اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در طول 7 سال اجرای برنامه‌ی غربالگری شنوایی نوزادان توسط بهزیستی

617 کودک خراسانی از ناشنوایی نجات یافتند

خبرگزاری فارس: در 7 سال گذشته که طرح غربالگری شنوایی نوزادان در خراسان‎رضوی اجرا شده، مجموعا 617 کودک از ناشنوایی نجات یافته‌اند.

617 کودک خراسانی از ناشنوایی نجات یافتند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد و به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی، نسرین خاکزادی، کارشناس دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان خراسان‌رضوی اظهار داشت: خراسان‎رضوی، از نظر میزان پوشش نوزادان طرح غربالگری شنوایی در سال جاری، در سطح کشور استان برتر شناخته شده است.

وی افزود: از 617 مورد شناسایی شده، 90 درصد تحت درمان قرار گرفته و 10 درصد دیگر هم در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه در شش ماهه‌ اول سال 91 بالغ بر 77 درصد موالید ثبت شده، مورد معاینه‌ شنوایی قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: این میزان در سال 90 حدود 74 درصد بوده و در سال جاری با افزایش خوبی مواجه بوده است.

خاکزادی در خصوص تعداد پایگاه‌های غربال شنوایی نوزادان در استان گفت: در حال حاضر 34 پایگاه غربالگری در 18 شهرستان خراسان‎رضوی فعال هستند که 33 پایگاه آنها در بخش غیر دولتی به مردم خدمات می‌دهند.

وی اضافه کرد: در شهرستان‌هایی که پایگاه غربالگری شنوایی ندارند، متقاضیان معاینه‌ نوزادان از واحدهای غربالگری شهرستان‌های مجاور استفاده می‌کنند.

کارشناس دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان خراسان‌رضوی خاطر نشان کرد: در تمام شهرستان‌هایی که بیمارستان و زایشگاه دایر است، پایگاه غربالگری هم فعال است و به مردم خدمات می‌دهد.

خاکزادی با بیان اینکه غربالگری شنوایی نوزادان در سه سطح انجام می‌شود یادآور شد: سطح اول از بدو تولد تا 28 روزگی نوزاد انجام می‌شود که برای روستائیان و مناطق محروم که به بیمارستان و زایشگاه دسترسی ندارند و یا زایمان در منزل انجام می‌شود، تا یک ‌سال هم می‌توان این معاینات را انجام داد.

وی افزود: در سطح دوم که مرحله‌ تشخیص کم‌شنوایی است، موارد مشکوک یا دارای فاکتور پرخطر برای انجام تست‌های کامل به مراکز شنوایی‌سنجی در مرکز استان ارجاع می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: این مراکز در حال حاضر فقط در مشهد دایر هستند و متقاضیان باید برای تست کامل شنوایی‌سنجی به مرکز استان بیایند.

کارشناس دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان خراسان‌رضوی سومین سطح غربالگری را مرحله‌ مداخله و درمان کم‌شنوایی عنوان کرد و گفت: این مرحله باید حداکثر تا شش‌ ماهگی که دوره‌ی طلایی شنوایی محسوب می‌شود انجام شود زیرا کودکان از شش‌ماهگی به بعد وارد گفتار فعال می‌شوند که باید شنوایی آنها سالم باشد و گرنه در گفتار دچار مشکل می‌شوند.

انتهای پیام/70005/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول