اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

صنعت گردشگری خوزستان حلقه‌ای مفقوده در اقتصاد و اشتغال

خبرگزاری فارس: کشوری که خود صادر کننده صنایع دستی ریز و درشت بوده در بسیاری از مناطق و اقصی نقاط کشور از جمله استان خوزستان، هنرمندان این عرصه را بی‌‌نصیب و بی‌‌بهره گذاشته و از یاد برده است.

صنعت گردشگری خوزستان حلقه‌ای مفقوده در اقتصاد و اشتغال

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، اگر چه صنایع دستی شهری امروزه رونق گذشته را ندارند اما هنوز صنعتگرانی هستند که به امر تولید ابزار و لوازم دست ساز اشتغال دارند؛ اموری همچون بافت انواع پارچه، گلیم، قالی، تهیه گیوه، خراطی، میناکاری و ساخت وسایل فلزی و قلمزنی از جمله این صنایع است.

صنایع دستی خوزستان شامل ظروف و اشیای سفالی، سرامیکی، سبد، سفره، جاجیم، گلیم، زیرانداز، گیوه و بادبزن است که از طریق گمرک و بندر آبادان به کشورهای کویت، امارات متحده عربی، بحرین و قطر صادر می‌شود.

مجموعه صنایع دستی عشایری، روستایی و شهری استان خوزستان بر حسب نوع مواد اولیه که در تولید به کار می‌رود به چند گروه تقسیم می‌شود:

- بافته‌هایی که برای تولید آنها از دار استفاده می‌شود، شامل قالی و گلیم؛ این بافته‌ها که به بافته‌های داری موسوم هستند در شهرهای مسجد سلیمان، هفتگل، دزفول و مناطق روستایی وعشایری تولید می‌شوند.

- بافندگی شامل: احرامی، عبا، سیاه چادر، چوقا، پشتی، خورجین که در مناطق عشایری، روستایی و شهری مانند: شوشتر ، دزفول ، بهبهان ، سوسنگرد و ... انجام می‌گیرد.

محصولات پوستی که عشایر و روستائیان مناطق مختلف استان خوزستان تولید کننده آن هستند:

- نمد مالی که در میان روستائیان و به مقداری اندک در میان عشایر در شهرهای بهبهان و دزفول تولید می‌شود.

- صنایع دستی حصیری و چوبی شامل: حصیر بافی، سبد بافی و همچنین خراطی در دزفول، آبادان و ...

- فلزکاری و میناسازی شامل: قلمزنی فلزات، قفل سازی و زیورآلات در شهرهای اهواز، سوسنگرد و هویزه.

*صنایع دستی در آبادان

آبادان از شهرهای جنوبی استان خوزستان و مملو از جاذبه‌های بسیاری است که همه ساله جمعیت فراوانی از اقصی نقاط کشور را روانه این شهر می‌کند.

رایج‌ترین و پر استفاده‌ترین صنایع دستی آبادان، جاروهایی است که به وسیله برگ درخت خرما بافته می‌شود.

صنایع دستی دیگر آبادان، حصیر، کلاه آفتابی، سفره، بادبزن، سبد نان و خورجین خرما است که اینها نیز از برگ درخت خرما درست می‌شوند.

همچنین لیف و خوشه (پنک) درخت خرما برای ساختن طناب، قفس یا تور ماهیگیری، زنبیل‌های بزرگ حمل خرما و بالابر درخت خرما (فروند) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما متأسفانه در گوشه و کنار این شهر، هر علاقه‌مندی به اشتغال در حوزه صنایع دستی به تنهایی و در کنج عزلت  به کار صنایع دستی و تولید محصولات خود مشغول است، محصولاتی که اغلب با نگاه گذرای شهروندان و البته استقبال بی‌‌نظیر مسافران، مهمانان و گردشگران رو به رو می‌شوند.

*صنایع دستی پلی به سوی اشتغال

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس در این شهرستان اظهار کرد: باید به صنایع دستی شهرستان توجه بیشتر و مؤثرتری شود زیرا در این زمینه می‌توان اشتغال مؤثری ایجاد کرد.

وی از مسئولان استانی خواست در این خصوص توجه مضاعفی به شهرستان آبادان داشته و چون گذشته‌ای پربار در این زمینه، شهرستان را از صنایع دستی و تولیدات و اشتغال مرتبط این بخش غنی و بی‌نیاز کنند.

سیدحسین دهدشتی تصریح کرد: این شهرستان به واسطه درگیر شدن با جنگ هشت ساله تحمیلی بسیاری از زیرساخت‌‌های اجتماعی و اقتصادی خود را از دست داد که باید با حمایت مضاعف آنها را بازسازی کرد.

*عرضه تولیدات صنایع دستی بانوان در آبادان

رئیس اداره میراث فرهنگی آبادان نیز با بیان اینکه راه‌اندازی بازارچه یکی از ضوابط اجرای طرح مشاغل خانگی است، گفت: در این راستا شهرداری بازارچه‌ای را راه‌اندازی و در آن تولیدات بانوان شهرستان عرضه شده است.

وی افزود: اکثر متقاضیان و واجدین شرایط بهره‌مندی از این طرح بانوان شهرستان بودند که موفق به دریافت تسهیلات شده و از این طریق مشغول به کار شدند.

شمس‌الدین نوربخش در خصوص احداث بازارچه‌های عرضه محصولات نیز تصریح کرد: احداث بازارچه خوداشتغالی به عنوان بخشی از ضوابط اجرای این طرح به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه این ضوابط شهرداری‌ها را مکلف کرده است تا نسبت به احداث و راه‌اندازی این بازارچه‌ها اقدام کنند، تصریح کرد: در این راستا نیز شهرداری آبادان بازارچه‌ای را به همین منظور راه‌اندازی و در آن تولیدات بانوان شهرستان عرضه شده است.

*مسئولان به داد صنایع دستی خرمشهر برسند

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در همین راستا اظهار کرد: بخش صنایع دستی در شهرستان خرمشهر بسیار ضعیف است.

وی با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی در خرمشهر به تازگی تأسیس شده است، افزود: پس از جنگ تحمیلی خسارات زیادی به شهرستان وارد شد و نمونه آن اداره میراث فرهنگی بوده که به تازگی و مجدداً در شهرستان راه‌‌اندازی شده است.

عبدالله سامری با بیان اینکه مسئولان به داد صنایع دستی خرمشهر برسند، عنوان کرد: مسئولان استانی به‌ویژه استاندار خوزستان باید نسبت به تقویت این مهم در خرمشهر توجه بیشتری کرده و اقدامات لازم را اجرایی کند.

*میراث فرهنگی هندیجان از ماهشهر تفکیک شود

فرماندار هندیجان نیز در این خصوص چنین اظهار نظر کرد: از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هیچ توجهی به شهرستان هندیجان نشده است.

وی اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی در شهرستان وجود نداشته و هندیجان هیچ نمایندگی از این سازمان در خود ندارد.

بهروز فرج‌الهی با بیان اینکه این سازمان در سال جاری نسبت به تعهد اشتغال 191 نفر خود در بخش میراث فرهنگی و اشتغال خانگی شهرستان هیچ اقدامی نکرده است، گفت: امیدواریم در سهمیه استخدامی‌‌های جدید سازمان گردشگری برای تحقق اشتغال بر عهده نهاده شده در شهرستان اقدامی عاجل و مؤثر شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین اگر استقلال اداره میراث فرهنگی هندیجان از ماهشهر تفکیک شود می‌توان در بخش صنایع دستی و گردشگری این شهرستان اقدامات پررنگ و مطلوب‌‌تری ارائه داد.

*شادگان با صنایع دستی گره خورده است

معاون فرماندار شادگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس در شادگان اظهار کرد: صنایع دستی شهرستان شادگان بسیار ضعیف و البته کم مورد توجه قرار گرفته و چندان فعال نیست.

وی گفت: تقویت این بخش مؤثر در اشتغال، تجارت و اقتصاد مطمئناً با سرمایه‌‌گذاری بهینه محقق خواهد شد.

عبدالزهرا سنواتی با بیان اینکه پیشینه شادگان با صنایع دستی گره خورده است، تصریح کرد: مردم شادگان به‌ ویژه زنان از دیرباز در این عرصه نامی پرآوازه داشته و دارند اما به واسطه بی‌‌توجهی و عدم سرمایه‌گذاری مسئولان در این امر امروزه کمرنگ‌تر از آنچه که باید و شاید نمودار است.

و البته سایر شهرهای استان نیز چنین وضعیتی بهتر در بخش صنایع دستی نداشته و در اشتغالزایی این حوزه هنری و سنتی کندرو هستند.

کشوری که خود صادر کننده صنایع دستی ریز و درشت بوده در بسیاری از مناطق و اقصی نقاط کشور از جمله استان خوزستان، هنرمندان این عرصه را بی‌‌نصیب و بی‌‌بهره گذاشته و از یاد برده است.

با اندکی سرمایه‌گذاری و به یادآوری گذشته پرافتخار صنعت و سنت در استان قهرمان پرور خوزستان می‌توان مسیر صنایع دستی را در این مرز و دیار خوش رنگ و لعاب‌‌تر به چشم هموطنان که هیچ، جهانیان عرضه داشت.

مریم خبازی

انتهای پیام/ 72001/ع40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول