اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری:

روحانیون از دیرباز پشتیبان وقف بودند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری با اشاره به فعالیت‌های روحانیون در زمینه ترویج فرهنگ وقف در جامعه گفت: روحانیون از دیرباز پشتیبان وقف بودند.

روحانیون از دیرباز پشتیبان وقف بودند

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، حجت‌الاسلام آیت‌الله عباسیان در همایش «یاوران وقف» که با حضور ائمه جماعات، واقفان، مدیران و خادمان بقاع متبرکه در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی شهرری برگزار شد، با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ و سنت ماندگار وقف در میان مردم گفت: از دیر باز افراد برای سهیم شدن در کارهای خیر ماندگار، بخشی از مال خود را در قالب زمین، خانه، باغ و ... را برای رفاه حال و بهبود اوضاع زندگی مردم، وقف می‌کردند که آن مکان یا شی مانند کاروانسراها، مساجد و ... به‌طور مستقیم مورد استفاده عوام قرار می‌گرفت یا درآمد حاصل از آن صرف اموری خاص می‌شد که خوشبختانه این سنت همچنان ادامه دارد و ری به‌عنوان یکی از شهرهای مذهبی کشور در فهرست دارندگان بیشترین موقوفات قرار دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری با اشاره به این‌که‌ روحانیت در ایجاد و ماندگاری نهاد وقف نقش ارزنده‌ای داشته‌‌ است، ادامه داد: روحانیت از دیرباز پشتیبان نهاد وقف بوده است و هرجا وارد شده‌، موقوفات بیشتر شده است و همواره سبب ترویج فرهنگ وقف در مردم شده‌اند.

وی در ادامه با بیان این‌که وقف به معنای واگذاری تام است که به دو صورت عام و خاص به اجرا در می‌آید و مسئولان اداره اوقاف متولی نظارت و اجرای نیت واقفان هستند، فعالیت‌های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: در باب احیای موقوفات یک پروژه تجاری_ اداری در خیابان فداییان اسلام در قالب 30 هزار زمین وقفی طراحی کرده‌ایم که پس از اتمام پروژه که طی پیش‌بینی‌ها چهار سال طول می‌کشد و ارزش آن به 400 میلیارد تومان می‌رسد و 46 درصد درآمد آن صرف ایتام و 54 درصد از آن به سرمایه‌گذار می‌رسد.

عباسیان عنوان کرد: در زمینه پیگیری مطالبات از دستگاه‌های مختلف و مستأجران موقوفات در سال‌جاری، 50 میلیارد از شهرداری به‌صورت سرمایه‌گذاری گرفته شده است و این تلاش‌ها ارزش افزوده‌ای برای سال‌های آینده وقف است که بتواند در خدمت‌ به مردم مؤثرتر باشد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری در پایان تصریح کرد: ساماندهی، نظارت و نگهداری موقوفات و احیای آن‌ها برای کسب درآمد بیشتر جهت تأمین منابع و زیرساخت‌های اقتصادی دین، کمک به نیازمندان، تبلیغ دین و ... مهم‌ترین وظایف اداره اوقاف به شمار می‌رود.

گفتنی است، با توجه به قدمت اماکن مذهبی و فرسودگی بنا، برخی از موقوفات کارآیی خود را از دست داده‌اند یا در آستانه تخریب قرار دارند به همین منظور یکی از مهم‌ترین وظایف اداره اوقاف، نوسازی و احیای مجدد این اماکن متبرکه است که خوشبختانه در طول سال‌جاری اعتبارات قابل توجهی برای نوسازی و توسعه بقاع مذهبی تخصیص یافته است که در ارتباط با شاخص‌ترین پروژه‌های عمرانی اماکن مذهبی می‌توان به ساخت شبستان بقعه شیخ صدوق (ره) و امام‌زاده عبدالله (ع) اشاره کرد که خوشبختانه با جذب اعتبارات لازم تاکنون از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار بوده‌اند.

این گزارش حاکی است، در پایان همایش «یاوران وقف» از سید حسن رجبی مدیر آستان بی‌بی ‌زبیده (س)، محمدحسین نیک‌پور مدیر آستان بی‌بی‌ شهربانو (س) و سعید کریمی مدیر آستان امامزاده ابوالحسن (ع) با حضور حجت‌الاسلام صادقی‌کیا رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرری و حجت‌الاسلام عامری استاد حوزه علمیه تجلیل به‌عمل آمد.

انتهای‌پیام/2462/م30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول