کنند.

*وحدت واقعی به معنای دوری از هرگونه نزاع و جدل است

امام جمعه اصفهان در مورد کلمه وحدت با بیان اینکه این مورد به سه طریق مختلف قابل تعریف است، اظهار کرد: وحدت به معنای رفتن تمام مذاهب اسلامی به سوی یک مذهب واحد، امری محال و غیر ممکن است.

وی یادآور شد: درصورتی‌که تمام مشترکات مذاهب اسلامی مدنظر قرار گرفته و فرعیات از بین رود، در آن صورت با یک مذهب جدید مواجه می‌شویم که این امر باطل است.

طباطبایی‌نژاد بیان کرد: وحدت واقعی که مورد نظر امام (ره) بود، دوری از هرگونه نزاع و فحاشی است.

وی تأکید کرد: پس از جنگ جهانی دوم، دشمنان اسلام به دنبال تکه پاره کردن کشورهای اسلامی برای تسلط بر امت اسلام بودند که نمونه آن تقسیم شامات به سوریه، لبنان و فلسطین است.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: البته منظور ما از برادران اسلامی، سران کشورهای مزدور اسلامی نیست، بلکه ملت‌ها را مورد توجه قرار داده‌ایم.

*استدلال رمز پیروزی مسلمین است

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه جدایی عقیده به معنای جدایی دل‌های مردم مسلمان نیست، بیان کرد: منظور از تقیه این است که عقاید خود را با صدای بلند داد نزنید.

وی متذکر شد: همه ما معتقد هستیم مردم دنیا باید زیر پرچم اهل بیت (ع) گرد یکدیگر جمع شوند، اما این اقدام تنها براساس استدلال میسر است.

طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: شیعه و سنی دارای یک دشمن مشترک هستند و این امر باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

*تقوی، از کارهای بد پنهان شدن است

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: تقوی به معنای دور شدن از اقدامات ناپسند و نزدیک شدن به فعالیت خوب است.

وی مخالفت با کفار، رحم کردن به سایر مؤمنین و رکوع و سجود خالصانه را از شاخصه‌‌های واقعی همراهان پیامبر اسلام (ص) برشمرد.

انتهای پیام/63002/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول