اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس بهداشت محیط دانشگاه ‌پزشکی کرمان:

تغذیه نقش مؤثری در کاهش عوارض آلودگی هوا دارد

خبرگزاری فارس: کارشناس بهداشت محیط حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمان گفت: تغذیه نقش مؤثری در کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا دارد.

تغذیه نقش مؤثری در کاهش عوارض آلودگی هوا دارد

پروین ملایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با بیان اینکه هوای پاک مایه شادمانی زندگی بشر و نیاز به آن بیش از نیاز به غذا و آب است، اظهار داشت: صنعت مدرن امروز سبب تولید گازها و ذرات زیادی می‌شود که هوای آزاد را آلوده می‌کنند.

وی افزود: در گذشته زغال در صنعت سبب تولید دی اکسید گوگرد زیادی می‌شد، اما امروز به دلیل محتویات کم گوگرد در زغال، سوخت آن مشکلات زیادی تولید نمی‌کند، اما وسایل نقلیه موتوری مشکل اساسی هستند که دی‌اکسید نیتروژن و ذرات آلی غیرقابل تجزیه تولید می‌کنند که تحت اثر اشعه خورشید به ازون تبدیل و مهم‌ترین آلوده‌کننده هوا هستند.

ملایی تصریح کرد: گاز دی اکسید نیتروژن هوا را به رنگ قهوه‌ای در می‌آورد و این وضعیتی است که بسیاری از شهرها در فصل تابستان با آن مواجه هستند، ذرات ریز که بر اثر سوخت موتورهای بنزینی و گرد و غبار جاده‌ای، دود حاصل آتش‌سوزی و گرده‌های گیاهان تولید می‌شود، عامل آلودگی هوا در روزهای زمستانی است.

 

وی با بیان اینکه آلودگی هوا یعنی افزایش میزان گازهای سمی و ذرات ریز جامد و مایع در هوا در غلظت‌هایی که تهدید کننده سلامتی هستند، گفت: سالانه ‪جمعیت زیادی در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که در این میان بیشترین میزان مرگ و میرها به علت آلودگی هوا در فضاهای بسته مانند خانه است.

ملایی تصریح کرد: از این رو تهویه کافی برای کاهش آلاینده‌ها در محیط‌های بسته مسئله مهمی است و در محیط خانه و محل کار باید جریان کافی هوا وجود داشته باشد و دستگاه‌های تهویه مناسب نصب شده باشد. 

 

وی با اشاره به اینکه هر وقت میزان باکتری‌های مفید بر اثر ورود سرب و مواد آلاینده به بدن کم شود، عمل دفع هم با مشکل مواجه می‌شود و این مواد در بدن باقی می‌مانند، بیان داشت: شیر به دلیل دارا بودن ماده‌ای فعال به نام پتوبیوتیک سطح این باکتری‌های مفید را در روده انسان تعادل می‌بخشد.

ملایی خاطرنشان کرد: سبزی‌ها و میوه‌های تازه، منابع غنی ویتامین C هستند و حساسیت این مواد به حرارت، نور و PH محیط بالا است، مثلاً با افزودن جوش‌شیرین به غذا ویتامین موجود در این مواد غیرفعال می‌شود از این رو بهتر است میوه‌ها و سبزیجات را تازه مصرف کنید.

انتهای پیام/2446/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول