اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی اصفهان خبر داد

ساخت داروی ایرانی مؤثر در درمان ریزش مو

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی اصفهان گفت: ساخت داروی ایرانی مؤثر در درمان ریزش مو که از ترکیب روغن شترمرغ، رزماری و برخی مواد دیگر ساخته شده، وارد مرحله آزمایش انسانی شد.

ساخت داروی ایرانی مؤثر در درمان ریزش مو

محمدعلی شاه‌طالبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: این ماده آزمایش‌های اولیه را با موفقیت در دانشکده داروسازی اصفهان پشت سر گذاشته و آزمایش انسانی آن را نیز دکتر علی اصیلیان یکی از متخصصان برجسته پوست اصفهان بر عهده گرفته است.

وی درباره مکانیسم اثر این ماده بر درمان ریزش مو و طاسی گفت: تحریک رشد مو در ناحیه جلوی سر بسیار مشکل‌تر از رشد مو در سایر نواحی سر مثل پس و کف سراست و داروهای شیمیایی مانند ماینوکسیدیل که مورد تأیید FDA (سازمان کنترل مواد غذایی و دارویی آمریکا) هستند، توفیق چندانی در رشد موی این ناحیه سر نداشته‌اند و در صورت قطع شدن اثر خود را از دست می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی اصفهان با بیان اینکه اشکال بیشتر داروهای موضعی ریزش مو این است که به خوبی به لایه‌های زیرین پوست نفوذ نمی‌کنند، گفت: این روغن به علت نفوذ بالا و سریع به پوست انسان دارای اثرات درمانی است که علت این نفوذ را می‌توان در این نکته دانست این روغن فاقد فسفولیپید است.

وی ادامه داد: مقدار فسفر در پوست انسان بسیار پایین است، بنابراین هر ماده‌ای که فسفر داشته باشد پوست در برابر نفوذ آن مقاومت می‌کند، در حالی که ماده‌ای مانند روغن شترمرغ که فاقد فسفر است، به راحتی به پوست نفوذ می‌کند.

شاه طالبی تصریح کرد: همچنین دیگر خاصیت این روغن عدم رشد باکتری‌ها در آن است که برای برنامه درمانی ریزش مو بسیار مهم است، زیرا یکی از علل ریزش مو در طاسی وابسته به جنس در مردان رشد بیش از حد باکتری‌ها بر روی پوست است.

وی با بیان اینکه روغن شترمرغ دارای اثرات ضد التهابی است، گفت: به طور معمول در فرآورده‌‌های رشد مو از کورتون به عنوان ماده ضد التهاب استفاده می‌شود که عوارضی دارد، اما علاوه بر اینکه ماساژ موهای سر با این روغن باعث خون‌رسانی مناسب به موهای سر می‌شود دارای موارد کورتونی نیست.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی اصفهان تاکید کرد: برای تحریک رشد مو ماده گیاهی رزماری با اما اویل (روغن شترمرغ) مخلوط می‌شود، چرا که اویل به دلیل اسیدهای چرب نیمه اشباع مستعد تجزیه شدن است و برای رفع این مشکل نیازمند ماده آنتی‌اکسیدانی و یا محافظ است.

وی اضافه کرد: می‌توان از آنتی اکسیدان‌های مصنوعی مانند پارابن برای رفع این مشکل استفاده کرد، اما این مواد سمی هستند، بنابراین از ماده طبیعی رزماری که بهترین آنتی‌اکسیدان طبیعی و محلول در چربی است برای این منظور استفاده کردیم.

شاه طالبی تصریح کرد: رزماری به خودی خود تحریک‌کننده فولیکول‌های مو باعث تحریک رشد آنهاست که در کنار اما اویل اثرات مطلوب‌تری را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به تذکرهای پزشکان درباره استفاده از روغن‌های شترمرغ ناسالم تصریح کرد: برخی افراد غیر متخصص چربی شترمرغ را آب کرده و با تبلیغات دروغین در ماهواره و جاهای دیگر به مشتریان به عنوان روغن مؤثر در درمان ریزش مو و رفع آکنه می‌فروشند.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی اصفهان ادامه داد: استفاده از این مواد که توسط افراد غیرمتخصص تولید شده بسیار خطرناک است و می‌تواند سبب عوارض فراوانی شود.

وی تاکید کرد: استفاده از این روغن بدون خالص‌سازی به دلیل وجود موادی مانند خون در بافت چربی سبب می‌شود که این موارد بر روی پوست ایجاد حساسیت‌های شدید و خطرناک کند.

شاه طالبی اضافه کرد: ایجاد روغن شترمرغ در دانشکده داروسازی با آزمایش‌های دقیق علمی و پس از چندین مرحله خالص‌سازی انجام می‌شود تا هیچ‌گونه ماده زاید و ناسالمی وارد روغن نشود.

وی تصریح کرد: این ماده بر روی موش تأثیر بسیار خوبی نشان داده و اکنون مراحل انسانی را طی می‌کند تا پس از تایید وارد بازار شود.

انتهای پیام/63008/صا30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول