اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

خواب غفلت رونق صنایع دستی رامهرمز را ربوده است

خبرگزاری فارس: بخش صنایع دستی رامهرمز که در روزگاران گذشته اقتصاد قابل توجهی از رامهرمز را به خود اختصاص می‌داد امروز به جرأت می‌توان گفت منقرض شده و دیگر نام و نشانی از آن نمی‌توان یافت.

خواب غفلت رونق صنایع دستی رامهرمز را ربوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از رامهرمز، رامهرمز از جمله شهرستان‌هایی است که تعداد زیادی از مردم بختیاری در آن زندگی می‌کنند و از نظر تقسیمات کشوری در استان خوزستان قرار دارد.

شهرستان رامهرمز با 4257 کیلومتر مربع مساحت در خاور استان خوزستان واقع شده که از شمال به شهرستان‌های ایذه، مسجد سلیمان و شوشتر، از خاور به استان کهکیلویه و بویراحمد، از باختر به شهرستان اهواز و از جنوب به شهرستان بندر ماهشهر محدود است و مرکز آن شهر رامهرمز است.

این منطقه که در بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی مستعد و آماده شکوفایی است اما همچنان چشم به راه مسئولان شهری و استانی اندر خم یک کوچه بوده و روز و شب می‌گذراند.

بخش صنایع دستی نیز که در روزگاران گذشته اقتصاد قابل توجهی از رامهرمز را به خود اختصاص می‌داد امروز به جرأت می‌توان گفت منقرض شده و دیگر نام و نشانی از آن نمی‌توان یافت.

اینکه بی‌توجهی مسئولان بوده و یا کم‌توجهی شهروندان خود جای بحث دارد که در اینجا فرصت مجال آن نیست.

*از مکانی برای عرضه تولیدات خود محرومیم

مینا دهقانی یکی از شهروندان رامهرمزی در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رامهرمز اظهار کرد: 15 سال است که در زمینه تولید و فروش گل‌های مصنوعی فعالیت کرده و شاگردان زیادی را در این زمینه تربیت کرده‌ام.

وی افزود: تاکنون با سرمایه خودم کار کرده و هیچ‌گونه کمک و حمایتی از سوی هیچ اداره‌ای به من نشده است.

فاطمه خمیسی دیگر شهروند و فعال عرصه صنایع دستی در این شهرستان چنین عنوان کرد: سعی کرده‌ام که به روز بودن را در تولیدات هنری‌ام که تولید گل مو، تاج عروس، تل مجلسی است ایجاد کنم تا جوانان گرایش بیشتری به خرید این گونه دست سازها پیدا کنند و به طریقی با صنایع دستی بیشتر آشنا شوند.

نرگس دهقانی که در رشته زیور آلات مجلسی فعالیت می‌کند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رامهرمز خاطرنشان کرد: متاسفانه به علت عدم وجود امکانات و فضای مناسب نتوانسته در جهت گسترش این‌گونه هنرها کاری عملی صورت دهم فقط کارهایم را در منزل تولید و به بازار عرضه می‌کنم.

مهری نوذری دیگر فعال این عرصه که در تولید سراجی چرم فعال است بیان کرد: این هنر یک هنر مردانه است اما با علاقه‌ای که به این رشته داشتم پس از طی یک دوره آموزشی در اصفهان اقدام به کار در این رشته کرده که در رونق اقتصادی خودم تاثیر مثبت داشته است.

وی افزود: سعی کرده‌ام که اغلب مدل‌هایم به روز باشد و گرایش جوانان را در این زمینه مدنظر قرار داده‌ام.

این شهروند رامهرمزی تصریح کرد: خواستار حمایت و توجه بیشتر مسئولان مربوطه از صنایع دستی شهرستان هستیم و  امیدواریم که هر چه سریع‌تر که مکانی دائمی جهت آموزش و فروش صنایع دستی در این شهرستان دائر شود.

*برگزاری دوره آموزش صنایع دستی در رامهرمز و هفتکل

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز از دوره‌های آموزشی صنایع دستی در شهرستان‌های رامهرمز و هفتکل خبر داد.

نسرین غزنوی خاطرنشان کرد: این کلاس‌های آموزشی در سه رشته گلیم‌بافی، معرق چوب و معرق چرم به صورت رایگان تشکیل شده‌اند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز خاطرنشان کرد: در حال حاضر 50 نفر هنرآموز در دوره آموزش صنایع دستی شرکت کرده‌اند که پس از پایان دوره برای هنر آموختگان مدرک مهارت در زمینه صنایع دستی صادر می‌‌شود.

وی یادآوری کرد: شهرستان‌های رامهرمز و هفتکل دارای دو مرکز صنایع دستی جداگانه هستند که با برگزاری دوره‌های آموزشی متناوب در طول سال  موجب گسترش، رشد و شکوفایی صنایع دستی منطقه شده‌اند.

غزنوی در پایان بیان کرد: طی سال‌های اخیر در این مراکز آموزشی علاقه‌مندان زیادی با کسب مهارت‌های لازم توانسته‌اند در اشتغال‌زایی منطقه موثر باشند.

رامهرمز با جمعیتی افزون بر 120 هزار نفر بیش از پیش نیازمند توجه در بخش صنایع دستی بوده تا آنچه که امروز به ‌عنوان میراث دیروز و البته مدرن‌تر باقیمانده نیز منقرض و محو نشود.

دیروز صنایع دستی رامهرمز در رشته‌های جاجیم بافی، عبا بافی، گیوه دوزی، کار با چرم، نمدبافی، روی‌گری و مس‌‌گری فعال بود امروز حول محور هنرهای دستی نظیر مس‌گری و ساخت زیورآلات به‌ویژه توسط زنان این دیار می‌چرخد.

مطمئناً اختصاص مکانی چون بازارچه خوداشتغالی برای زنان این منطقه علاوه بر کسب درآمد و تولید و عرضه محصولات خانگی می‌تواند در زمینه پیشرفت صنایع دستی این شهرستان و ایجاد اشتغالزایی مؤثری، گام‌های متعالی بردارد.

انتهای پیام/72001/آ30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول