اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی مازندران خبر داد

تعریف 110 شغل در صنایع‌دستی / ایجاد هر شغل 4 میلیون تومان وام نیاز دارد

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی میراث فرهنگی مازندران گفت: بر اساس طرح پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی 110 رشته از این مشاغل به عنوان صنایع‌دستی تعریف شدند و برای یک‌هزار و 500 نفر پرونده تشکیل شد که به بانک‌های عامل معرفی شدند.

تعریف 110 شغل در صنایع‌دستی / ایجاد هر شغل 4 میلیون تومان وام نیاز دارد

رحمت علیزاده معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری مازندران به منظور آشنایی بیشتر با موقعیت صنایع‌دستی در استان به سئوالات خبرنگار فارس پاسخ گفت.

فارس: چه تعداد هنرمند صنایع‌دستی در استان مازندران فعالیت دارند؟

اکنون بخش‌های مختلف حوزه صنایع‌ دستی استان مازندران از یک ظرفیت 60 هزار نفری بهره می‌برد که از طریق این هنر صنعت کسب درآمد می‌کنند و امور معیشتی را می‌گذرانند.

فارس: صنعتگران شناسنامه‌دار و ثبت شده بر اساس آخرین آمار چند نفر هستند؟

از ظرفیت موجود که به فعالیت صنایع‌دستی می‌پردازند مشخصات هشت هزار نفر در سیستم به ثبت رسیده که افراد زیادی نیز به دلیل آگاهی نداشتن از مزایای شناسنامه‌دار بودن صنعتگران هنرهای دستی تمایل نداشته و برای ثبت‌نام و سامان‌دهی مراجعه نکردند.

 

 

فارس: چه اقداماتی به منظور توسعه‌ صنایع‌دستی استان انجام شد؟

نخستین گام به منظور توسعه صنایع‌‌دستی استان مازندران مصوبه ساخت چهار بازارچه و دو شهرک صنایع‌دستی در این استان است که کار مطالعاتی آن به انجام رسید، اما به دو دلیل عملیات اجرایی آن تاکنون آغاز نشد که نداشتن ضوابط صدور موافقت اصولی، نقشه، تیپ و دستورالعمل بهره‌برداری و نبود زمین مناسب بر اساس مکان‌یابی که مشاور در کار مطالعاتی تعیین کرد، مانع از اجرای طرح‌ها شد.

فارس: اطلاع یافتیم رئیس سازمان گردشگری مجوز اجرایی شدن طرح‌ها را صادر کرد، در این مورد توضیح دهید؟

کاملاً درست است، این اجازه داده شد که در مبادی ورودی و محورهای اصلی حتی خارج از مطالعات انجام شده در صورتی‌که زمین مناسبی وجود دارد اقدامات عملی انجام شود و این در حالی است که دستورالعمل و نقشه مورد نیاز از سوی معاونت صنایع‌دستی کشور در دست تهیه است.

فارس: آیا برای بهره‌گیری از فرصت به‌وجود آمده اقدامی شده است؟

به منظور استفاده از فرصت پیش ‌آمده و مجوز یاد شده برای مکان‌یابی جدید در شهرهای ساری، بهشهر، سوادکوه و تنکابن، پنج مکان شناسایی شد که مراحل تشریفات اداری آن برخی توسط شهرداری‌ها و تعدادی نیز از سوی بخش خصوصی در دست پیگیری است.

فارس: چند نفر از هنرمندان صنایع‌دستی بیمه شدند؟

طی چند سال گذشته طرح بیمه هنرمندان صنایع دستی مطرح شد اما در سال 90 بر اساس پیگیری معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، طرح بیمه هنرمندان این حوزه به اجرا درآمد که 20 درصد از سهم بیمه درمان و بازنشستگی این هنرمندان را دولت پرداخت می‌کند که بر اساس میانگین سهم هر هنرمند ماهانه 60 هزار تومان می‌شود و تاکنون یک‌هزار و 100 نفر از هنرمندان واجد شرایط زیر پوشش بیمه قرار گرفتند.

 

 

فارس: چه میزان تسهیلات مشاغل خانگی به صاحبان صنایع‌دستی پرداخت شد؟

بر اساس طرح پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی 110 رشته از این مشاغل به عنوان صنایع‌دستی تعریف شدند و برای یک‌هزار و 500 نفر پرونده تشکیل شد که به بانک‌های عامل معرفی شدند و از این تعداد یک‌هزار و 400 نفر به میزان 48 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.

فارس: برای عرضه و فروش تولیدات صنایع‌دستی چه تدبیری اندیشیده شد؟

به منظور حمایت از فروش تولیدات هنرمندان، ایجاد بازارچه فروش و عرضه‌ تولیدات صنایع‌دستی در دستور کار قرار گرفت و تلاش‌هایی برای برپایی نمایشگاه‌های متعدد صنایع دستی انجام شد و مازندران تنها استانی است که در سال‌‌ جاری اقدام به برگزاری دو نمایشگاه سراسری در شهرستان‌های نوشهر و قائمشهر کرده است و شهریورماه نیز نمایشگاه دیگری در مرکز استان مازندران برپا خواهد شد و این روند تا پایان امسال ادامه می‌یابد، همچنین برای حمایت از صنعتگران عضو انجمن صنایع دستی استان که یک تشکل غیردولتی است، مکان‌هایی به صورت رایگان در اختیار این انجمن قرار داده شد که از جمله آن، فروشگاه‌ صنایع‌دستی در ملامجدالدین ساری را می‌توان نام برد، که در آن‌ها تولیدات رشته‌های گوناگون صنایع‌دستی در معرض فروش قرار می‌گیرد.

فارس: درباره آموزش صنایع‌دستی چه فعالیتی انجام شد؟

یک سری آموزش‌هایی برنامه‌ریزی شد که سالانه چهار هزار نفر در 22 رشته بومی و غیربومی آموزش‌های مورد نیاز این رشته‌ها را فرا می‌گیرند. آموزش‌های مهر اصالت نیز در دستور کار قرار گرفت و در شهرستان‌ها تحقق یافت که تاکنون مازندران موفق به دریافت دو مهر اصالت یونسکو و دو مهر نشان ملی شد.

همچنین آموزش‌های بسته‌بندی و طراحی به اجرا درآمد که این استان در جشنواره زنجان به عنوان سه استان برتر شناخته شد.

ایجاد و راه‌اندازی مرکز احیا، آموزش و تولید در رشته‌های بومی منسوخ‌ شده با کمک منابع مالی دولتی و بهره‌گیری از مراکز تاریخی و فرهنگی در حوزه‌ صنایع‌دستی از اقدامات دیگر در محور آموزش است.

 

 

فارس: مشکلاتی را که در حوزه صنایع‌دستی مازندران وجود دارد، بیان کنید؟

نبود هماهنگی و تعامل بین هنرمندان صنایع‌دستی و نگرش فردی در بین آنان به‌رغم تشکیل انجمن صنفی صنایع‌دستی که تعداد اندکی از صنعتگران به عضویت آن درآمدند و در اجرای برنامه‌های این حوزه مشارکت جدی ندارند.

فارس: واردات صنایع‌دستی خارجی تأثیری در تولیدات استان دارد؟

ورود کالاهای خارجی صنایع‌دستی اگر چه با ظاهری زیبا از کیفیت پایینی برخوردار هستند و با توجه به اینکه بخشنامه‌ای مبنی بر جلوگیری از فروش صنایع دستی خارجی در فروشگاه‌ها و مراکز عرضه تولیدات صادر شد، از دستگاه‌های متولی مانند گمرک، نیروی ‌انتظامی و اصناف انتظار همکاری بیشتری می‌رود.

فارس: برای ایجاد یک شغل در حوزه صنایع‌دستی چه میزان هزینه نیاز است؟

ایجاد یک شغل در حوزه صنایع‌دستی به طور میانگین به سه تا پنج میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد، در حالی که برای سایر حوزه‌ها به‌ویژه صنایع حداقل به میزان 50 میلیون تومان سرمایه نیاز است، علاوه بر این‌که صنایع دستی از مزیت‌هایی مانند توسعه فرهنگی، همزیستی با محیط زیست و بازیافت آسان را نیز با خود دارد.

 

 

فارس: در پایان اگر مطلبی دارید با خوانندگان در میان بگذارید.

مکان‌های عرضه و فروش تولیدات صنایع‌دستی در استان و پرداخت‌ نشدن تسهیلات به کارگاه‌هایی که محصولات مرغوب و با کیفیت را تولید می‌کنند و فعالیت‌ نداشتن شرکت‌های صادراتی اختصاصی که صرفاً به امور صادرات تولیدات صنایع دستی بپردازند از دغدغه‌های هنرمندان صنعتگر صنایع‌دستی در استان مازندران است.

==================

گفت‌وگو از عبدالرحیم دیوسالار

=================

انتهای‌پیام/2296/م40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول