اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تغییر اغتشاش مبلمان شهری در گچساران

دیواره‌های زیرگذر گچساران زیباسازی شود

خبرگزاری فارس: زیباسازی دیواره‌های حفاظ زیرگذر گچساران می‌تواند گامی مهم در تغییر سیمای پریشان مبلمان شهری به ویژه محل اجرای زیرگذر این شهرستان باشد.

دیواره‌های زیرگذر گچساران زیباسازی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، در زیباسازی و تلطیف مبلمان شهری، اصول و شیوه‌های هنری و فرهنگی می‌تواند مبنای خلق محیط شهری قرار گرفته و از فضاهای یادمانی از جمله محورها و خیابان‌های عریض، مستقیم و زیبا با نماهای هماهنگ و پلان‌های هنری در راستای تلطیف منظر و زیباسازی مبلمان شهری استفاده کرد.

امروزه از زیباسازی به عنوان فرآیند آفرینش هنری و ارتقاء کیفیت زندگی در محیط شهری نام برده می‌شود که در این فرایند فرهنگ، هنر، ارزش‌ها و باورهای جامعه در معرض دید عموم قرار گرفته و زمینه حظّ بصری و بهبود مناظر پیش‌‌روی جامعه فراهم می‌شود.

هنرهای تجسمی، نقاشی دیواری، گرافیک، تبلیغات محیطی و مبلمان در فضاهای شهری، علاوه بر آرامش‌خاطر شهروندان، مورد استفاده آنان نیز قرار می‌گیرد.

در برخی مواقع که یک شهر تحت تأثیر عوامل مختلف، دچار رشد بی‌رویه و شتابان می‌شود به سرعت منبسط شده و گسترش می‌یابد در نتیجه تغییر و تحولات آن چندان منطقی صورت نمی‌گیرد که این موضوع سبب پریشانی و به هم‌ریختگی مبلمان شهری می‌شود.

در همین راستا با نگاهی به وضعیت مبلمان شهری گچساران و تغییر و تحولات اخیر عمرانی در این شهرستان متوجه پریشانی سیما و بهم‌ریختگی فضای شهری این شهرستان می‌شویم.

عملیات اجرایی پروژه زیرگذر گچساران که یکی از مهم‌ترین و بزرگترین پروژه‌های عمرانی سال‌های اخیر در این شهرستان به شمار می‌رود با هدف کاهش حجم ترافیک و بهبود وضعیت تردد خودرو، در نتیجه کاهش تصادفات احتمالی آغاز شد اما این پروژه در همان نخستین روزهای اجرایی با مشکلات و موانع زیادی روبرو شد که اتمام  آن را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

وجود فیبرهای نوری مخابرات، کابل‌های برق و لوله‌های گاز در برخی نقاط زیرگذر سبب اتلاف زمان تعریف شده برای اتمام این پروژه شد و برطرف کردن این موانع وقت زمان زیادی را از پیمانکار این پروژه گرفت.

به هر حال زیرگذر گچساران کماکان با موانع دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کند اما این موضوع بار و فشار زیادی را در زمینه‌های مختلف به مردم این شهرستان وارد کرده است که در این مجال نمی‌گنجد.

 

دیواره‌های نامناسب زیرگذر گچساران

این پروژه که در میدان اصلی و پرتردد شهری گچساران قرار گرفته است به دلیل ترانزیتی بودن مسیر این شهرستان و محل اجرای پروژه زیرگذر، سالانه محل عبور و مرور تعداد بسیار زیادی از مسافران و گردشگران نوروزی و دیگر ایام سال است.

بافت و قالب خطی شهری جغرافیایی گچساران و رشد طولی این شهرستان، محل اجرای زیرگذر که اصلی‌ترین و پرترددترین نقطه شهری محسوب می‌شود را به تابلویی کسل‌کننده و فضای نامناسب در منظر گچسارانی‌ها تبدیل کرده است.

اجرای این پروژه بزرگ سبب اغتشاش در دکوراسیون و مبلمان شهری گچساران شده است و فضای نامناسبی را در چشم و منظر افراد به وجود آورده است.

 

دیواره‌های نامناسب زیرگذر گچساران

شاید ایجاد دیواره‌ها و حفاظ‌های فلزی زیرگذر گچساران به دلایل مختلف از جمله رعایت مسائل ایمنی و کم‌کردن فضای نامناسب بصری‌، گامی در راستای ساماندهی و زیباسازی مبلمان طولی این پروژه بوده است اما این اقدام هیچ کمکی به زیباسازی محل انجام پروژه نکرده است.

با توجه به نزدیکی ایام تعطیلات نوروزی و هجوم گردشگران و مسافران نوروزی به گچساران به دلیل اهمیت جاده‌های این شهرستان در اتصال استان‌های جنوبی کشور، می‌طلبد مسئولان امر در راستای زیباسازی فضای شهری و مبلمان زیرگذر گچساران چاره‌اندیشی لازم را به عمل آورند.

خبرگزاری فارس گچساران پیشنهاد می‌کند در راستای زیباسازی مبلمان شهری و تلطیف منظر شهروندان، مسافران و گردشگرانی که در ایام تعطیلات این شهرستان را به عنوان محلی برای ایستگاه و استراحت انتخاب می‌کنند، نسبت به رنگ‌آمیزی، زیباسازی و در صورت امکان تغییر دیواره‌های حفاظ زیرگذر گچساران که در حال حاضر از وضعیت نامناسبی برخوردار است ، اقدامات لازم توسط مسئولان مربوطه انجام شود.

==============

یادداشت از کورش رضائی

==============

انتهای پیام/82014/خ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول